Europejskie lotniska na sprzedaż

Właściciela mają zmienić m.in. londyński Stansted oraz hiszpańskie porty w Madrycie i Barcelonie. Chętnych na swoje udziały szuka też lotnisko w Krakowie

Publikacja: 09.04.2011 18:22

Europejskie lotniska na sprzedaż

Foto: Bloomberg

Sprzedaż lotniska Stansted oraz jednego z dwóch szkockich portów Glasgow lub Edynburga nakazał brytyjska komisja do spraw konkurencji. Decyzja została wydana w marcu 2009 roku i podtrzymana w ubiegłym tygodniu. Porty należą do przedsiębiorstwa BAA. Zdaniem komisji wspólna własność dużych londyńskich portów i dwóch największych lotnisk w Szkocji wyklucza konkurencyjność. Lotniska, zgodnie z decyzja z 2009 r, mają zmienić właściciela do wiosny tego roku.

BAA sprzedała już w grudniu 2009 r. port Londyn Gatwick za 2,4 mld dol. Nowym właścicielem jest Global Infrastructure Partners.

Oddać w dobre ręce

Rząd Hiszpani podjął decyzję dotyczącą sprzedaży pakietów większościowych dwóch największych lotnisk — w Barcelonie iw Madrycie. — Decyzja zapadła proces sprzedaży został rozpoczęty — mówi Sebastian Gościniarek, ekspert PricewaterhouseCoopers.

Do idei prywatyzacji chce wrócić słowacki rząd. Po zmianie ekipy rządzącej znowu oraz głośniej mówi się o sprzedaży udziałów spółki zarządzającej portem w Bratysławie. Poprzedni rząd wycofał się z pomysłu w obawie, że wśród chętnych będzie spółka zarządzająca portem w Wiedniu.

Inwestora szuka też właściciel lotniska w Pradze. — To może być trudne. Połączono port lotniczy z upadającym przewoźnikiem. Miało to być sposobem na restrukturyzację — wyjaśnia Sebastian Gościniarek. Zaproszenia do składania ofert rząd w Pradze jeszcze nie wystosował.

Prywatyzacja bez sprzedaży

— Wiele portów lotniczych w Europie idzie w kierunku nie sprzedaży udziałów, a udzielenia koncesji na zarządzania, co jest formą prywatyzacji — mówi Sebastian Gościanierk. Takie rozwiązanie dotyczy m.in. portu w Prisztinie w Kosowie czy lotniska w Zagrzebiu, gdzie już rozpoczęła się prywatyzacja.

Jak wyjaśnia Gościniarek koncesja może zobowiązywać zarządcę do poniesienia nakładów inwestycyjnych na rozwój portu w zamian za zarządzanie nim i czerpanie zysków. Inne rozwiązania przewidują wynagrodzenie zarządcy poprzez przekazanie części zysków wypracowanych przez port, stałą stawką lub zastosowanie obu tych rozwiązań. W kierunku koncesji idą właściciele gdańskiego portu lotniczego, którzy prowadzą rozmowy w sprawie powierzenia zarządzania lotniskiem z inwestorem branżowym.

Władze krakowskiego lotniska deklarują, że chcę sprzedać pakiet do 30 proc. akcji by pozyskać na realizowane inwestycje do 200 mln zł.

Sprzedaż lotniska Stansted oraz jednego z dwóch szkockich portów Glasgow lub Edynburga nakazał brytyjska komisja do spraw konkurencji. Decyzja została wydana w marcu 2009 roku i podtrzymana w ubiegłym tygodniu. Porty należą do przedsiębiorstwa BAA. Zdaniem komisji wspólna własność dużych londyńskich portów i dwóch największych lotnisk w Szkocji wyklucza konkurencyjność. Lotniska, zgodnie z decyzja z 2009 r, mają zmienić właściciela do wiosny tego roku.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Biznes
Dodatkowe 26 mld zł na obronność zatwierdzone. Zgoda KE dla Polski
Biznes
Adam Bodnar i Leszek Balcerowicz na konferencji TEP
Biznes
Komputronik pozyskał inwestora. Kurs szybuje
Biznes
Jak obniżyć ceny mieszkań? Cła na nawozy i plan podatkowy Trumpa
Biznes
Będą cła na nawozy z Rosji i Białorusi. Grupa Azoty częściowo zadowolona