Rynek aut w USA: czerwiec lepszy od oczekiwań

Większość firm samochodowych wypadła w czerwcu w USA lepiej niż zakładano, bo tańsze paliwo i kredyty oraz duże zachęty pozwoliły konsumentom zapomnieć o troskach o gospodarkę

Publikacja: 04.07.2012 15:39

Rynek aut w USA: czerwiec lepszy od oczekiwań

Foto: Bloomberg

Większość firm samochodowych wypadła w  czerwcu w USA lepiej niż zakładano, bo tańsze paliwo i kredyty oraz duże zachęty pozwoliły konsumentom zapomnieć o troskach o gospodarkę.

General Motors poprawił sprzedaż o 16 proc. do 248  750, osiągnął wzrost we wszystkich 4 markach: Buick, Cadillac, Chevrolet i GMC (zyskując na giełdzie ponad 6 proc.) i stwierdził, że był to najlepszy miesiąc  od września 2008 r.

Ford zwiększył sprzedaż o 7 proc.  do 207 759 szt., bo dużym  popytem cieszyły się sedany, pojazdy użytkowe i pickupy,  zyskał na giełdzie 3 proc. Szef pionu sprzedaży, Ken Czubay podkreślił, ze szczególnie dobre było 7-10 ostatnich dni miesiąca.

Chrysler osiągnął wzrost o 20 proc. do 144 811 szt., nieco więcej do oczekiwań analityków. Był to także dwudziesty siódmy kolejny miesiąc wzrostu sprzedaży, najlepszy od czerwca 2007.

Z grona największych firm, które dotąd ogłosiły swe wyniki tylko trzecia na rynku amerykańskim, Toyota Motor, zawiodła oczekiwania, choć zwiększyła sprzedaż aż o 60 proc. wobec niskiego poziomu sprzed roku, gdy ucierpiała  z powodu trzęsienia ziemi i tsunami.

General Motor i Fiord szacują, ze przy takiej tendencji roczna sprzedaż w USA  przekroczy 14 mln pojazdów. To poprawa wobec rozczarowującego maja, gdy mówiły o 13,7 mln sztuk. Analitycy  uznali, że czerwiec pozwolił prognozować roczną sprzedaż  13,9 mln szt.

Piąta grupa w  USA, Honda zwiększyła sprzedaż o 48,8 proc. do 124 808, w tym samochodów  osobowych i furgonetek o 45,6 proc. do 109 538, a luksusowych limuzyn Acura o 76,5 proc. do 15 370.

Szósty na rynku Nissan sprzedał 92 237 aut, o 28 proc. więcej, w tym 81 801  pod marką Nissana (+25 proc.) i 10 436 luksusowych Infiniti (+66).

Sektor motoryzacji jest jednym z wczesnych zwiastunów spożycia wewnętrznego i w tym roku należy do jaśniejszych punktów gospodarki USA. Pogarszająca się sytuacja w Europie wywołała w branży zaniepokojenie, że  „zakażenie" może przenieść się za ocean. Zwłaszcza, że według danych Institute for Supply Management, produkcja przemysłowa zmalała w czerwcu po raz pierwszy od prawie 3 lat, wskazując na zwolnienie tempa ożywienia.

Główna ekonomistka Forda, Ellen Hughes-Cromwick stwierdziła, że malejące ceny paliw zadziałały niczym ulga podatkowa  na konsumentów przyczyniając się do zwiększenia dochodów gospodarstw domowych.

A same firmy zachęciły z kolei do odwiedzania ich salonów sprzedaży oferując duże rabaty na niemal wszystkie modele i korzystne warunki kupna na raty.

Większość firm samochodowych wypadła w  czerwcu w USA lepiej niż zakładano, bo tańsze paliwo i kredyty oraz duże zachęty pozwoliły konsumentom zapomnieć o troskach o gospodarkę.

General Motors poprawił sprzedaż o 16 proc. do 248  750, osiągnął wzrost we wszystkich 4 markach: Buick, Cadillac, Chevrolet i GMC (zyskując na giełdzie ponad 6 proc.) i stwierdził, że był to najlepszy miesiąc  od września 2008 r.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?