Program Handlu Zagranicznego (PHZ) jest realizowany od 2018 r. w trybie dwóch edycji rocznie (wiosennej i jesiennej). To wspólna inicjatywa pięciu podmiotów zainteresowanych wsparciem polskiego eksportu. Głównym organizatorem PHZ jest Bank BNP Paribas.
– Jako największy bank w strefie euro oraz jedna z trzech światowych grup finansowych najmocniej wspierających globalny handel czujemy się niejako w obowiązku pomagać polskim eksporterom i inspirować ich do zainteresowania się nowymi rynkami sprzedaży – mówi Piotr Jabłoński, dyrektor departamentu finansowania handlu w BNP Paribas.
Partnerami programu są: Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE), wywiadownia gospodarcza Dun & Bradstreet (wcześniej BISNODE) oraz Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH). „Rzeczpospolita" jest partnerem medialnym PHZ.
Program ma na celu wsparcie w eksporcie i ekspansji inwestycyjno-kapitałowej przede wszystkim firm z sektora MŚP, ale także mniejsze korporacje tzw. mid-caps. Dotychczas, w latach 2018–2019, odbyło się kilkadziesiąt konferencji na żywo we wszystkich miastach wojewódzkich oraz mniejszych miejscowościach, a w 2020 r. kilkanaście warsztatów online. Omawiano m.in. rynki azjatyckie, ze szczególnym uwzględnieniem Chin, rynki afrykańskie oraz wybrane rynki europejskie (w tym: Włochy i Francję) i Bliskiego Wschodu (w tym Zjednoczone Emiraty Arabskie w kontekście udziału Polski w światowej wystawie EXPO w Dubaju). Spotkania miały też charakter branżowy (eksport polskiej żywności, rynek budowlany w Niemczech) i związany z bieżącymi wydarzeniami w światowym handlu (skutki brexitu dla wymiany towarowej Polski z Wielką Brytanią i skutki pandemii w handlu z Azją).
E-handel na fali
W rozpoczynającej się, siódmej już edycji PHZ omawiany będzie eksport w formule e-commerce, która w dobie koronawirusa nabrała dużo większego znaczenia. Coraz więcej polskich firm sprzedaje za granicę dzięki możliwościom, jakie daje e-commerce, a jak wskazuje Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej (IGE) tylko w okresie marzec–grudzień 2020 r. powstało 11 tys. nowych e-sklepów, których część od razu pozycjonuje się globalnie.