Porty lotnicze czekają na pierwsze pieniądze z Brukseli

Gdańskie lotnisko może już za kilka tygodni dostać unijne dofinansowanie. Poznań i Kraków dopiero przygotowują się do złożenia wniosków o dotacje

Publikacja: 05.05.2011 04:06

Porty lotnicze mają do dyspozycji na inwestycje do 2015 r. 1,4 mld zł unijnych dotacji. Do tej pory podpisały z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowy na współfinansowanie inwestycji lotniczych kwotą prawie 133 mln zł. Obie umowy podpisało lotnisko w Gdańsku. – Pod koniec ubiegłego roku złożyliśmy pierwsze wnioski o płatność i podpisaliśmy umowę o zwrot poniesionych wydatków. Liczymy, że pieniądze w najbliższym czasie do nas dotrą – mówi Tomasz Kloskowski, prezes gdańskiego lotniska.

Tymczasem CUPT wciąż ocenia pierwsze wnioski o przyznanie dotacji od innych lotnisk, na część wciąż czeka.

– Do oceny trafiły jeszcze dwa wnioski władz lotniska w Rzeszowie, wniosek o wsparcie prac przygotowawczych budowy Centralnego Portu Lotniczego i robocze dokumentu katowickiego portu – mówi Anna  Siejda, dyrektor CUPT. Jak wyjaśnia Łukasz Sikora, rzecznik lotniska w Rzeszowie, jeden ze złożonych wniosków dotyczy wsparcia budowy terminalu kwotą 38 mln zł, drugi – płyty postojowej i kołowania 49 mln zł.

133 mln zł unijnych dotacji na rozwój lotnisk zostały już przyznane

– Wciąż czekamy m.in. na wnioski o dofinansowanie inwestycji portów w Krakowie i w Poznaniu – dodaje Siejda. Jak wyjaśnia, CUPT czeka jeszcze na dokumenty, na podstawie których podzieli ponad 60 proc. dostępnych dotacji. – Jeżeli wszystkie wnioski o przyznanie dotacji od portów lotniczych wpłyną do nas do końca tego roku, to przyznane przez Unię wsparcie nie będzie zagrożone – mówi Siejda.

Jeszcze w maju dokumenty do oceny chcą wysłać władze poznańskiej Ławicy. – Złożymy jeden wniosek o dofinansowanie rozbudowy i modernizacji infrastruktury. Ostateczną wartość projektu poznamy w ciągu dwu tygodni, wynosi ona ok. 235 mln zł – mówi Hanna Surma, rzecznik poznańskiej Ławicy.

Krakowskie lotnisko pierwsze dokumenty, na podstawie których może uzyskać unijne wsparcie, chce złożyć w czerwcu. – Będziemy się ubiegać o ok. 200 mln zł dofinansowania, budowę chcemy rozpocząć na wiosnę 2012 roku – mówi Marcin Pulit, rzecznik Balic. – Do połowy 2015 roku projekt będzie rozliczony z Brukselą – deklaruje Pulit.

Biznes
Cła Trumpa nielegalne? Cyfrowa suwerenność Europy i plan ratunkowy Niemiec
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
Biznes
Drugi kwartał w CD Projekcie powinien być całkiem dobry
Materiał Promocyjny
Demografia i niepewność regulacyjna to niejedyne wyzwania dla handlu
Biznes
Umiarkowany optymizm polskiego biznesu
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Biznes
XTPL mocno wierzy w swoją technologię. Chce mocno zwiększyć sprzedaż
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont