A320neo - seryjnie i rok wcześniej

Wybranie kilka dni temu przez linię IndiGo silników Pratt & Whitney pozwoliło Airbusowi rozpocząć seryjną produkcję samolotów A320neo i przyspieszyć o rok, do 2015 r., ich debiut rynkowy

Publikacja: 06.04.2011 14:25

A320neo - seryjnie i rok wcześniej

Foto: Materiały Producenta

Tani indyjski przewoźnik IndiGo zamówił w europejskiej firmie 150 maszyn AS320neo i jako napęd dla nich wybrał silniki Pure Power PW1100G produkowane przez koncern Pratt & Whitney. Linia utworzona w 2006 r. zapewniła Airbusowi masę krytyczną i pozwoliła uruchomić seryjną produkcję nowej wersji rodziny samolotów. Drugim dostawcą silników jest spółka CFM Int'l  z produktem LEAP-X.

Dotychczas klienci na świecie zapisali się na ponad 300 takich maszyn.

— Nadzwyczajny popyt na samoloty z rodzimy A320neo dzięki oferowanym przez nie korzyściom zachęcił nas do przyspieszenia pierwszych  dostaw z 2016 r, na październik 2015 r. — oświadczył szef pionu sprzedaży, John Leahy.

Dzięki nowym sprawniejszym silnikom i i większym płetwom na końcu skrzydeł (sharklets) A320neo zapewni oszczędność 15 proc. paliwa, co z kolei oznacza o 3600 ton dwutlenku węgla mniej wyemitowanego w spalinach przez jeden samolot w ciągu roku. Ponadto producent zapowiada, że dwucyfrowo zmaleją emisje związków azotu, a samoloty będą znacznie bardziej ciche przy startach i lądowaniu, co docenią sąsiedzi lotnisk.

A320neo będą w ponad 95 proc. identyczne z poprzednią rodziną A318, A319, A320 i A321, ale ich zasięg wzrośnie o 950 km, albo ładowność o 2 tony

Dla Pratta & Whitneya wybór silników przez IndiGo jest nie tylko największym kontraktem, bo dotyczy 300 silników i ich serwisowania. Oznacza także koleiny dowód uznania dla nowej jednostki napędowej, nad którą Amerykanie pracowali 20 lat. Silnik spala mniej paliwa, jest cichszy od poprzednich, a dodatkową nowością, jest to, że przedni wentylator może wirować z inną prędkością niż główna turbina.

Wcześniej przed IndiGo, największa na świecie firma leasingu samolotów Int'l Lease Finance Corp zamówiła 60 samolotów Airbusa z tymi samymi silnikami.

Tani indyjski przewoźnik IndiGo zamówił w europejskiej firmie 150 maszyn AS320neo i jako napęd dla nich wybrał silniki Pure Power PW1100G produkowane przez koncern Pratt & Whitney. Linia utworzona w 2006 r. zapewniła Airbusowi masę krytyczną i pozwoliła uruchomić seryjną produkcję nowej wersji rodziny samolotów. Drugim dostawcą silników jest spółka CFM Int'l  z produktem LEAP-X.

Dotychczas klienci na świecie zapisali się na ponad 300 takich maszyn.

Biznes
Dodatkowe 26 mld zł na obronność zatwierdzone. Zgoda KE dla Polski
Biznes
Adam Bodnar i Leszek Balcerowicz na konferencji TEP
Biznes
Komputronik pozyskał inwestora. Kurs szybuje
Biznes
Jak obniżyć ceny mieszkań? Cła na nawozy i plan podatkowy Trumpa
Biznes
Będą cła na nawozy z Rosji i Białorusi. Grupa Azoty częściowo zadowolona