Air India walczy o Star Alliance

Niemożność wypełnienia przez Air India podstawowych wymogów umożliwiających wstąpienie do Star Alliance rozzłościło Hindusów

Publikacja: 08.09.2011 16:17

Air India walczy o Star Alliance

Foto: Bloomberg

Indyjskie władze nie ukrywają rozżalenia porażką narodowego przewoźnika Air India, który nie spełnił wymaganych kryteriów w wyznaczonym czasie i nie został przyjęty do sojuszu Star Alliance. Członkostwo AI w Starze zostało tym samym zawieszone na czas nieokreślony.

Air India miały czas do końca lipca 2011, zapłaciły nawet składkę wstępną w wysokości 10 mln euro i zerwały porozumienia o wspólnych rezerwacjach (code share) z Air France i Royal Jordanian, które do Star Alliance nie należą.

Promotorem Air India w przygotowaniach była niemiecka Lufthansa, którą teraz indyjskie władze lotnicze obwiniają o niedociągnięcia i nie wykluczają nałożenia kar utrudniających funkcjonowanie tego przewoźnika na rynku indyjskim. W tym niewykluczone jest odebranie prawa Lufthansie wykonywania lotów z niektórych miast indyjskich.

Lufthansa miała obiecaną indyjską zgodę na lądowanie w jednym z dużych portów indyjskich. O tę zgodę niemiecki przewoźnik ubiegał się od ponad roku. Teraz ta zgoda ma być zawieszona na czas nieokreślony - powszechnie uważa się, że jest to odwet rządu w Delhi za niepowodzenie narodowego przewoźnika.

Hindusi zapewniają, że Air India spełniła wszystkie wymagania i uznała wszystkie porozumienia obowiązujące w Star Alliance. Innego zdania jest Chrisopher Franz, prezes Lufthansy, który wszystkie swoje zastrzeżenia do przygotowań AI dokładnie opisał w liście do indyjskiego ministra transportu Vayalara Ravi. Przyznał, że jest to porażka zarówno indyjskiej linii, jak i samej Lufthansy, która nie była w stanie odpowiednio Air India przygotować.

Teraz Hindusi nie ukrywają, że zamierzają użyć wszelkich środków, w tym drogi dyplomatycznej, by wyjść z tego zamieszania z honorem, a najlepiej ostatecznie wylądować w sojuszu. Przedstawiciele AI domagają się ujawnienia, które z warunków, jakie są zobowiązani spełnić nowi członkowie sojuszu, nie zostały ostatecznie zamknięte.

Wiadomo że Star Alliance intensywnie poszukuje teraz partnera na indyjskim rynku, który szybko mógłby zająć miejsce Air India. Tylko w ten sposób przewoźnicy Stara, w tym także Lot, mogliby rozwijać połączenia z subkontynentem indyjskim, który na razie jest zdominowany przez linie bliskowschodnie — Emirates, Qatar Airways, Etihad Airways, Air Arabia i Fly Dubai. W tej chwili dubajski Emirates jest największym przewoźnikiem na trasach z Indii do Europy. Zdaniem Christophera Franza, Emirates zdobędzie podobną pozycję na trasach indyjsko-amerykańskich.

Dla pasażerów Stara taki rozwój sytuacji to strata. Nie można będzie podróżować po Indiach wykorzystując punkty uzbierane w programie lojalnościowym  Miles&More i innych programach lojalnościowych sojuszu, ani gromadzić tych punktów podczas lotów, korzystać z poczekalni i innych przywilejów.

Indyjskie władze nie ukrywają rozżalenia porażką narodowego przewoźnika Air India, który nie spełnił wymaganych kryteriów w wyznaczonym czasie i nie został przyjęty do sojuszu Star Alliance. Członkostwo AI w Starze zostało tym samym zawieszone na czas nieokreślony.

Air India miały czas do końca lipca 2011, zapłaciły nawet składkę wstępną w wysokości 10 mln euro i zerwały porozumienia o wspólnych rezerwacjach (code share) z Air France i Royal Jordanian, które do Star Alliance nie należą.

Pozostało 80% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Chińska konkurencja dla Tesli – BYD depcze po piętach
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Najlepsi z najlepszych Listy 2000 w 2024 r.
Biznes
Będzie więcej pieniędzy na zbrojenia w UE? "Wielki wybuch" na obronność
Biznes
Pracowity grudzień dla Airbusa. Problemy z produkcją, masowe zwolnienia
Materiał Promocyjny
Jak budować współpracę między samorządem, biznesem i nauką?
Biznes
Co przewiduje traktat UE-Mercosur? Na pewno dalsze spory i protesty