GM szykuje strategiczne porozumienie z PSA

Niemiecki koncern miałby razem z francuskim produkować silniki oraz komponenty

Publikacja: 23.02.2012 02:20

GM szykuje strategiczne porozumienie z PSA

Foto: Bloomberg

Francuski Peugeot Citroen (PSA) potwierdził, że rozmawia z General Motors o partnerstwie strategicznym. Efekty tych negocjacji mają zostać ogłoszone najpóźniej podczas salonu samochodowego w Genewie, który odbędzie się  6 i 7 marca. Na razie jednak General Motors zarzeka się, że nie ma nic do powiedzenia.

Zdaniem analityków, gdyby rzeczywiście doszło do połączenia firm, na wzór np. Renault i Nissana, dla GM byłby to sposób na rozwiązanie kłopotów Opla. Mówił o tym wczoraj już oficjalnie francuski minister pracy Xavier Bertrand. Podkreślił, że zdaniem prezesa Peugeota Philippe'a Varina w ten sposób Francuzi mogliby doprowadzić do cięcia kosztów. – Na razie nie wiadomo jeszcze, czy chodzi tutaj o pełną fuzję czy też o bliską współpracę – mówił Bertrand.

Kilka tygodni temu PSA zakończył współpracę z Fiatem, z którym produkowano furgonetki we Włoszech, chociaż wcześniej spekulowano o tym, że francuska firma może się połączyć właśnie z włoskim koncernem, aby w ten sposób osiągnąć wielkość produkcji dającą trwały i znaczący udział w rynku. Zakończenie tej współpracy było właśnie pokłosiem rozmów z GM, które – jak napisał francuski dziennik „La Tribune"  – toczą się już od kilku miesięcy.

Przeciek z Peugeota do „La Tribune" pojawił się już po zamknięciu obrotów na paryskiej giełdzie. We wtorek akcje PSA traciły 1 proc. i kosztowały 14,39 euro. W środę podrożały o 16 proc. przy ogromnym popycie.

Według przecieków z rozmów PSA i Opel miałyby wspólnie produkować komponenty oraz całe silniki do samochodów, które potem byłyby sprzedawane pod markami Opla, Citroena i Peugeota. PSA już ma umowy z niemieckim BMW dotyczące wspólnej produkcji silników benzynowych, z Fordem w sprawie silników Diesla, a z tureckim Tofasem wspólnie buduje furgonetki. Z kolei z japońskim Mitsubishi wspólnie produkuje SUV i auta elektryczne, a z Toyotą – małe samochody.

Na rynku polskim wszystkie trzy marki mają bardzo silną pozycję. W ubiegłym roku Opel zajął trzecie miejsce na rynku samochodów osobowych z udziałem 7,90 proc. W segmencie aut kompaktowych Opel Astra uplasował się na drugiej pozycji. Także drugą pozycję w segmencie klasy średniej zajęła flagowa limuzyna Opla – Insignia.

W rankingach rejestracji aut osobowych Peugeot i Citroen zajęły w ubiegłym roku odpowiednio 11. i 12. miejsce. Obie marki sprzedały powyżej 10 tys. samochodów. Natomiast w segmencie samochodów dostawczych Peugeot odnotował historyczny wynik, zajmując drugie miejsce, jeśli chodzi o liczbę rejestrowanych aut, z udziałem w rynku wynoszącym aż 11,80 proc. – Wyniki sprzedaży za ubiegły rok dają nam korzystną perspektywę na przyszłość, gdyż osiągnęliśmy dobre rezultaty w trudnym czasie gruntownej restrukturyzacji sieci dilerskiej – twierdzi Tomasz Chodkiewicz, dyrektor sprzedaży Peugeot Polska.

Od stycznia obie francuskie marki mają w Polsce jednego dyrektora generalnego. Jest nim Lahouari Bennaoum.

Francuski Peugeot Citroen (PSA) potwierdził, że rozmawia z General Motors o partnerstwie strategicznym. Efekty tych negocjacji mają zostać ogłoszone najpóźniej podczas salonu samochodowego w Genewie, który odbędzie się  6 i 7 marca. Na razie jednak General Motors zarzeka się, że nie ma nic do powiedzenia.

Zdaniem analityków, gdyby rzeczywiście doszło do połączenia firm, na wzór np. Renault i Nissana, dla GM byłby to sposób na rozwiązanie kłopotów Opla. Mówił o tym wczoraj już oficjalnie francuski minister pracy Xavier Bertrand. Podkreślił, że zdaniem prezesa Peugeota Philippe'a Varina w ten sposób Francuzi mogliby doprowadzić do cięcia kosztów. – Na razie nie wiadomo jeszcze, czy chodzi tutaj o pełną fuzję czy też o bliską współpracę – mówił Bertrand.

Biznes
Europejskie firmy boją się wysyłać swoich pracowników do USA
Materiał Promocyjny
BIO_REACTION 2025
Biznes
Jakie prezenty dostał ostatnio król Karol? Oficjalny rejestr podarków
Biznes
Taylor Swift odkupiła prawa do swoich pierwszych sześciu płyt
Biznes
Zielona transformacja MŚP. Jak zapewnić sobie zysk, przewagę konkurencyjną i dostęp do finansowania?
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Biznes
Polska armia kupuje amunicję. Nowy kontrakt zbrojeniowy wart setki milionów
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont