Reklama
Rozwiń
Reklama

Auta hybrydowe: rychły rozwód BMW i PSA

BMW przejmie całość albo przynajmniej większość udziałów w spółce j. v. BPCE z PSA Peugeot Citroen zajmującej się pojazdami hybrydowymi — ujawnił dziennik „La Tribune"

Publikacja: 24.06.2012 19:51

Auta hybrydowe: rychły rozwód BMW i PSA

Foto: ROL

Rozmowy w tej sprawie są prowadzone na najwyższym szczeblu. Niemcom nie spodobało się związanie się grupy francuskiej z General Motors, niepokoi ich też sytuacja finansowa partnera.

- W Monachium zastanawiają się nad zmianą akcjonariatu w spółce o równych udziałach. Powinno to zakończyć się w najbliższym czasie, a najbardziej prawdopodobnym rozwiązaniem będzie rozstanie się parterów i przejecie przez BMW reszty udziałów — informują przedstawiciele sektora motoryzacji.

Nie można jednak wykluczyć przejęcia przez Niemców tylko większościowego pakietu i zostawienia reszty Francuzom. Informacja powinna pojawić się w najbliższych dniach — dodają.

Spółkę BPCE powołano ponad rok temu. Kilkaset osób pracuje w Monachium, większość stanowią pracownicy firmy bawarskiej. Spółka ma organizować wspólne zakupy, projektować i wypuszczać na rynek komponenty do układów napędu pojazdów hybrydowych. Produkcja miała ruszyć pod koniec 2014 r. w Miluzie, z udziałem 250-300 pracowników. Pierwsze samochody planowano w 2015-16 r.

Niepokoje Niemców

Sojusz PSA zawarty z GM w lutym nieprzyjemnie zaskoczył Niemców i zmienił układ sił. Ponadto prezes Norbert Reithofer wyraził niedawno zaniepokojenie ewolucją sytuacji finansowej francuskiej grupy. BMW obawia się, że PSA nie ma dość pieniędzy, by dotrzymać zobowiązań inwestycyjnych.

Reklama
Reklama

Współpraca z Toyotą

Pod koniec marca Niemcy zaczęli współpracę z Toyotą w zakresie baterii nowych generacji, po podpisaniu 1 grudnia w Tokio listu intencyjnego. Obaj partnerzy pracują nad najnowszą technologią baterii litowo-jonowych do pojazdów elektrycznych i hybrydowych ładowanych ze zwykłej sieci albo napędzanych ogniwami paliwowymi.

Silniki spalinowe

Ewentualne zakończenie albo rozluźnienie współpracy przy projektowaniu i produkcji podzespołów do pojazdów hybrydowych nie wpłynie na wspólną produkcję silników spalinowych przez BMW i PSA. Od 2002 r. obie firmy produkują jednostki napędowe o pojemności 1,4, 1,6 i 1,6 turbo dla marki Mini i do samochodów 207, 208 i 308 Peugeota oraz C3, C4, DS3 i DS4 Citroena, uważane od lat za najlepsze w klasie 1,4-1,8 l.

Rozmowy w tej sprawie są prowadzone na najwyższym szczeblu. Niemcom nie spodobało się związanie się grupy francuskiej z General Motors, niepokoi ich też sytuacja finansowa partnera.

- W Monachium zastanawiają się nad zmianą akcjonariatu w spółce o równych udziałach. Powinno to zakończyć się w najbliższym czasie, a najbardziej prawdopodobnym rozwiązaniem będzie rozstanie się parterów i przejecie przez BMW reszty udziałów — informują przedstawiciele sektora motoryzacji.

Reklama
Biznes
Dywersja na kolei, Trump poprze sankcje na partnerów Rosji i apel von der Leyen
Biznes
Za mało kobiet w zarządach, kryzys ofert IT w UE, Trump znosi cła na żywność
Biznes
Tak Unia Europejska pomaga Putinowi. Polska niechlubnym liderem
Biznes
Miliardy dla startupów, UE uderza w eksport Chin i walka z korupcją w Kijowie
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Biznes
Afera korupcyjna na Ukrainie, tania energia, Pekin puszcza oko do Madrytu
Opinie Ekonomiczne
USA kontra Chiny: półprzewodniki jako pole bitwy?
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama