Rekordowy rok Nissana

Nissan wypracował w ostatnim roku zysk netto w wysokości 4,28 mld dol. i miał rekordową sprzedaż, bo przezwyciężył niszczące skutki trzęsienia ziemi i tsunami na swą produkcję

Publikacja: 11.05.2012 16:18

Rekordowy rok Nissana

Foto: Bloomberg

Drugi japoński producent samochodów zarobił do 31 marca 341,43 mld jenów, o 7 proc. więcej niż w poprzednim roku, więcej niż sam zakładał (290 mld) i wypadł lepiej od krajowych konkurentów. Obroty wzrosły do najwyższej dotąd sumy 9,41 bln jenów dzięki sprzedaży 4,85 mln samochodów – mimo wspomnianych klęsk żywiołowych i silnego jena. Poprawa sprzedaży  nastąpiła w Japonii, USA i na  największym rynku Nissana –w Chinach aż o 22 proc.

W tym roku Nissan zakłada zysk netto 400 mld jenów, obroty 10,3 bln i sprzedaż 5,35 mln pojazdów (+10 proc.). – Ma to być dobry rok dla branży motoryzacyjnej, zwłaszcza, gdy jest się dobrze przygotowany – stwierdził prezes Carlos Ghosn na briefingu w Jokohamie. – Chcemy być  marką azjatycką numer 1 w Chinach, Rosji i Brazylii.

Francuz dodał, że Indie będą bardo trudnym rynkiem z powodu dużej obecności Suzuki, ale w Chinach już jesteśmy numerem 1. W Rosji chcemy nim być, a w Brazylii inwestujemy, aby to się stało realne.

Bilans Nissana mocno kontrastował  z wynikami Toyoty i Hondy, które zmniejszyły zyski. Analityk motoryzacji w Nomura Securities, Masataka Kunugimoto stwierdził, że wyniki Nissana były dobre po części dlatego, że rywale wypadli gorzej. Ale w tym roku konkurenci odżyją,  więc będzie to trudniejszy rok dla Nissana. Analityk ocenia jednak  jako realistyczną prognozę firmy z  Jokohamy, bo Nissan wypada bardzo dobrze w Chinach i w USA.

Carlos Ghosn zwrocie także uwagę na powszechną  bolączkę japońskich eksporterów – wysoki kurs jedna, który zmniejsza ich zyski i podraża wyroby zagranicą. – Wszystkie ujemne strony bilansów wynikają z jena – powiedział.

Nissan zapowiedział 10 światowych premier na świecie w tym roku. Wcześniej obiecał „odkurzenie"  starej marki Datsun z przeznaczeniem jej na wschodzące rynki, uruchomienie od 2014 r. produkcji średniej wielkości hatchbacka w Sundeland. Planuje ponadto produkcję w Chinach 2 modeli luksusowego Infiniti. Wrazb z francuskim partnerem Renault przejął kontrolę nad AwtoWAZ, właścicielem marki Lada

Austriacki dziennik  „Kleine Zeitung" podał z kolei informację o podpisaniu przez kanadyjską Magnę listu intencyjnego o montowaniu aut Infiniti prawdopodobne w Grazu. Nowy zakład da zatrudnienie ok. tysiącu ludzi i będzie montować po 50 tys. sztuk rocznie od 2014 r. Magna Steyr woli południową Austrię od lokalizacji Polsce – twierdzi  AFP.

Drugi japoński producent samochodów zarobił do 31 marca 341,43 mld jenów, o 7 proc. więcej niż w poprzednim roku, więcej niż sam zakładał (290 mld) i wypadł lepiej od krajowych konkurentów. Obroty wzrosły do najwyższej dotąd sumy 9,41 bln jenów dzięki sprzedaży 4,85 mln samochodów – mimo wspomnianych klęsk żywiołowych i silnego jena. Poprawa sprzedaży  nastąpiła w Japonii, USA i na  największym rynku Nissana –w Chinach aż o 22 proc.

Biznes
Chiny wyciągają rękę do USA przed rozmowami. Program Orka opóźniony
Biznes
Letnie wakacje priorytetem. Dokąd pojadą Polacy na urlop i jakie mają obawy?
Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach