– Rynek sklepów tradycyjnych się kurczy, ale nam i tak udało się zwiększyć na nim sprzedaż – mówi Pedro Martinho, członek zarządu Eurocash.
Grupa jest już największym hurtowym dystrybutorem w Polsce i dodatkowo rozbudowuje sieci franczyzowe, którymi zarządza. Sklepów abc jest 4,6 tys. i w ciągu roku przybyło ok. 550. Z kolei sieć Delikatesy Centrum powiększyła się o 120 placówek i ma ich już 655. Według założeń w tym roku może się pojawić nawet 175 kolejnych. Z kolei pod markami Zielony Kłos oraz IGA grupa prowadzi ponad 150 sklepów.
– Wszystkie chcemy rozwijać, niektóre sklepy z jednej sieci przenosimy do innych, gdzie lepiej pasują – mówi Ireneusz Ozga, prezes Eurocash Franczyza. Grupa dzięki przejęciu od Emperii Holding spółki Tradis znacznie rozbuduje swój portfel sieci franczyzowych. Lewiatan prowadzi już ok. 2,7 tys. sklepów, a Groszek ma ich ok. 1,1 tys. W sumie Eurocash podaje, że zarządza już siecią 9 tys. sklepów.
Aby poprawić ich wyniki, powstała Akademia Eurocash, w ramach której w 2011 r. przeprowadzono 224 warsztaty, w których wzięło udział 2,5 tys. osób. Z kolei w kursach internetowych uczestniczyło ponad 8,6 tys. osób. – Mamy wymierne efekty, w 2011 r. sprzedaż na jednego pracownika w sklepach, które w szkoleniach uczestniczyły, była o 2,1 pkt proc. wyższa niż w pozostałych – dodaje Ireneusz Ozga.
O nowe sklepy do swojej sieci ODIDO walczy też Makro, przez wiele lat największy gracz na rynku hurtowym. Choć sieć wystartowała ledwie wiosną 2011 r., to rozwija się bardzo szybko. – Mamy już ponad 810 sklepów i wciąż przyłączają się kolejne – mówi Magdalena Figurna, rzeczniczka Makro. Firma także dla właścicieli sklepów, którzy przystąpią do sieci, ma wiele szkoleń.