Będzie więcej przejęć na światowym motorynku

Rynek fuzji i przejęć w branży motoryzacyjnej zaczyna się odradzać po zakończeniu recesji

Publikacja: 06.05.2011 12:11

Będzie więcej przejęć na światowym motorynku

Foto: Bloomberg

- W 2011 roku będziemy obserwować znaczący wzrost transakcji za sprawą inwestycji funduszy private equity. Zmieni się także strategia przedsiębiorstw: zamiast na przetrwanie będą nastawiać się na rozwój i zyski - prognozuje w raporcie Drive Value Automobile M&A Insights globalna firma konsultingowa PwC.

Produkcja branży będzie rosła. Do 2017 roku na świecie zostanie wyprodukowanych 27 mln samochodów o masie do 3,5 tony. Główną rolę na rynku fuzji i przejęć będą odgrywać firmy zwiększające zasięg działania i udział w rynku. Te, które nie skorzystają z okazji do zwiększenia przewagi konkurencyjnej, znajdą się w gorszej sytuacji za 5-10 lat - ocenia raport.

PwC: 27 mln aut osobowych przybędzie na świecie do 2017 roku

Według Richarda Gane z zespołu ds. sektora motoryzacyjnego PwC w Wielkiej Brytanii, liczba transakcji w branży będzie rosła nie tylko w roku obecnym, ale przynajmniej przez najbliższe kilka lat. - Więcej firm będzie dążyć do pozyskania nowych technologii, by utrzymać się w czołówce - uważa Gane.

W roku ubiegłym blisko połowa światowych transakcji w branży motoryzacyjnej przypadła na Europę. Łączna wartość fuzji i przejęć w skali globalnej wyniosła 29 mld dol. Była jednak znacznie niższa od tej z roku 2009, gdy sięgnęła 122 mld dol. W ubiegłym roku spadła także liczba samych transakcji, choć nieznacznie: do 521 z 531 rok wcześniej. O ile wartość transakcji w USA i Europie mocno spadała, o tyle w Azji czterokrotnie wzrosła - do 11 mld dol.

Co z rynkiem polskim? PwC prognozuje, że produkcja samochodów osobowych i dostawczych pozostanie na stabilnym poziomie. - Obserwowany teraz lekki spadek jest efektem wstrzymania produkcji w FSO i zmniejszenia produkcji Fiata, co jednak w znacznej mierze rekompensuje większa liczba samochodów z fabryki Opla w Gliwicach i Volkswagena w Poznaniu - komentuje starszy menedżer w zespole ds. sektora motoryzacyjnego PwC Piotr Michalczyk.

Większe zmiany mogą jednak nastąpić w wyniku zmiany sytuacji FSO, gdyby fabrykę kupił inwestor z Indii lub Chin - prognozuje PwC.

Biznes
Jakie prezenty dostał ostatnio król Karol? Oficjalny rejestr podarków
Materiał Promocyjny
VI Krajowe Dni Pola Bratoszewice 2025
Biznes
Taylor Swift odkupiła prawa do swoich pierwszych sześciu płyt
Biznes
Zielona transformacja MŚP. Jak zapewnić sobie zysk, przewagę konkurencyjną i dostęp do finansowania?
Biznes
Polska armia kupuje amunicję. Nowy kontrakt zbrojeniowy wart setki milionów
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Biznes
Liechtenstein pułapką na oligarchów. Uciekli ludzie, którym powierzyli majątki
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont