Polskie firmy stawiają na design

Firmy odkrywają możliwości, jakie daje dobry design. Inwestycja we wzornictwo to szansa na większe zyski

Publikacja: 10.05.2012 03:59

Firmy stopniowo odkrywają potencjał dobrego wzornictwa

Firmy stopniowo odkrywają potencjał dobrego wzornictwa

Foto: Rzeczpospolita

Wiele firm w Polsce wie już, że za słowem „wzornictwo" (czy anglosaską jego wersją – design) stoją nie tylko znane z luksusowych kolorowych magazynów wnętrzarskich finezyjne meble czy nietypowo zaprojektowane przedmioty codziennego użytku. – Piękno jest wartością gospodarczą, jak mawiała założycielka naszego instytutu Wanda Telakowska – podkreśla Beata Bochińska, prezes Instytutu Wzornictwa Przemysłowego, który edukuje firmy na temat tego, jak korzystać z wzornictwa. – Strategia wzornictwa powinna być częścią strategii firmy. Takie koncerny jak Alessi, Philips, Nokia czy Apple mają wyraźnie ustalone, jaką rolę odgrywa w ich działalności design – mówi Bochińska.

Uznane marki

Polskie firmy mają w tej dziedzinie osiągnięcia. Już w latach 50. znane na świecie były polskie meble czy porcelana. Jednak obecnie mozolny podbój zagranicznych rynków trzeba właściwie rozpoczynać od nowa.

Wbrew temu, co się jeszcze czasem w firmach myśli, projektant nie jest potrzebny firmie tylko po to, by dbać o estetyczną stronę przygotowywanego do rynkowego debiutu projektu. Powinien być przy jego powstaniu od samego początku. Wiele zależy od tego, jaką rolę wyznaczy mu zatrudniająca go firma. W koncernach takich jak Alessi to projektanci i ich często ekstrawaganckie projekty przy powstaniu kolejnego produktu grają pierwsze skrzypce. – Dla nas zdecydowanie projektanci są artystami – przyznaje w rozmowie z „Rz" Mateo Alessi, prawnuk założyciela koncernu.

Jednak ta firma jest już tak znana, że nawet zupełnie absurdalny projekt znajdzie nabywców. Polskie firmy dopiero przecierają szlaki i zarówno same muszą się nauczyć jak duża jest wartość dobrego projektu, jak i przekonać do tego konsumenta. Nowatorski produkt zazwyczaj oznacza wyższą cenę, a nie wszyscy klienci gotowi są zapłacić więcej za coś, co mogą w innym miejscu kupić taniej.

Stoisko w Mediolanie

Nie wystarczy przygotować świetny projekt. Trzeba jeszcze z nim dotrzeć do grona odbiorców. Szansę na to dają targi, jak poznańskie Arena Design, które odbyły się w tym roku już po raz czwarty. Odwiedziło je 13,1 tys. osób.

– Cieszą nas opinie zwiedzających, którzy zwracają uwagę na wysoki poziom wystaw i ciekawą ofertę. Projektanci podkreślali też duże zainteresowanie producentów – mówi Monika Wietrzyńska, dyrektor Arena Design 2012. Jednak poza imprezami targowymi w kraju są także wielkie możliwości za granicą. Na Salone Internationale del Mobile w Mediolanie jest cała branża – producenci mebli, akcesoriów, AGD, tkanin. Od kilku lat pojawiają się także stoiska polskich firm – na ostatniej edycji widoczne były m.in. Comforty czy Kler.

Comforty pokazał wiele innowacyjnych produktów, powstałych we współpracy z uznanymi już na rynku projektantami jak Tomek Rygalik, Tomasz Augustyniak i Philippe Nigro. Jednak ciekawe projekty mogą się też przebić innymi sposobami, co pokazał internetowy Fun In Design. Ta platforma do samodzielnego projektowania butów postawiła na promocję w telewizji i w Internecie. Z efektami – podczas programu, w którym gościli twórcy serwisu, liczba wejść na stronę była tak duża, że nie wytrzymały tego serwery.

Design dla każdego?

Jednak polskie firmy wciąż do wzornictwa podchodzą ostrożnie. Zdaniem 76 proc. jest to kluczowy element dla rozwoju firmy, ale jednocześnie co druga nie prowadzi żadnych badań preferencji zakupowych klientów. 8 proc. przyznaje nawet wprost, że woli kopiować cudze wzory, niż produkować własne. Głośnych było przynajmniej kilka przypadków skopiowania przez polskie firmy odzieżowe nadruków na ubrania, które okazywały się pracami internautów zamieszczanymi np. w serwisie Facebook. Także wiele firm meblowych bez wahania kopiuje wzory z katalogów np. włoskiej konkurencji.

—Magdalena Lemańska

Szanse dla branży

Coraz więcej firm stawia na dopracowywanie produktów pod względem wzornictwa:

Zagrożenia

Główne ryzyko to wciąż ogromna konkurencja, która stale się zwiększa:

Opinie:

Janusz Płocica, prezes zarządu Zelmeru

Dobry design to taki, dzięki któremu wzrastają zyski ze sprzedaży produktów. Zelmer jest marką popularną i ma szeroką grupę potencjalnych klientów, którzy mają swoje preferencje związane zarówno z estetyką, jak i funkcjonalnością sprzętu. Dlatego strategia projektowania koncentruje się przede wszystkim na właściwym rozpoznaniu potrzeb konsumenta i rynku, a następnie zaspokojeniu tych potrzeb. Dobrze przygotowane wytyczne dla projektantów, a następnie unikatowy proces prowadzenia projektu wzorniczego pozwalają na osiągnięcie efektów w postaci wartości dodanej produktu końcowego.

Paweł Kubara, Meble Comforty

Zainteresowanie wystawą naszych produktów w Mediolanie było spore, choć po raz pierwszy pokazano w Superstudio Piu wystawę, która w tytule miała „Polish design". Widownia największych na świecie targów meblowych nie ma jeszcze skojarzeń Polska-design, więc wielu było bardzo zaskoczonych. Oczywiście droga polskich firm, które mają wysokie aspiracje i inwestują w design, nie jest łatwa. Chcemy konkurować z firmami, które istnieją od dekad i tworzą historię wzornictwa.

Pokazaliśmy kilka zaawansowanych wzorniczo produktów. Pozytywnie odbierany jest także stosunek ceny do jakości.

Paweł Kocon, platforma Fun in Design

Zaobserwowaliśmy, że w USA, a także w Japonii, Australii czy w Europie coraz więcej firm daje możliwość tworzenia produktów z seryjnych kolekcji, ale w pojedynczych sztukach, dopasowanych do własnych potrzeb. Dotyczy to zarówno butów, jak i innych produktów. Postanowiliśmy przenieść ten pomysł na polski grunt i tak właśnie powstał Fun in Design.

To platforma pozwalająca samodzielnie tworzyć akcesoria modowe. Dzięki aplikacji, którą stworzyliśmy, daliśmy możliwość projektowania butów bez wychodzenia z domu. Codziennie spływają do nas zamówienia, powstają dziesiątki projektów.

Wiele firm w Polsce wie już, że za słowem „wzornictwo" (czy anglosaską jego wersją – design) stoją nie tylko znane z luksusowych kolorowych magazynów wnętrzarskich finezyjne meble czy nietypowo zaprojektowane przedmioty codziennego użytku. – Piękno jest wartością gospodarczą, jak mawiała założycielka naszego instytutu Wanda Telakowska – podkreśla Beata Bochińska, prezes Instytutu Wzornictwa Przemysłowego, który edukuje firmy na temat tego, jak korzystać z wzornictwa. – Strategia wzornictwa powinna być częścią strategii firmy. Takie koncerny jak Alessi, Philips, Nokia czy Apple mają wyraźnie ustalone, jaką rolę odgrywa w ich działalności design – mówi Bochińska.

Pozostało 89% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca