Ponad miliardowe zatory płatnicze

Przedsiębiorstwa na koniec ubiegłego roku zalegały kontrahentom co najmniej 1,2 mld zł. To wzrost o przeszło jedną trzecią w porównaniu z końcem 2010 roku. W najgorszej sytuacji są firmy budowlane, które pogrąża wyniszczająca wojna cenowa

Publikacja: 08.02.2012 12:06

Ponad miliardowe zatory płatnicze

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Firmy szybciej i mocniej zadłużały się u kontrahentów pod koniec roku. Gdy przeciętnie w ciągu roku w terminie należności realizowało ponad 80 proc. przedsiębiorstw, to w listopadzie i w grudniu było to ok. 75 proc. firm w branżach konsumenckich i jeszcze mniej w budownictwie – podaje Euler Hermes, ubezpieczyciel transakcji.

– Na koniec grudnia w sześciu branżach: budowlanej, spożywczej, spedycyjnej, kosmetycznej, metalowej i RTV / AGD, firmy zalegały ze spłat ponad 957 mln zł. W innych działach spóźnione faktury opiewały na 275 mln zł – mówi Tomasz Starzyk z wywiadowni gospodarczej D&B Poland.

Z raportu firmy wynika, że w skali roku suma niezapłaconych faktur zwiększyła się o ponad jedna trzecią. A w stosunku do kryzysowego 2009 r. aż o 48 proc.

– Znacząco pogorszyła się kondycja branży budowlanej. Kłopoty z terminowością spłat ma też branża spożywcza – dodaje Starzyk. Jego zdaniem część firm nie płaci faktur świadomie. – Dostają nieoprocentowaną pożyczkę od kontrahentów – mówi.

Maciej Poprawski z Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych przyznaje, że mimo wydłużenia kredytu kupieckiego do kilkudziesięciu dni widać tąpnięcie w terminowym spłacaniu zobowiązań w budownictwie i branży spożywczej: – Część firm budowlanych przyjmowała warunki przetargowe inwestycji, mimo że były trudne do spełnienia. I teraz mają problemy z płynnością i kłopoty z zatorami rozchodzą się efektem domina – mówi. Według niego problemy w stabilnej dotąd branży spożywczej wynikają ze zmiany zwyczajów zakupowych. – W 2011 r. wyraźnie rosła sprzedaż i przychody w dyskontach, a spadała w małych hurtowniach i sklepach. Te zaczęły wydłużać terminy płatności i korzystać z wydłużonego kredytu kupieckiego – wskazuje.

– Co roku od późnej jesieni do początku wiosny zwiększa się kredytowanie w branży spożywczej – przypomina Grzegorz Błachnio, analityk Euler Hermes. W tym czasie do blisko 75 proc. spada odsetek firm spożywczych płacących w terminie. Ale Błachnio przyznaje, że o ile dwa lata temu wyraźnie poprawiła się terminowość regulowania zobowiązań, o tyle w 2011 r. wyhamowała. – Firmy osiągnęły bardzo wysokie przychody. Przypuszczam, że wzrost wartości zatorów wiąże się z tym, że nieterminowo płaci podobny odsetek firm, ale od wyższych kwot – dodaje.

Z analizy Euler Hermes wynika, że w 2011 r. firmy na różne sposoby radziły sobie z rosnącymi kosztami. – Niektóre branże, jak producenci tworzyw sztucznych, skrócili terminy płatności. Inni, jak agrochemia, wydłużyli je, by zapewnić sobie obroty. Okazało się, że druga strategia jest korzystniejsza – mówi Grzegorz Błachnio. Tłumaczy, że w przypadku pierwszej z branż płatności nie przyspieszyły, za to zwiększyły się zatory.

Kłopoty narastają też w branży kosmetycznej i meblowej.

Profesor Elżbieta Adamowicz, dyrektor Instytutu Rozwoju Gospodarczego SGH, uważa, że ten rok nie przyniesie zmniejszenia zatorów. Z badania koniunktury SGH wynika, że w I kw. odnotowano spadek we wszystkich poza handlem obszarach aktywności gospodarczej. – Jest to głębsze niż tylko sezonowe pogorszenie nastrojów – podkreśla ekonomistka.

Zwraca jednak uwagę, że rosną zamówienia eksportowe. – Jeśli złoty będzie słaby, to eksport może zniwelować osłabienie popytu wewnętrznego – dodaje prof. Adamowicz.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki a.fandrejewska@rp.pl

Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach
Biznes
Trump rozmawia z Xi, nowa pomoc dla Ukrainy i rekordowe inwestycje w energię
Biznes
Czy należy zakazać reklamy alkoholu? Eksperci są zgodni