2010 r. rok spółka zakończyła stratą ok. 140 mln zł. – Prognozy przewidują, że na koniec tego roku będziemy ok. 45 mln zł na minusie, a przychód wyniesie 2,08 mld zł. Liczę, że jeszcze w pierwszym półroczu zaktuali- zujemy tę prognozę. Nie ma już miejsca w spółce na cięcie kosz- tów, ale wyniki można popra- wiać przez zwiększenie przy- chodów, co mamy zamiar zrobić – wyjaśnia Janusz Malinowski, nowy szef PKP Intercity. – Musi- my walczyć o odzyskanie klien- ta głównie poprawą jakości i no- wą ofertą. Utrata 1 mln pasaże- rów to strata co najmniej 30 mln zł przychodu – szacuje.
Większą liczbę podróżnych spółka chce przyciągnąć, przy- gotowując nową ofertę. Latem ma się pojawić promocyjna oferta taryfowa. Ale najbliższe lata będą dla spółki trudne. Ciężko będzie walczyć o klienta, gdy ze względu na remonty to- rów przejazd pociągiem do wie- lu miast trwa znacznie dłużej niż samochodem. – Dzisiaj większa część linii kolejowych jest mo- dernizowana, co w perspekty- wie jest dla nas pozytywne, jed- nak obecnie utrudnia nam reali- zację oferty w takim wymiarze, jak byśmy sobie tego życzyli– podsumowuje Malinowski.
O nowych klientów ma za- miar powalczyć także lepszym taborem. W tym roku na inwe- stycje PKP Intercity wyda 196 mln zł. To o ponad 40 mln zł wię- cej niż w zeszłym roku. – Mamy już zakontraktowane naprawy 700 wagonów, chcemy zlecić re- mont kolejnych 300. Prace mają się zakończyć w tym roku. Część napraw będzie wykonywana w zakładach spółki – głównie na warszawskim Grochowie. W tym roku trafi tam pierwszych 80 wagonów. Tabor PKP IC to ok. 3 tys. wagonów. Z tego tysiąc nadaje się na złom. Pierwsze 500 władze PKP Intercity wysta- wią na sprzedaż w tym roku. Je- żeli nie znajdą się chętni, maszy- ny zostaną pocięte na żyletki. # Jak wyliczył Malinowski, PKP Intercity potrzebuje 1400 – 1500 sprawnych wagonów, w sezonie do 1700. – Z uwzględnieniem 25-proc. rezerwy – wyjaśnia.
Szybkie pociągi, które mają kursować między Warszawą a Gdynią, pojawią się na torach dopiero pod koniec 2013 r. Tak wynika z podpisanego kontrak- tu. Zakup taboru wciąż nie ma zapewnionego finansowania. – Jesteśmy w trakcie finalizowania kredytu z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym. W tym tygodniu do Centrum Unijnych Projektów Transportowych trafi wniosek o dofinansowanie projektu – za- pewnia prezes PKP Intercity.