Reklama
Rozwiń
Reklama

Murmański port pod młotek

Największy arktyczny port Rosji jest na sprzedaż. Aby o niego powalczyć, trzeba mieć w kieszeni około ćwierć miliarda dolarów

Publikacja: 27.08.2011 14:12

Murmański port pod młotek

Foto: Flickr

Murmańsk nad Morzem Barentsa ma kilka wyjątkowych jak na warunki arktyczne cech: należy do tzw. portów głębokich, więc mogą doń zawijać statki o każdej wyporności. Nie zamarza zimą i miesięcznie można zeń eksportować do 1 mln ton towarów.

Właścicielem 25,5 proc. portu jest skarb państwa, a pozostałe udziały należą do prywatnych osób i firm. I to właśnie oni zdecydowali się wystawić na sprzedaż, jak dowiedział się Reuters, 63,5 proc. akcji.

Port został wystawiony na przetarg po tym, gdy z jego kupna wycofał się Gennadij Timczenko (jeden z najbogatszych Rosjan, współwłaściciel spółki Gunvor, największego pośrednika w handlu rosyjską ropą - przyp.red), dowiedziała się agencja w jednym ze źródeł. Cena za port negocjowana z Timczenko miała być bliska 250 mln dol.

Port specjalizuje się w przeładunku węgla i stali. Moc przeładunkowa wynosi 20 mln ton miesięcznie, z czego 12-14 mln ton przypada na węgiel.

Nic więc dziwnego, że o kontrolę nad Murmańskiem rywalizować chcą największe koncerny surowcowe: Mieczel i SUEL (producenci węgla) oraz jedna ze spółek należąca do stalowego koncernu NLMK najbogatszego Rosjanina Władimira Lisina.

Reklama
Reklama

Przetarg ma zostać rozstrzygnięty 12 października. Wadium wynosi 7,5 mld rubli (26 mln dol.). Termin zgłoszeń upływa 10 października.

Murmańsk należy do piątki największych portów Rosji pod względem wielkości przeładunków. Pozostałe to Noworosyjsk i Tuapse (Morze Czarne), St. Petersburg (Bałtyk) i Nachodka (Morze Japońskie)

Murmańsk nad Morzem Barentsa ma kilka wyjątkowych jak na warunki arktyczne cech: należy do tzw. portów głębokich, więc mogą doń zawijać statki o każdej wyporności. Nie zamarza zimą i miesięcznie można zeń eksportować do 1 mln ton towarów.

Właścicielem 25,5 proc. portu jest skarb państwa, a pozostałe udziały należą do prywatnych osób i firm. I to właśnie oni zdecydowali się wystawić na sprzedaż, jak dowiedział się Reuters, 63,5 proc. akcji.

Reklama
Biznes
Electromobility Poland wraca do gry. 4,5 mld zł z KPO na nowy projekt
Biznes
Nvidia traci inwestorów. Czy AI przestaje być złotym dzieckiem Wall Street?
Biznes
Jak zamienić marketing w motor napędowy biznesu? Premiera nowego modelu i debata ekspertów
Biznes
Dywersja na kolei, Trump poprze sankcje na partnerów Rosji i apel von der Leyen
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Biznes
Za mało kobiet w zarządach, kryzys ofert IT w UE, Trump znosi cła na żywność
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama