GM szykuje strategiczne porozumienie z PSA

Niemiecki koncern miałby razem z francuskim produkować silniki oraz komponenty

Publikacja: 23.02.2012 02:20

GM szykuje strategiczne porozumienie z PSA

Foto: Bloomberg

Francuski Peugeot Citroen (PSA) potwierdził, że rozmawia z General Motors o partnerstwie strategicznym. Efekty tych negocjacji mają zostać ogłoszone najpóźniej podczas salonu samochodowego w Genewie, który odbędzie się  6 i 7 marca. Na razie jednak General Motors zarzeka się, że nie ma nic do powiedzenia.

Zdaniem analityków, gdyby rzeczywiście doszło do połączenia firm, na wzór np. Renault i Nissana, dla GM byłby to sposób na rozwiązanie kłopotów Opla. Mówił o tym wczoraj już oficjalnie francuski minister pracy Xavier Bertrand. Podkreślił, że zdaniem prezesa Peugeota Philippe'a Varina w ten sposób Francuzi mogliby doprowadzić do cięcia kosztów. – Na razie nie wiadomo jeszcze, czy chodzi tutaj o pełną fuzję czy też o bliską współpracę – mówił Bertrand.

Kilka tygodni temu PSA zakończył współpracę z Fiatem, z którym produkowano furgonetki we Włoszech, chociaż wcześniej spekulowano o tym, że francuska firma może się połączyć właśnie z włoskim koncernem, aby w ten sposób osiągnąć wielkość produkcji dającą trwały i znaczący udział w rynku. Zakończenie tej współpracy było właśnie pokłosiem rozmów z GM, które – jak napisał francuski dziennik „La Tribune"  – toczą się już od kilku miesięcy.

Przeciek z Peugeota do „La Tribune" pojawił się już po zamknięciu obrotów na paryskiej giełdzie. We wtorek akcje PSA traciły 1 proc. i kosztowały 14,39 euro. W środę podrożały o 16 proc. przy ogromnym popycie.

Według przecieków z rozmów PSA i Opel miałyby wspólnie produkować komponenty oraz całe silniki do samochodów, które potem byłyby sprzedawane pod markami Opla, Citroena i Peugeota. PSA już ma umowy z niemieckim BMW dotyczące wspólnej produkcji silników benzynowych, z Fordem w sprawie silników Diesla, a z tureckim Tofasem wspólnie buduje furgonetki. Z kolei z japońskim Mitsubishi wspólnie produkuje SUV i auta elektryczne, a z Toyotą – małe samochody.

Na rynku polskim wszystkie trzy marki mają bardzo silną pozycję. W ubiegłym roku Opel zajął trzecie miejsce na rynku samochodów osobowych z udziałem 7,90 proc. W segmencie aut kompaktowych Opel Astra uplasował się na drugiej pozycji. Także drugą pozycję w segmencie klasy średniej zajęła flagowa limuzyna Opla – Insignia.

W rankingach rejestracji aut osobowych Peugeot i Citroen zajęły w ubiegłym roku odpowiednio 11. i 12. miejsce. Obie marki sprzedały powyżej 10 tys. samochodów. Natomiast w segmencie samochodów dostawczych Peugeot odnotował historyczny wynik, zajmując drugie miejsce, jeśli chodzi o liczbę rejestrowanych aut, z udziałem w rynku wynoszącym aż 11,80 proc. – Wyniki sprzedaży za ubiegły rok dają nam korzystną perspektywę na przyszłość, gdyż osiągnęliśmy dobre rezultaty w trudnym czasie gruntownej restrukturyzacji sieci dilerskiej – twierdzi Tomasz Chodkiewicz, dyrektor sprzedaży Peugeot Polska.

Od stycznia obie francuskie marki mają w Polsce jednego dyrektora generalnego. Jest nim Lahouari Bennaoum.

Francuski Peugeot Citroen (PSA) potwierdził, że rozmawia z General Motors o partnerstwie strategicznym. Efekty tych negocjacji mają zostać ogłoszone najpóźniej podczas salonu samochodowego w Genewie, który odbędzie się  6 i 7 marca. Na razie jednak General Motors zarzeka się, że nie ma nic do powiedzenia.

Zdaniem analityków, gdyby rzeczywiście doszło do połączenia firm, na wzór np. Renault i Nissana, dla GM byłby to sposób na rozwiązanie kłopotów Opla. Mówił o tym wczoraj już oficjalnie francuski minister pracy Xavier Bertrand. Podkreślił, że zdaniem prezesa Peugeota Philippe'a Varina w ten sposób Francuzi mogliby doprowadzić do cięcia kosztów. – Na razie nie wiadomo jeszcze, czy chodzi tutaj o pełną fuzję czy też o bliską współpracę – mówił Bertrand.

Biznes
Kłopoty producenta leku Ozempic. Prezes rezygnuje ze stanowiska
Biznes
Łączą się dwaj najwięksi operatorzy telewizji kablowej w USA
Biznes
Postulaty gospodarcze kandydatów na Prezydenta. Putin nie przyleciał do Turcji
Biznes
Brytyjski koncern Jaguar nie planuje produkcji samochodów w USA
Biznes
Tysiące dronów Macierewicza wreszcie dolecą. MON kupuje Warmate’y