Auta hybrydowe: rychły rozwód BMW i PSA

BMW przejmie całość albo przynajmniej większość udziałów w spółce j. v. BPCE z PSA Peugeot Citroen zajmującej się pojazdami hybrydowymi — ujawnił dziennik „La Tribune"

Publikacja: 24.06.2012 19:51

Auta hybrydowe: rychły rozwód BMW i PSA

Foto: ROL

Rozmowy w tej sprawie są prowadzone na najwyższym szczeblu. Niemcom nie spodobało się związanie się grupy francuskiej z General Motors, niepokoi ich też sytuacja finansowa partnera.

- W Monachium zastanawiają się nad zmianą akcjonariatu w spółce o równych udziałach. Powinno to zakończyć się w najbliższym czasie, a najbardziej prawdopodobnym rozwiązaniem będzie rozstanie się parterów i przejecie przez BMW reszty udziałów — informują przedstawiciele sektora motoryzacji.

Nie można jednak wykluczyć przejęcia przez Niemców tylko większościowego pakietu i zostawienia reszty Francuzom. Informacja powinna pojawić się w najbliższych dniach — dodają.

Spółkę BPCE powołano ponad rok temu. Kilkaset osób pracuje w Monachium, większość stanowią pracownicy firmy bawarskiej. Spółka ma organizować wspólne zakupy, projektować i wypuszczać na rynek komponenty do układów napędu pojazdów hybrydowych. Produkcja miała ruszyć pod koniec 2014 r. w Miluzie, z udziałem 250-300 pracowników. Pierwsze samochody planowano w 2015-16 r.

Niepokoje Niemców

Sojusz PSA zawarty z GM w lutym nieprzyjemnie zaskoczył Niemców i zmienił układ sił. Ponadto prezes Norbert Reithofer wyraził niedawno zaniepokojenie ewolucją sytuacji finansowej francuskiej grupy. BMW obawia się, że PSA nie ma dość pieniędzy, by dotrzymać zobowiązań inwestycyjnych.

Współpraca z Toyotą

Pod koniec marca Niemcy zaczęli współpracę z Toyotą w zakresie baterii nowych generacji, po podpisaniu 1 grudnia w Tokio listu intencyjnego. Obaj partnerzy pracują nad najnowszą technologią baterii litowo-jonowych do pojazdów elektrycznych i hybrydowych ładowanych ze zwykłej sieci albo napędzanych ogniwami paliwowymi.

Silniki spalinowe

Ewentualne zakończenie albo rozluźnienie współpracy przy projektowaniu i produkcji podzespołów do pojazdów hybrydowych nie wpłynie na wspólną produkcję silników spalinowych przez BMW i PSA. Od 2002 r. obie firmy produkują jednostki napędowe o pojemności 1,4, 1,6 i 1,6 turbo dla marki Mini i do samochodów 207, 208 i 308 Peugeota oraz C3, C4, DS3 i DS4 Citroena, uważane od lat za najlepsze w klasie 1,4-1,8 l.

Rozmowy w tej sprawie są prowadzone na najwyższym szczeblu. Niemcom nie spodobało się związanie się grupy francuskiej z General Motors, niepokoi ich też sytuacja finansowa partnera.

- W Monachium zastanawiają się nad zmianą akcjonariatu w spółce o równych udziałach. Powinno to zakończyć się w najbliższym czasie, a najbardziej prawdopodobnym rozwiązaniem będzie rozstanie się parterów i przejecie przez BMW reszty udziałów — informują przedstawiciele sektora motoryzacji.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca