Firmy idą do sieci

W 2011 r. powstało o 7,6 tys. mniej przedsiębiorstw niż rok wcześniej. Najchętniej zakładano e-sklepy

Publikacja: 24.02.2012 04:48

Firmy idą do sieci

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

Red

W Pol­sce za­czy­na uby­wać nowych firm. Z da­nych wy­wia­dow­ni So­li­di­tet wy­ni­ka, że w 2011 r. w naszym kraju za­re­je­stro­wa­no mniej przed­się­biorstw niż rok wcze­śniej – niespełna 285,5 tys. Jed­no­cze­śnie z re­je­strów znik­nę­ło 377,3 tys. firm, więc de fac­to przez ostat­ni rok uby­ło ich nie­mal 92 tys.

Naj­wię­cej no­wych przed­się­biorstw po­ja­wi­ło się w sek­to­rze dro­go­we­go trans­por­tu ko­ło­we­go – 9,8 tys. Firm z branży bu­dow­la­nej po­wsta­ło 8,9 tys., a 7,7 tys. no­wych przed­się­bior­ców chce się zaj­mo­wać sprze­da­żą przez In­ter­net. – Po­ja­wi­ło się też po­nad 6 tys. no­wych re­stau­ra­cji i in­nych pla­có­wek ga­stro­no­micz­nych, co za­pew­ne ma zwią­zek z or­ga­ni­za­cją naj­więk­sze­go wy­da­rze­nia pił­kar­skie­go w Eu­ro­pie – mó­wi „Rz" To­masz Sta­rzyk z So­li­di­tet.

Jed­nak sy­tu­acja wy­glą­da ina­czej, gdy w po­szcze­gól­nych branżach po­rów­na­my licz­bę firm po­wsta­łych w 2011 r. z ty­mi, któ­re w tym sa­mym ro­ku zo­sta­ły wy­re­je­stro­wa­ne. Li­de­rem jest e-han­del, gdzie licz­ba firm mi­mo wy­re­je­stro­wa­nia 4,5 tys. pod­mio­tów i tak po­więk­szy­ła się o 3,2 tys. Ko­lej­ne po­zy­cje zaj­mu­ją przed­się­bior­stwa trudniące się pro­gra­mo­wa­niem z wy­ni­kiem 2,4 tys. oraz bu­dow­nic­two z 2,1 tys.

– Naj­bar­dziej dy­na­micz­ny­mi sek­to­ra­mi są usłu­gi zwią­za­ne z IT, a także opie­ką zdro­wot­ną, pie­lę­gniar­stwem czy usłu­ga­mi praw­ny­mi i agen­cja­mi re­kla­mo­wy­mi – do­da­je To­masz Sta­rzyk.

Nie jest za­sko­cze­niem do­bry wy­nik e-han­dlu, bo aku­rat ten ry­nek w Pol­sce ma do­sko­na­łe per­spek­ty­wy. Wart jest już ok. 17 mld zł, a we­dług Eu­ro­mo­ni­tor In­ter­na­tio­nal do 2015 r. ta kwo­ta mo­że się na­wet po­dwo­ić. Szyb­ko przy­by­wa za­rów­no no­wych skle­pów, któ­rych jest już ok. 11 tys., jak i no­wych po­my­słów na do­tar­cie do klien­ta. Pi­sa­li­śmy już o po­rów­ny­war­kach ce­no­wych, któ­re po­za pre­zen­to­wa­niem naja­trak­cyj­niej­szych ce­no­wo ofert także sa­me chcą sprze­da­wać pro­duk­ty (z usłu­gą sprze­da­ży wy­star­to­wa­ło już Ce­neo).

W 2011 r. Co­march uru­cho­mił pro­jekt iSkle­p24. Dzię­ki apli­ka­cji klient mo­że sprze­da­wać na Al­le­gro czy w wir­tu­al­nej ga­le­rii iMal­l24, pre­zen­to­wać swo­je ofer­ty w po­rów­ny­war­kach, a także pro­wa­dzić wła­sny sklep na Fa­ce­bo­oku.

– E-com­mer­ce to branża ze sto­sun­ko­wo ni­ski­mi ba­rie­ra­mi wej­ścia, dla­te­go przed­się­bior­cy, szu­ka­jąc po­my­słu na swój biz­nes, czę­sto de­cy­du­ją się na roz­po­czę­cie dzia­łal­no­ści wła­śnie w In­ter­ne­cie – mó­wi „Rz" Bar­ba­ra Mol­ga, pro­duct ma­na­ger iSkle­p24. Z apli­ka­cji ko­rzy­sta ok. 500 firm, w iMal­l24 można zaś wy­bie­rać spo­śród 60 tys. ofert od 200 sprze­daw­ców. Do­ce­lo­wo Co­march za­kła­da, że ma to być kil­ka mi­lio­nów to­wa­rów po­cho­dzą­cych od ty­się­cy handlujących.

W Pol­sce za­czy­na uby­wać nowych firm. Z da­nych wy­wia­dow­ni So­li­di­tet wy­ni­ka, że w 2011 r. w naszym kraju za­re­je­stro­wa­no mniej przed­się­biorstw niż rok wcze­śniej – niespełna 285,5 tys. Jed­no­cze­śnie z re­je­strów znik­nę­ło 377,3 tys. firm, więc de fac­to przez ostat­ni rok uby­ło ich nie­mal 92 tys.

Pozostało 90% artykułu
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji