Salon lotniczy w Paryżu: grad kontraktów

Pierwszego dnia lotniczego salonu w Paryżu najważniejsi producenci samolotów poinformowali o zawarciu kontraktów na ponad 20 mld dolarów. Drugiego dnia ochota do kupowania nie malała

Aktualizacja: 21.06.2011 18:13 Publikacja: 21.06.2011 18:01

Salon lotniczy w Paryżu: grad kontraktów

Foto: Bloomberg

Wyraźnym wygranym pierwszego dnia był Airbus. Na swoim terenie zyskał przewagę dzięki oferowaniu oszczędnych, (choć jeszcze nie produkowanych) pod względem zużycia paliwa, samolotów rodziny A320neo i korzystając z popularności wśród przewoźników z Azji.

Europejczycy uzyskali potwierdzone (zadatkowane) zamówienia na 142 maszyny, w większości A320neo, o łącznej wartości katalogowej 15,1 mld dolarów. Odnawiająca swą flotę firma leasingowa GECAS kupiła 60 sztuk A320neo, jej rywal od ALC - 36 sztuk z tej samej rodziny, a SAS 30 sztuk. Inne modele zamówiły Qatar Airlines i Saudi Arabian Airline

Boeing także nieźle zaczął ten 49. już salon sprzedając 22 samoloty warte 3,435 mld firmie ALC, Saudyjczykom i dwóm klientom anonimowym. Boeing pokazał klientom dłuższą i unowocześnioną wersję swego jumbo — B747-8 Intercontinental.

Amerykanom musiało być dodatkowo przyjemnie, gdy szef katarskiego przewoźnika wyraził podczas podpisywania kontraktu rozczarowanie z powodu dwuletniego opóźnienia programu A350, których zamówił znaczną liczbę.

W cieniu największych dzielnie poczynali sobie producenci samolotów regionalnych. Brazylijski Embraer przekonał do swych odrzutowców na 70-120 miejsc serii E klientów z Indonezji, Kazachstanu i Kenii. Zamówili 39 sztuk za 1,7 mld euro.

Firma z Sao José dos Campos uznała to za wybitne osiągnięcie, zwłaszcza że zdobyła zamówienia na 1000 sztuk w siedem lat po postawie pierwszego egzemplarza.

Spółka j. v. EADS i włoskiej Alenii, ATR, produkująca maszyny z napędem turbośmigłowym podała o sprzedaniu 15 sztuk ATR 72-600 gigantowi z USA, GECAS, który zastrzegł opcję na następne 15 za łączne 680 mln dolarów. ATR liczy, ze w ciągu tygodnia trwania salonu dojdzie do 2 mld dolarów wartości nowych umów i umocni swą przewagę nad rywalem z Kanady.

Kanadyjski Bombardier podpisał kontrakt na dziesięć CS100 za ponad 600 mln dolarów.

Wtorek był takie udany. Airbus podpisał kolejne umowy na 121 samoloty A320neo o wartości 11 mld dolarów dla CIT Aerospace, JetBlue (USA), Garudy (Indonezja) i TransAsia (Tajwan).

Boeing dostarczy z kolei 33 maszyny dwóch rodzajów: B737 i B777 za 4,2 mld dolarów Norwegianowi, Malaysia Airlines i Aerofłotowi.

Bombardier z Kanady wyprodukuje 30 sztuk CS300 dla Korean Air, który jest pierwszym azjatyckim klientem tego regionalnego samolotu. VistaJet ze Szwajcarii zamówił dziesięć samolotów dyspozycyjnych Global 8000 za 650 mln dolarów. Szwajcarzy kupują i użytkują tylko samoloty kanadyjskie

We wtorek sensację w Paryżu wywołał irlandzki Ryanair, który podpisał z chińskim COMAC porozumienie o współpracy przy zaprojektowaniu i produkcji nowej wersji samolotu C919 zabierającego 190 pasażerów. Umowa pozwoli Irlandczykom obniżyć koszty i oferować nadal tanie bilety. — Jesteśmy zadowoleni, że możemy stać się prawdziwą alternatywą dla Boeinga i Airbusa — stwierdził prezes Ryanaira, Michael O'Leary.

Organizatorzy salonu zostali zmuszeni do polecenia firmom lotniczym, by wyłączyły urządzenia zagłuszające telefoniczną łączność bezprzewodową, aby wszyscy goście mogli swobodnie kontaktować się ze światem.

Wyraźnym wygranym pierwszego dnia był Airbus. Na swoim terenie zyskał przewagę dzięki oferowaniu oszczędnych, (choć jeszcze nie produkowanych) pod względem zużycia paliwa, samolotów rodziny A320neo i korzystając z popularności wśród przewoźników z Azji.

Europejczycy uzyskali potwierdzone (zadatkowane) zamówienia na 142 maszyny, w większości A320neo, o łącznej wartości katalogowej 15,1 mld dolarów. Odnawiająca swą flotę firma leasingowa GECAS kupiła 60 sztuk A320neo, jej rywal od ALC - 36 sztuk z tej samej rodziny, a SAS 30 sztuk. Inne modele zamówiły Qatar Airlines i Saudi Arabian Airline

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?