Telekomy więcej inwestują

Branża wyda w tym roku 6,46 mld złotych, w przyszłym nawet 7 mld złotych

Publikacja: 15.11.2011 03:16

W 2012 r. wzrosną nakłady na mobilny Internet

W 2012 r. wzrosną nakłady na mobilny Internet

Foto: Rzeczpospolita

Wzrost wydatków operatorów telekomunikacji stacjonarnej i mobilnej oraz sieci kablowych na rozwój infrastruktury i usług wyniesie w 2012 r. ok. 8 proc. – wynika z szacunków „Rz". Przyrost branża będzie zawdzięczać przede wszystkim projektowi ultraszybkiego Internetu Zygmunta Solorza-Żaka. Przez najbliższe trzy lata ma on pochłonąć w sumie 1,2 mld zł (bez kosztów urządzeń dla abonentów).

Minimalnie do wzrostu wydatków inwestycyjnych branży przyczyni się stacjonarny telekom – Netia. Według Jonathana Easticka, członka zarządu  spółki, jej budżet może być o 10 – 15 proc. wyższy niż tegoroczny, czyli sięgnąć około 260 mln zł. Więcej inwestycji zapowiadają także kablówki, w tym np. wielkopolska Inea. Duży projekt czeka także UPC Polska.

Choć 2011 r. jeszcze się nie skończył, na podstawie planów i deklaracji branży telekomunikacyjnej można oszacować, że do końca grudnia zainwestuje ona łącznie 6,46 mld zł. To o 2,5 proc. więcej niż w 2010 r., gdy – według Urzędu Komunikacji Elektronicznej – przeznaczono na ten cel 6,3 mld zł.

– Według moich obserwacji inwestycje operatorów rosną w stosunku do 2010 r., ale dane za 2011 będziemy mieli w drugim kwartale przyszłego roku – mówi Anna Streżyńska, prezes UKE. – Ważne są zarówno całkiem nowe sieci, jak i modernizacja tych o słabiutkich parametrach, bo klienci potrzebują szybkich sieci i pakietów usługowych zawierających multimedia – uważa szefowa UKE.

W jej ocenie 2012 r. jeszcze nie przyniesie faktycznego wykorzystania środków unijnych na projekty telekomunikacyjne: będzie obfitować głównie w kontrakty i umowy. – Realne płatności skokowo zaczną się w 2013 r. – uważa szefowa UKE.

Dlatego tak ważne będą pieniądze telekomów, także te uzgodnione w toku negocjacji z UKE (chodzi o 3,4 mld zł).

Zarówno w tym, jak i w przyszłym roku liderem inwestycji pozostanie grupa Telekomunikacji Polskiej (2,5 mld zł). Maciej Witucki, prezes TP, zapowiedział niedawno, że przyszły rok będzie ostatnim, w którym grupa przeznaczy na inwestycje do 17 proc. swoich przychodów. Ile dokładnie – spółka nie ujawnia. Trzeba jednak zakładać, że – podobnie jak przychody – jej wydatki będą coraz niższe.

Zaraz za byłym monopolistą plasują się PTC (T-Mobile) oraz Polkomtel (Plus). Każdy z nich co roku przeznacza tylko na inwestycje w infrastrukturę około 1 mld zł, czyli równowartość 13 – 14 proc. przychodów.  Coraz większa część tych nakładów idzie na rozbudowę sieci mobilnej transmisji danych w technologiach HSPA+. Ile dokładnie – spółki nie precyzują.

W branży komórkowej relatywnie największy wysiłek ponosi P4 (Play). Spółka ma podać pod koniec roku, jakie  kwoty inwestuje. Można szacować, że w 2011 r. będzie to ok. 700 mln zł, czyli aż 1/4 przychodów.

Wzrost wydatków operatorów telekomunikacji stacjonarnej i mobilnej oraz sieci kablowych na rozwój infrastruktury i usług wyniesie w 2012 r. ok. 8 proc. – wynika z szacunków „Rz". Przyrost branża będzie zawdzięczać przede wszystkim projektowi ultraszybkiego Internetu Zygmunta Solorza-Żaka. Przez najbliższe trzy lata ma on pochłonąć w sumie 1,2 mld zł (bez kosztów urządzeń dla abonentów).

Minimalnie do wzrostu wydatków inwestycyjnych branży przyczyni się stacjonarny telekom – Netia. Według Jonathana Easticka, członka zarządu  spółki, jej budżet może być o 10 – 15 proc. wyższy niż tegoroczny, czyli sięgnąć około 260 mln zł. Więcej inwestycji zapowiadają także kablówki, w tym np. wielkopolska Inea. Duży projekt czeka także UPC Polska.

Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach
Biznes
Trump rozmawia z Xi, nowa pomoc dla Ukrainy i rekordowe inwestycje w energię
Biznes
Czy należy zakazać reklamy alkoholu? Eksperci są zgodni