Fotele do Rolls-Royce'a z Pruszkowa

Do Polski z Wielkiej Brytanii przenosi się fabryka części samochodowych norweskiego koncernu Kongsberg Automotive

Publikacja: 29.07.2011 20:16

Fotele do Rolls-Royce'a z Pruszkowa

Foto: Fotorzepa, Filip Frydrykiewicz F.F. Filip Frydrykiewicz

Działająca w 20 krajach norweska firma wytwarzająca elementy foteli do luksusowych aut likwiduje zakład w Burton on Trent. Jego produkcja zostanie przeniesiona do Pruszkowa, gdzie Norwegowie mają polski oddział.

– O przeprowadzce zdecydowały koszty produkcji – tu są o połowę niższe – mówi "Rz" Antoni Kropiewnicki, dyrektor polskiej spółki Kongsberga. Maszyny i urządzenia już jadą. Cała operacja zostanie sfinalizowana do połowy sierpnia. Koszty inwestycji nie są znane.

Kongsberg w Pruszkowie to jeden z największych zakładów branży motoryzacyjnej na Mazowszu. Działa od 2000 r. Dwa lata temu zatrudniał nieco ponad 500 osób, teraz przeszło tysiąc.

Wśród odbiorców są m.in. Rolls-Royce, Mercedes, BMW, Audi i Volvo. – Szacujemy, że dodatkowa produkcja zwiększy nasze przychody o ok.40 proc., do ponad 80 mln euro –twierdzi Kropiewnicki.

Cały Kongsberg miał w zeszłym roku 850 mln euro przychodu.

Transfer jest tym ważniejszy, że w czasie kryzysu kilku zagranicznych producentów podzespołów motoryzacyjnych (np. Takata, SEWS, Leoni) przenosiło produkcję z Polski do jeszcze tańszych miejsc. Ale według firmy doradczej Frost & Sullivan z dziesięciu najszybciej rozwijających się dostawców komponentów do samochodów, aż ośmiu ma u nas zakłady (Borg Warner, Denso, Bosch, Magna, Delphi, Autoliv, TRW, Tenneco). W 2011 r. wartość eksportu naszych fabryk motoryzacyjnych może sięgnąć 19 mld euro. Rok temu było to 17 mld euro.

Dokonywany przez Norwegów transfer jest tym ważniejszy, że w czasie kryzysu kilku zagranicznych producentów podzespołów motoryzacyjnych (np. Takata, SEWS, Leoni) przenosiło produkcję z Polski do jeszcze tańszych miejsc. – To trend, który wciąż obserwujemy: prosta produkcja może trafiać np. do Rumunii lub krajów Afryki. Ale bardziej zaawansowaną będziemy przejmować z drogich krajów Europy Zachodniej – uważa Rafał Orłowski z firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl., monitorującej rynek części i komponentów do produkcji aut.

Według międzynarodowej firmy doradczej Frost & Sullivan, z 10 najszybciej rozwijających się dostawców autokomponentów aż 8 ma w Polsce swoje zakłady (BorgWarner, Denso, Bosch, Magna, Delphi, Autoliv, TRW, Tenneco). Szacuje się, że w 2001 roku wartość eksportu fabryk z branży motoryzacyjnej działających w Polsce może sięgnąć 19 mld euro, wobec rekordowych 17 mld euro w ubiegłym.

Działająca w 20 krajach norweska firma wytwarzająca elementy foteli do luksusowych aut likwiduje zakład w Burton on Trent. Jego produkcja zostanie przeniesiona do Pruszkowa, gdzie Norwegowie mają polski oddział.

– O przeprowadzce zdecydowały koszty produkcji – tu są o połowę niższe – mówi "Rz" Antoni Kropiewnicki, dyrektor polskiej spółki Kongsberga. Maszyny i urządzenia już jadą. Cała operacja zostanie sfinalizowana do połowy sierpnia. Koszty inwestycji nie są znane.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Biznes
Wojna Izraela z Iranem, TikTok zmienia e-handel, Niemcy twardo o budżecie UE
Biznes
Transformacja energetyczna mądrzej, ale niekoniecznie szybciej
Patronat Rzeczpospolitej
Przedsiębiorcy chcą sprawiedliwego traktowania przez organy podatkowe
Biznes
Jacht oligarchy ze złotym fortepianem idzie pod młotek
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Mesko będzie produkować 250 mln pocisków rocznie