Początek nowej ery

Rozpoczynający się w czwartek Rajd Szwecji otwiera nie tylko nowy sezon Rajdowych Mistrzostw Świata, ale też nowy rozdział w tym sporcie

Aktualizacja: 09.02.2011 17:45 Publikacja: 09.02.2011 17:43

Początek nowej ery

Foto: ROL

W tym roku kierowcy rywalizować będą na odcinkach specjalnych w zupełnie nowych autach. Ubiegły sezon zamknął bowiem rozdział „starych” samochodów WRC z dwulitrowymi silnikami, naszpikowanych drogą elektroniką. Teraz pod maskami rajdówek znajdą się mniejsze, turbodoładowane jednostki napędowe o pojemności 1,6 litra.

Zmienione przepisy wprowadziły też inne obostrzenia, których celem jest obniżenie kosztów startów w rajdach, np. zakaz stosowania centralnego dyferencjału. W nowych autach WRC spod kierownicy zniknęły również łopatki do zmiany biegów, teraz kierowcy będą musieli sięgać po tradycyjny drążek. Mniejszy moment obrotowy silnika i inne wymiary rajdówek (krótsze nadwozie), wpłynie z pewnością na styl jazdy kierowców.

Nowością są też opony. W ubiegłych latach jedynym dostawcą ogumienia była firma Pirelli (w tym roku przeszła do Formuły 1), teraz na kołach pojawią się produkty Michelin. Drugą marką zaaprobowaną przez FIA jest chiński DMACK, na razie jednak żaden z czołowych zespołów nie planuje stosować tych opon.

Broniący tytułu mistrza świata – zarówno w klasyfikacji kierowców jak i producentów – Citroen na nadchodzący sezon przygotował model DS3. Trzon zespołu stanowi oczywiście siedmiokrotny mistrz świata Sebastien Loeb.

– Stawiam sobie jeden cel - zdobyć ósmy tytuł mistrza świata. Nie zamierzam zmieniać taktyki, startujemy we wszystkich eliminacjach. W tym roku przy nowym regulaminie jest wiele niewiadomych, już nie mogę doczekać się Szwecji, choć nie sądzę, aby wyniki ze Skandynawii stanowiły wyznacznik na resztę sezonu. Najczęstszą nawierzchnią w mistrzostwach świata jest szuter, nie śnieg, tam rozstrzygną się losy tytułu. Podczas testów czułem się lepiej na szutrze niż na śniegu. Czuję, że samochód jest dobry, podczas testów byłem pozytywnie zaskoczony silnikiem. Musimy poczekać na wyniki pierwszych rajdów, dopiero wtedy będzie można postawić prognozy na sezon – powiedział Loeb przed Rajdem Szwecji.

Zmienił się druga załoga teamu Citroena. Daniego Sordo zastąpił obiecujący francuski kierowca Sebastien Ogier. Sordo będzie w tym roku reprezentował nowy zespół rajdowy Mini WRC, który jednak sezon rozpocznie później i nie pojawi się w Szwecji.

Poza fabrycznymi kierowcami, Citroenami DS3 ścigać się będą jeszcze Peter Solberg i były mistrz świata Formuły 1 Kimi Raikkonen. Bronią głównego rywala Citroena – Forda będzie model Fiesta RS. Tak jak w ubiegłych latach do walki przygotowane są dwie fabryczne załogi z fińskimi kierowcami: Mikko Hirvonenem i Jari-Matti Latvalą. Ten pierwszy, w ubiegłym roku triumfował w Rajdzie Szwecji, resztę sezonu miał jednak kiepską i ostatecznie zajął szóste miejsce w klasyfikacji generalnej kierowców. Rajd Szwecji rozpocznie się w czwartek w Karlstad 1,9-kilometrowym prologiem. Na piątek zaplanowano sześć odcinków specjalnych, na sobotę – dziewięć, a na niedzielę również sześć. W sumie kierowcy przejadą 2059 km w tym 351 km na odcinkach specjalnych.

Biznes
Nawrocki wygrywa wybory. Rosyjskie lotniska w ogniu. Cła Trumpa rosną
Materiał Promocyjny
BIO_REACTION 2025
Biznes
Europejskie firmy boją się wysyłać swoich pracowników do USA
Biznes
Jakie prezenty dostał ostatnio król Karol? Oficjalny rejestr podarków
Biznes
Taylor Swift odkupiła prawa do swoich pierwszych sześciu płyt
Materiał Promocyjny
Edycja marzeń, czyli realme inspirowany Formułą 1
Biznes
Zielona transformacja MŚP. Jak zapewnić sobie zysk, przewagę konkurencyjną i dostęp do finansowania?