Propozycje nowej dyrektywy dotyczącej opodatkowania energii przedstawi dziś komisarz Algirdas Semeta.
„Rz" dotarła do dokumentu, który opisuje nowe zasady akcyzy na produkty energetyczne. Ma zmienić całą filozofię opodatkowania paliw. Dziś akcyza liczona jest od ich objętości, a różnice w stawkach między rodzajami paliwa są efektem historycznych uwarunkowań.
Zmiana systemu
W nowym systemie podstawą opodatkowania będzie wartość energetyczna danego paliwa. Dodatkowo każde państwo będzie musiało nałożyć podatek uzależniony od emisyjności. Stawki mają być następujące: 9,6 euro za 1 GJ energii dla paliw samochodowych, a 1,15 euro za 1 GJ energii w paliwach wykorzystywanych przez gospodarstwa domowe.
To są – podobnie jak obecnie, minima, które państwa członkowskie mogą przekraczać i bardzo często to robią. Nie będzie już jednak można różnicować poszczególnych paliw. Będą one wprowadzane stopniowo, docelowo podane stawki mają obowiązywać od 1 stycznia 2018 roku.
Stawka podatku węglowego będzie natomiast wynosiła 20 euro za tonę wyemitowanego przez dane paliwo CO2. Podatek węglowy ma obowiązywać już od 1 stycznia 2020 roku. Ma być kolejnym instrumentem w walce UE ze zmianą klimatyczną, bo zachęcał będzie do używania paliwa czystszego.