Wycieczki nieco mniej ryzykowne

Już nie prawie wszystkie, ale tylko dwie trzecie biur podróży działa na bakier z prawem - taki wynik przynosi najnowszy raport Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Publikacja: 18.07.2011 14:48

Wycieczki nieco mniej ryzykowne

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Choć lista przewinień wciąż jest długa, relacje firm turystycznych z klientami zaczynają się poprawiać. Stosowanie niezgodnych z przepisami praktyk stwierdzono u 63 proc. skontrolowanych podmiotów. Tymczasem trzy lata wcześniej, w roku 2008 nieprawidłowości stwierdzono u 96 proc. badanych. - W porównaniu z poprzednimi latami sytuacja uległa wreszcie poprawie. Nie jest jeszcze różowo, ale poprawa jest znaczna - powiedziała na poniedziałkowej konferencji prezes UOKiK Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel.

Piąta z prowadzonych od 2003 roku kontroli branży turystycznej trwała od lutego do czerwca i objęła 87 firm. Większość z nich - 54 przedsiębiorstwa - skontrolowane zostały po raz pierwszy. O wyborze decydowała tu skala działalności: kryterium stanowiła wysokość sumy gwarancyjnej. Natomiast firmy sprawdzane po raz kolejny wcześniej najczęściej naruszały przepisy lub robiły to w sposób szczególnie dotkliwy dla konsumentów. - Sprawdziliśmy 171 wzorców umów, regulaminów, ulotek i folderów - poinformowała Krasnodębska-Tomkiel.

Co stwierdzili kontrolerzy? Przede wszystkim stosowanie w umowach z klientami postanowień naruszających ustawę o usługach turystycznych. Ponadto stosowanie tzw. klauzul niedozwolonych.

Najczęstszym grzechem biur podróży okazały się postanowienia ograniczające lub wyłączające odpowiedzialność organizatora wyjazdu w takich sytuacjach, jak spóźnienie samolotu, zmiana hotelu lub zaginięcie bagażu.

Kolejnym - ograniczanie lub utrudnianie składania reklamacji. Przykładowo w umowach pojawiały się informacje, że należy je składać w terminie do 7 dni od zakończenia imprezy. Natomiast zgodnie z prawem jest na to 30 dni. Ponadto w umowach brakowało informacji o sposobie składania reklamacji.

Część biur łamała także przepisy dotyczące cen: przyznawała sobie prawo podnoszenia stawek lub dokładania dodatkowych opłat. Same umowy nie zawierały koniecznych informacji dotyczących warunków wyżywienia, kontaktu z firmą ubezpieczeniową bądź wpisu organizującego wyjazd biura do rejestru organizatorów turystyki.

Efektem kontroli jest 41 postępowań w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Do wszczęcia kolejnych 7 trwają przygotowania. Wobec 22 firm UOKiK ma wystąpić do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o uznanie części klauzul za niedozwolone.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?