Reklama
Rozwiń

Firmy idą do sieci

W 2011 r. powstało o 7,6 tys. mniej przedsiębiorstw niż rok wcześniej. Najchętniej zakładano e-sklepy

Publikacja: 24.02.2012 04:48

Firmy idą do sieci

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

Red

W Pol­sce za­czy­na uby­wać nowych firm. Z da­nych wy­wia­dow­ni So­li­di­tet wy­ni­ka, że w 2011 r. w naszym kraju za­re­je­stro­wa­no mniej przed­się­biorstw niż rok wcze­śniej – niespełna 285,5 tys. Jed­no­cze­śnie z re­je­strów znik­nę­ło 377,3 tys. firm, więc de fac­to przez ostat­ni rok uby­ło ich nie­mal 92 tys.

Naj­wię­cej no­wych przed­się­biorstw po­ja­wi­ło się w sek­to­rze dro­go­we­go trans­por­tu ko­ło­we­go – 9,8 tys. Firm z branży bu­dow­la­nej po­wsta­ło 8,9 tys., a 7,7 tys. no­wych przed­się­bior­ców chce się zaj­mo­wać sprze­da­żą przez In­ter­net. – Po­ja­wi­ło się też po­nad 6 tys. no­wych re­stau­ra­cji i in­nych pla­có­wek ga­stro­no­micz­nych, co za­pew­ne ma zwią­zek z or­ga­ni­za­cją naj­więk­sze­go wy­da­rze­nia pił­kar­skie­go w Eu­ro­pie – mó­wi „Rz" To­masz Sta­rzyk z So­li­di­tet.

Jed­nak sy­tu­acja wy­glą­da ina­czej, gdy w po­szcze­gól­nych branżach po­rów­na­my licz­bę firm po­wsta­łych w 2011 r. z ty­mi, któ­re w tym sa­mym ro­ku zo­sta­ły wy­re­je­stro­wa­ne. Li­de­rem jest e-han­del, gdzie licz­ba firm mi­mo wy­re­je­stro­wa­nia 4,5 tys. pod­mio­tów i tak po­więk­szy­ła się o 3,2 tys. Ko­lej­ne po­zy­cje zaj­mu­ją przed­się­bior­stwa trudniące się pro­gra­mo­wa­niem z wy­ni­kiem 2,4 tys. oraz bu­dow­nic­two z 2,1 tys.

– Naj­bar­dziej dy­na­micz­ny­mi sek­to­ra­mi są usłu­gi zwią­za­ne z IT, a także opie­ką zdro­wot­ną, pie­lę­gniar­stwem czy usłu­ga­mi praw­ny­mi i agen­cja­mi re­kla­mo­wy­mi – do­da­je To­masz Sta­rzyk.

Nie jest za­sko­cze­niem do­bry wy­nik e-han­dlu, bo aku­rat ten ry­nek w Pol­sce ma do­sko­na­łe per­spek­ty­wy. Wart jest już ok. 17 mld zł, a we­dług Eu­ro­mo­ni­tor In­ter­na­tio­nal do 2015 r. ta kwo­ta mo­że się na­wet po­dwo­ić. Szyb­ko przy­by­wa za­rów­no no­wych skle­pów, któ­rych jest już ok. 11 tys., jak i no­wych po­my­słów na do­tar­cie do klien­ta. Pi­sa­li­śmy już o po­rów­ny­war­kach ce­no­wych, któ­re po­za pre­zen­to­wa­niem naja­trak­cyj­niej­szych ce­no­wo ofert także sa­me chcą sprze­da­wać pro­duk­ty (z usłu­gą sprze­da­ży wy­star­to­wa­ło już Ce­neo).

W 2011 r. Co­march uru­cho­mił pro­jekt iSkle­p24. Dzię­ki apli­ka­cji klient mo­że sprze­da­wać na Al­le­gro czy w wir­tu­al­nej ga­le­rii iMal­l24, pre­zen­to­wać swo­je ofer­ty w po­rów­ny­war­kach, a także pro­wa­dzić wła­sny sklep na Fa­ce­bo­oku.

– E-com­mer­ce to branża ze sto­sun­ko­wo ni­ski­mi ba­rie­ra­mi wej­ścia, dla­te­go przed­się­bior­cy, szu­ka­jąc po­my­słu na swój biz­nes, czę­sto de­cy­du­ją się na roz­po­czę­cie dzia­łal­no­ści wła­śnie w In­ter­ne­cie – mó­wi „Rz" Bar­ba­ra Mol­ga, pro­duct ma­na­ger iSkle­p24. Z apli­ka­cji ko­rzy­sta ok. 500 firm, w iMal­l24 można zaś wy­bie­rać spo­śród 60 tys. ofert od 200 sprze­daw­ców. Do­ce­lo­wo Co­march za­kła­da, że ma to być kil­ka mi­lio­nów to­wa­rów po­cho­dzą­cych od ty­się­cy handlujących.

W Pol­sce za­czy­na uby­wać nowych firm. Z da­nych wy­wia­dow­ni So­li­di­tet wy­ni­ka, że w 2011 r. w naszym kraju za­re­je­stro­wa­no mniej przed­się­biorstw niż rok wcze­śniej – niespełna 285,5 tys. Jed­no­cze­śnie z re­je­strów znik­nę­ło 377,3 tys. firm, więc de fac­to przez ostat­ni rok uby­ło ich nie­mal 92 tys.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Biznes
Rząd nie wyklucza wyłączenia X w Polsce przez skandaliczne wpisy Groka
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Biznes
Norwegia wyrzuciła rosyjskich rybaków ze swoich wód. Stanowili zagrożenie
Biznes
Giełdowe spółki wolne od pozwów synów Zygmunta Solorza
Biznes
Polska bezbronna wobec dronów, negocjacje UE-USA, możliwe spadki cen mieszkań
Biznes
Kina podsumowują pierwsze półrocze. Nawet „Minecraft” nie pomógł