Wina bułgarskie są najpopularniejsze w Polsce

Polacy piją coraz więcej wina. Nadal bezkonkurencyjne są te z Bułgarii

Aktualizacja: 31.05.2011 04:02 Publikacja: 31.05.2011 04:01

Wina bułgarskie są najpopularniejsze w Polsce

Foto: Fotorzepa, Filip Frydrykiewicz F.F. Filip Frydrykiewicz

W 2011 r. kupimy 11 mln l win z Bułgarii, niemal dwa razy więcej niż zajmujących drugie miejsce trunków z USA – wynika z raportu notowanej na GPW grupy Ambra, lidera polskiego rynku win. Ambasada RP w Sofii dodaje, że Polska jest, po Rosji, drugim rynkiem eksportowym bułgarskich winiarzy. Trafia do nas ok. 20 proc. win sprzedawanych przez nich za granicę.

Zdaniem Katarzyny Piskorz, prezes spółki Sobiesław Zasada Import Win, kluczem sukcesu bułgarskich trunków, oprócz popularności marki Sophia, jest także niska cena: – W Polsce rośnie popularność drogich win, nadal jednak konsumenci wybierają głównie tańsze produkty – mówi. Firma Nielsen policzyła, że w 2010 r. prawie co piąta butelka wina kupiona w Polsce kosztowała nie więcej niż 10 zł. Zdaniem Roberta Ogóra, prezesa Ambry, nie tak łatwo zmienić przyzwyczajenia konsumentów: – W epoce PRL, która trwała kilkadziesiąt lat, wina bułgarskie były niemal jedynymi, które można było kupić w Polsce.

Tym bardziej że boom na wina – i związana z nim rosnąca świadomość konsumentów – zaczął się zaledwie kilka lat temu. Polacy zaczęli kupować chętniej nie tylko trunki takich europejskich potęg jak Francja, ale także te pochodzące z tzw. Nowego Świata, m.in. z Chile.

– Przewaga bułgarskich nad winami pochodzącymi z innych krajów jest znacząca, ale z roku na rok się kurczy. Należy się spodziewać, że taki trend utrzyma się w latach kolejnych – mówi Ogór. Z danych Ambry wynika, że w 2008 r. kupiliśmy 14 mln l win z Bułgarii.

Przewaga win bułgarskich jest jednak niewielka pod względem wartości sprzedaży. W tym roku wydamy na nie 156 mln zł, tylko o 2 mln zł więcej niż na amerykańskie. Popularność win z USA to głównie zasługa marki Carlo Rossi oferowanej przez notowaną na GPW spółkę CEDC.

– Z danych firmy Nielsen wynika, że w latach 2008 – 2010 sprzedaż carlo rossi zwiększyła się o 58 proc. – mówi Anna Załuska, rzecznik prasowy CEDC. Jest to obecnie nie tylko najpopularniejsze wino kalifornijskie w Polsce, ale także lider segmentu win spokojnych, czyli klasycznych win gronowych. To właśnie one będą zyskiwać w naszym kraju najbardziej. Zdaniem szefa Ambry w ciągu najbliższych pięciu lat nasze wydatki na nie powinny się podwoić. W 2010 r. przeznaczyliśmy na wina spokojne ok. 1,1 mld zł, o ok. 7 proc. więcej niż rok wcześniej.

Ambra szacuje, że statystyczny Polak wypija nieco ponad 6 l wina, ok. ośmiu razy mniej niż Francuz.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca