Seat Ibiza ST: Twarde i oszczędne kombi

Seata Ibiza ST prowadzi się pewnie. Mocną stroną jest także oszczędny silnik wysokoprężny. Jednak sportowe tradycje marki zachęciły konstruktorów do wybrania twardego zawieszenia, które nie jest zbyt komfortowe.

Publikacja: 27.05.2011 11:36

Seat Ibiza ST oferowany jest z silnikami benzynowymi i dieslem o maksymalnej mocy do 105 KM

Seat Ibiza ST oferowany jest z silnikami benzynowymi i dieslem o maksymalnej mocy do 105 KM

Foto: Fotorzepa, Robert Przybylski RP Robert Przybylski

Platforma małych aut grupy VW jest bardzo wszechstronna. Konstruktorzy Seata wydłużyli tył Ibizy o 18 cm i stworzyli pojemne kombi - bagażnik mieści 430 l, więcej od Peugeota 207 SW, niemal tyle samo co Renault Clio kombi. Jedynie Skoda Fabia kombi ma znacząco większy bagażnik, o pojemności 550 l. Po złożeniu tylnej kanapy pojemność bagażnika Ibizy wzrasta do 1165 l i jest najmniejsza w klasie. Jednak Seat zawsze prezentował się jako sportowa marka, więc pojemność bagażnika nie ma zasadniczego znaczenia. Nowa Ibiza ma także nieco pojemniejsze od poprzednika wnętrze - nawet wysocy pasażerowie tylnej kanapy mieszczą się z kolanami dzięki wgłębieniom w oparciach przednich foteli.

Seat ma sportowe ambicje, co widać również po doborze zawieszenia. Jest twarde, co nie tylko powoduje przedostawanie się drgań kół do wnętrza, ale także podnosi hałas. W Ibizie kombi czuć, jak nierówne są polskie drogi. Przejeżdżając - nawet z umiarkowaną prędkością

– przez zniszczoną nawierzchnię, koła nieprzyjemnie hałasują. W Ibizie ST ze 105-konnym silnikiem można wybrać koła o średnicy osadzenia od 15 do 17 cali i dla zwiększenia komfortu warto zdecydować się na 15-calowe, o profilu 60. Elektrohydrauliczny układ kierowniczy w bezpośredni sposób przenosi ruchy kierownicy na koła. Dlatego jazda krętymi, równymi drogami jest przyjemnością. Auto pewnie trzyma się drogi, nie pochyla się na zakrętach.

Wysokoprężny silnik z grupy Volkswagena nie jest bardzo cichy, ale za to mocny. Spory moment obrotowy wyczuwalny jest już nieco powyżej 1200 obr/min – po przekroczeniu tej prędkości auto sprawnie przyspiesza. Przy zaledwie 1500 obr./min moment osiąga maksymalną wartość, czyli 250 Nm i utrzymuje ją do 2500 obr./min. Nie trzeba jednak używać tak wysokich obrotów. Kolejny bieg można włączyć po dojściu do 2000 obr. Nawet warto to zrobić, bo utrzymywanie niskich obrotów nagradzane jest niewielkim zużyciem paliwa – w mieście nieco powyżej 5 l/100 km, na trasie 4,5 l/100 km. Gdyby skrzynia biegów miała 6 przełożeń, a nie tylko 5, na dalszych trasach można by utrzymywać wyższą prędkość przejazdu. Z pięciostopniową skrzynią biegów chcąc jechać oszczędnie nie warto przekraczać 90 km/h. Na autostradzie przy prędkości 130 km/h obrotomierz jest już na polu nieekonomicznych prędkości.

Samochód oferowany jest z silnikami benzynowymi o pojemności od 1,2 do 1,4 l i mocach od 70 do 105 KM oraz wysokoprężnymi o pojemności 1,2 do 1,6 l i mocach od 75 do 105 KM. Auto dostępne jet w wersji reference, która ma m.in. cztery poduszki powietrzne, ABS i klimatyzację. Wersja style ma dodatkowo m.in. radio z MP3 oraz składane lusterka. Najtańsze kombi z 70-konnym benzynowym silnikiem o pojemności 1,2 l zostało wycenione na 44 990 zł. Mocniejsza, 85-konna wersja kosztuje 46 613 zł. Za dopłatą jest m.in. system stabilizacji toru jazdy ESP (z całym pakietem kosztuje 1,5 tys. zł) oraz automatyczna klimatyzacja, nazwana jak w całej grupie Volkswagena climatronic. Za dopłatą 5-6 tys. zł można kupić Ibizę z 7-stopniową skrzynią DSG, połączoną ze 105-konnym turbodoładowanym silnikiem benzynowym o pojemności 1,2 l.

Seat Ibiza

Dane techniczne Seat Ibiza ST 1,6 TDi

Silnik: wysokoprężny, 4-cylindrowy, 16-zaworowy, o pojemności 1598 cm3

Moc maksymalna: 105 KM (77 kW) przy 4400 obr./min

Maksymalny moment obrotowy: 250 Nm przy 1500 – 2500 obr./min

Prędkość maksymalna: 188 km/h

Przyspieszenie 0 -100 km/h: 10,9 s

Zużycie paliwa: ok. 5 l/100 km

Cena: od 67 216 zł

Gwarancja: 2 lata

Konkurencja: Peugeot 207 kombi, Renault Clio kombi, Skoda Fabia kombi

Werdykt

Plusy:

? oszczędny silnik

? pojemny bagażnik

Minusy

? tylko 5 przełożeń w skrzyni biegów

? jasny, brudzący się plastik deski rozdzielczej

Platforma małych aut grupy VW jest bardzo wszechstronna. Konstruktorzy Seata wydłużyli tył Ibizy o 18 cm i stworzyli pojemne kombi - bagażnik mieści 430 l, więcej od Peugeota 207 SW, niemal tyle samo co Renault Clio kombi. Jedynie Skoda Fabia kombi ma znacząco większy bagażnik, o pojemności 550 l. Po złożeniu tylnej kanapy pojemność bagażnika Ibizy wzrasta do 1165 l i jest najmniejsza w klasie. Jednak Seat zawsze prezentował się jako sportowa marka, więc pojemność bagażnika nie ma zasadniczego znaczenia. Nowa Ibiza ma także nieco pojemniejsze od poprzednika wnętrze - nawet wysocy pasażerowie tylnej kanapy mieszczą się z kolanami dzięki wgłębieniom w oparciach przednich foteli.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska: Za sprawą AI wszyscy wchodzimy w nową erę
Biznes
Jest nowa szefowa PARP. "Agencja trafia w najlepsze ręce"
Biznes
USA chcą złagodzenia ograniczeń dotyczących marihuany
Biznes
Wielka Brytania wreszcie ma pierwszego „muzycznego miliardera"
Biznes
Lada dzień do Poczty Polskiej wpłynie wielki przelew. Uratuje molocha?