Rośnie sprzedaż whisky

Polski rynek whisky czeka szybki rozwój w najbliższych latach - uważa Diageo, właściciel Johnnie Walkera. Firma chce być jego liderem

Aktualizacja: 05.03.2012 20:50 Publikacja: 05.03.2012 15:09

Rośnie sprzedaż whisky

Foto: Bloomberg

- Bazując na aktualnych trendach, można założyć, że w2013 r. wartość rynku whisky w Polsce może przekroczyć1 mld złotych - mówi „Rz" Krzysztof Michalski, dyrektor generalny Diageo Polska, spółki należącej do brytyjskiego koncernu Diageo. – W przeciwieństwie do wódki, ma on szanse nadal rozwijać się w szybkim tempie jeszcze przez następnych kilka lat - dodaje.

Firma badawcza Nielsen policzyła, że w2011 r. nasze wydatki na whisky urosły o ponad jedną piątą do niemal770 mln zł. W tym samym czasie sprzedaż wódki zmalała niemal 4 proc. Zdaniem Michalskiego o dużym potencjale polskiego rynku whisky świadczy chociażby to, że w 2011 r. co najmniej raz sięgnęło ponią15 proc. osób pijących mocne alkohole. – W ostatnich dwóch latach odsetek ten zwiększył się o ok.50 proc., ale nadal nie jest duży. Wciągu kolejnych dwóch, trzech lat ma szansę urosnąć dook.20 proc. - uważa Krzysztof Michalski.

Rynek whisky w naszym kraju jest strategiczny dla Diageo Polska. - Chcemy być jego liderem - zapowiada Krzysztof Michalski. Coraz silniejszą pozycję mają gwarantować firmie nie tylko marki już obecne w Polsce, głównie Johnnie Walker.

- Diageo, jako lider globalnego rynku whisky, ma w ofercie dużo marek mających mocną pozycję w wielu krajach. Będziemy je sukcesywnie wprowadzać do Polski w zależności od aktualnych trendów rynkowych - zapowiada szef Diageo Polska. W2011 r. firma zaczęła sprzedawać u nas m. in. whisky Bell's, lidera w Wielkiej Brytanii.

Wojna o szkockie

O prymat na rynku z Diageo walczy Pernod Ricard, właściciel takich marek jak Ballantine's Finest, czy Chivas Regal. W ubiegłym roku jego udziały w krajowym rynku whisky, w ujęciu ilościowym, przekroczyły28 proc., Diageo miał wnim26 proc.

Właściciel Johnie Walkera podkreśla, że dla niego liczą się przede wszystkim udziały rynkowe w ujęciu wartościowym. - Nie jesteśmy zainteresowani agresywnymi promocjami cenowymi, bo one negatywnie wpływają zarówno na wartość kategorii whisky, jak również na postrzeganie marek przez konsumentów - uważa Krzysztof Michalski.

-Na początku tego roku Diageo Polska podniósł ceny swoich whisky. Większość z nich zdrożała o2-5 proc., choć są i takie, których ceny poszły w górę ojedną dziesiątą.

Dyrektor generalny Diageo Polska wyjaśnia, że ostra walka cenowa, na którą w pierwszej połowie2011 r. zdecydował się główny konkurent jego firmy, sprawiła, że w całym ubiegłym roku udziały marki Ballantine's Finest w segmencie szkockich ze średniej półki były o 1,2 pkt. proc. wyższe od tych należących do Johnnie Walker Red. A że dwie trzecie whisky kupowanych przez Polaków to właśnie te szkockie, to Pernod Ricard zyskał niewielką przewagę nad Diageo także na całym rynku whisky. Jednak w drugiej połowie2011 r. do marek Diageo należało 30,3 proc. rynku whisky dając firmie pozycję lidera pod względem wartości sprzedaży.

Czarnym koniem mogą okazać się w tym roku whisky single malt. Ich udział w całym rynku jest nadal mały, ale w minionym roku przeznaczyliśmy na nie oniemal40 proc. więcej niż rok wcześniej. W połowie2011 r. Diageo wprowadził unas markę Singleton. Jej udziały w segmencie whisky single malt sięgnęły już10 proc.

Jak wódki, to najdroższe

Diageo jest także właścicielem Smirnoffa, najpopularniejszej wódki na świecie. W Polsce firma nie zamierza jednak konkurować z innymi producentami i dystrybutorami we wszystkich segmentach rynku wódki, w tym w największym: wódek ze średniej półki cenowej.  Interesuje go wyższa półka cenowa, czyli segmenty premium i top premium.

W okresie od lutego 2011 r. do stycznia 2012 r. sprzedaż Smirnoff Black, luksusowej wersji Smirnoffa, była u nas o 86 proc. wyższa niż rok wcześniej. W tym czasie wartość całego segmentu top premium zmalała o 9 proc. W ostatnim roku udziały Smirnoffa Black urosły w nim do 3,2 proc., z 1,5 proc. w 2010 r.

- Uważamy, że w dłużej perspektywie czasu w Polsce na popularności będą zyskiwać alkohole premium - mówi Krzysztof Michalski. Na marki wódki z najwyższej półki cenowej przypada ok. 7 proc. całego rynku wódki. Według Krzysztofa Michalskiego w ciągu najbliższych kilku lat udział ten  może się zwiększyć do ok. 10 proc.

Polacy chcą eksperymentować

Opierając swój biznes w Polsce na markach z importu Diageo zamierza także rozwijać się w segmentach rumu (posiada markę Captain Morgan – rum numer dwa na świecie), tequili (należy do niego Jose Cuervo – lider globalnego rynku tego alkoholi) czy likierów (sprzedaje Baileym, najczęściej kupowany likier na świecie).

Uważa, że te alkohole, wraz ze zmianą preferencji konsumentów, będą zyskiwać zwolenników w naszym kraju.

- W Polsce rozwija się klasa średnia, której przedstawiciele podróżują po świecie i mają okazję próbować nowych dla nich alkoholi. Po powrocie do kraju zaczynają je kupować na co dzień – mówi Krzysztof Michalski.

- Bazując na aktualnych trendach, można założyć, że w2013 r. wartość rynku whisky w Polsce może przekroczyć1 mld złotych - mówi „Rz" Krzysztof Michalski, dyrektor generalny Diageo Polska, spółki należącej do brytyjskiego koncernu Diageo. – W przeciwieństwie do wódki, ma on szanse nadal rozwijać się w szybkim tempie jeszcze przez następnych kilka lat - dodaje.

Firma badawcza Nielsen policzyła, że w2011 r. nasze wydatki na whisky urosły o ponad jedną piątą do niemal770 mln zł. W tym samym czasie sprzedaż wódki zmalała niemal 4 proc. Zdaniem Michalskiego o dużym potencjale polskiego rynku whisky świadczy chociażby to, że w 2011 r. co najmniej raz sięgnęło ponią15 proc. osób pijących mocne alkohole. – W ostatnich dwóch latach odsetek ten zwiększył się o ok.50 proc., ale nadal nie jest duży. Wciągu kolejnych dwóch, trzech lat ma szansę urosnąć dook.20 proc. - uważa Krzysztof Michalski.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne