Reklama

Ważą się losy ropociągu łączącego Burgas i Aleksandroupolis

Kłopoty z finansowaniem budowy gigantycznej rury z bułgarskiego Burgas do Aleksandropolis

Publikacja: 17.02.2011 01:57

Ropociąg ma ułatwić eksport ropy. W projekt budowy zaangażowały się największe rosyjskie firmy Trans

Ropociąg ma ułatwić eksport ropy. W projekt budowy zaangażowały się największe rosyjskie firmy Transnieft, Rosnieft i Gazpromnieft.

Foto: Rzeczpospolita

Sporo zamieszania wywołały wczorajsze informacje rosyjskiego dziennika „Wiedomosti”, że koncern Transnieft zamierza wycofać się z planów budowy naftociągu łączącego Burgas i Aleksandroupolis. To jedna z trzech kluczowych rosyjskich inwestycji energetycznych, w których istotną rolę odgrywa Sofia jako partner Moskwy.

Rzecznik Transniefti Igor Dyomin zapewniał RIA Novosti, że firma nie zamierza wycofać się z projektu, ale myśli o ograniczeniu jego kosztów. Przekonywał, że chodzi o ograniczenie liczby osób pracujących przy tym projekcie i kosztów przygotowań.

Czy faktycznie tylko koszty są problemem, okaże się w ciągu kilku miesięcy.

Bułgarski rząd niechętnie patrzy na inwestycję, a prawie połowa planowanego rurociągu ma być ułożona na terenie Bułgarii. Władze argumentują, że projekt odbije się fatalnie na środowisku naturalnym, zaś umiejscowienie go w rejonie Burgas, gdzie są najładniejsze plaże i wiele ośrodków wypoczynkowych, ograniczy turystykę.

Rosjanom zależy na powstaniu rurociągu, bo to sposób na ominięcie ciasnych i zatłoczonych tankowcami cieśnin tureckich Bosfor i Dardanele. Zakładali, że przez Bułgarię przesyłać będą na początek 35 mln ton ropy rocznie, a docelowo nawet 50 mln ton.

Reklama
Reklama

Negatywne stanowisko władz Bułgarii hamuje przygotowania. Rzecznik Igor Dyomin przyznał, że rząd w Sofii nie zdecydował się dotąd na finansowanie projektu, zaś Grecja wstrzymała płatności.

„Wiedomosti” wcześniej sugerowały, że rosyjskie firmy zainteresowane zwiększeniem eksportu ropy mogą – w przypadku niepowodzenia projektu bułgarsko-greckiego – zdecydować się na rozbudowę rurociągu do Turcji: Samsun-Ceyhan.

Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Biznes
Chińskie auta jak szpiedzy, blokada Wenezueli i nowe sankcje USA na Rosję
Biznes
Chiński „szpieg” na kółkach. Czy chińskie samochody są bezpieczne?
Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama