Maksymalne nakłady kapitałowe wyniosą 850 mln euro (1,14 mld dolarów), Sbierbank przejmie 20 proc. udziałów w spółce o różnych kolejach losu. Początkowo Włosi mieli ją zawiązać z firma Sollers, ale wycofali się, a ich miejsce zajął Ford. Teraz wrócili do współpracy z Rosjanami. Spółka będzie wypuszczać 120 tys. pojazdów rocznie. Umowa między spółkami ma być podpisana do końca marca.
Włosi zbudują w regionie Petersburga nowy zakład oraz uruchomią montownię SUV i małych furgonetek na terenie fabryki ZIŁ w Moskwie. Pierwszy pojazd wyprodukowany przez spółkę ma zjechać z taśmy pod koniec 2013 r. – zapowiedział Sergio Marchionne nawiązując do porozumienia z ZIŁ. Pod Petersburgiem produkcja ruszy w 2014 r.
Fiat wykorzysta istniejącą sieć 103 salonów do sprzedaży Jeepów, lekkich furgonetek Fiata i samochodów Chryslera. Rodzina pojazdów będzie początkowo powstawać na podstawie marki Jeep i stopniowo będzie powiększana o inne modele i silniki, produkowane i montowane na miejscu – wyjaśnili Włosi. Amerykański partner może uczestniczyć w tym projekcie jako inwestor oraz jako dawca licencji pewnych modeli.
Przewidywana obecnie produkcja jest znacznie skromniejsza od pierwotnych planów. Wcześniej Fiat zakładał wypuszczanie od 2016 r. 500 tys. pojazdów z innym partnerem, firmą Sollers. Pomysł upadł pod koniec ubiegłego roku. Następnie Włosi mówili o 300 tys. sztuk rocznie, ale rosyjski resort gospodarki uznał tę liczbę za nierealną.
Teraz będą mieć do czynienia z ostrą konkurencją, bo inni producenci już tu są. Większość z nich związała się z miejscowymi partnerami, a rynek odrodził się w 2011 r. : sprzedaż wzrosła o 39 proc. do 2,6 mln pojazdów.