Europejskie lotniska na sprzedaż

Właściciela mają zmienić m.in. londyński Stansted oraz hiszpańskie porty w Madrycie i Barcelonie. Chętnych na swoje udziały szuka też lotnisko w Krakowie

Publikacja: 09.04.2011 18:22

Europejskie lotniska na sprzedaż

Foto: Bloomberg

Sprzedaż lotniska Stansted oraz jednego z dwóch szkockich portów Glasgow lub Edynburga nakazał brytyjska komisja do spraw konkurencji. Decyzja została wydana w marcu 2009 roku i podtrzymana w ubiegłym tygodniu. Porty należą do przedsiębiorstwa BAA. Zdaniem komisji wspólna własność dużych londyńskich portów i dwóch największych lotnisk w Szkocji wyklucza konkurencyjność. Lotniska, zgodnie z decyzja z 2009 r, mają zmienić właściciela do wiosny tego roku.

BAA sprzedała już w grudniu 2009 r. port Londyn Gatwick za 2,4 mld dol. Nowym właścicielem jest Global Infrastructure Partners.

Oddać w dobre ręce

Rząd Hiszpani podjął decyzję dotyczącą sprzedaży pakietów większościowych dwóch największych lotnisk — w Barcelonie iw Madrycie. — Decyzja zapadła proces sprzedaży został rozpoczęty — mówi Sebastian Gościniarek, ekspert PricewaterhouseCoopers.

Do idei prywatyzacji chce wrócić słowacki rząd. Po zmianie ekipy rządzącej znowu oraz głośniej mówi się o sprzedaży udziałów spółki zarządzającej portem w Bratysławie. Poprzedni rząd wycofał się z pomysłu w obawie, że wśród chętnych będzie spółka zarządzająca portem w Wiedniu.

Inwestora szuka też właściciel lotniska w Pradze. — To może być trudne. Połączono port lotniczy z upadającym przewoźnikiem. Miało to być sposobem na restrukturyzację — wyjaśnia Sebastian Gościniarek. Zaproszenia do składania ofert rząd w Pradze jeszcze nie wystosował.

Prywatyzacja bez sprzedaży

— Wiele portów lotniczych w Europie idzie w kierunku nie sprzedaży udziałów, a udzielenia koncesji na zarządzania, co jest formą prywatyzacji — mówi Sebastian Gościanierk. Takie rozwiązanie dotyczy m.in. portu w Prisztinie w Kosowie czy lotniska w Zagrzebiu, gdzie już rozpoczęła się prywatyzacja.

Jak wyjaśnia Gościniarek koncesja może zobowiązywać zarządcę do poniesienia nakładów inwestycyjnych na rozwój portu w zamian za zarządzanie nim i czerpanie zysków. Inne rozwiązania przewidują wynagrodzenie zarządcy poprzez przekazanie części zysków wypracowanych przez port, stałą stawką lub zastosowanie obu tych rozwiązań. W kierunku koncesji idą właściciele gdańskiego portu lotniczego, którzy prowadzą rozmowy w sprawie powierzenia zarządzania lotniskiem z inwestorem branżowym.

Władze krakowskiego lotniska deklarują, że chcę sprzedać pakiet do 30 proc. akcji by pozyskać na realizowane inwestycje do 200 mln zł.

Sprzedaż lotniska Stansted oraz jednego z dwóch szkockich portów Glasgow lub Edynburga nakazał brytyjska komisja do spraw konkurencji. Decyzja została wydana w marcu 2009 roku i podtrzymana w ubiegłym tygodniu. Porty należą do przedsiębiorstwa BAA. Zdaniem komisji wspólna własność dużych londyńskich portów i dwóch największych lotnisk w Szkocji wyklucza konkurencyjność. Lotniska, zgodnie z decyzja z 2009 r, mają zmienić właściciela do wiosny tego roku.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?