W szczytowym momencie sieć Avansu liczył ok. 600 placówek. Obecna transakcja obejmuje już tylko ok. 100. - Przejęcie sieci Avans traktujemy jako inwestycję długoterminową w branżę, w którą od dawna inwestujemy i w której mamy olbrzymie doświadczenie, miedzy innymi za sprawą budowania marki Media Expert - mówi Arkadiusz Tomala, prezes Open Media. - Uważamy, że rynek produktów Multimedia, RTV i AGD będzie dynamicznie się zmieniał w kolejnych latach, szczególnie w obszarze kanałów sprzedaży i preferencji konsumenckich, a sieć AVANS to spółka z bardzo silnym brandem i dużym potencjałem wzrostu – dodaje. Umowa została podpisana 5 lipca, do zawarcia transakcji której wartości nie podano wymagana jest jeszcze zgoda UOKiK. W rankingu marek Rzeczpospolitej wartość brandu Avans wyceniono na ponad 133 mln zł.
O samej spółce Open Media też za wiele nie wiadomo, jest prawdopodobnie powiązana choćby ze sklepem internetowym megamarket.pl, także sprzedającym sprzęt elektroniczny. - Spółka Open Media jest spółką celową, powołaną w celu dokonania transakcji zakupu sieci Avans – brzmi odpowiedź na pytanie o działalność tej firmy. W wyjaśnieniu czytamy także, że Open Media kupiło udziały sieci Avans od spółki Acquiro Invest – Enterprise Limited, natomiast znak towarowy od Avans International. Open Media będzie też jedynym właścicielem sieci sklepów Avans.
Nowy właściciel podkreśla, że sprzedaż internetowa jest jednym z jego priorytetów.
Avans jeszcze kilka lat temu był jednym z czołowych graczy na rynku sprzedaży sprzętu elektronicznego z nawet kilkunastoprocentowym udziałem. W 2008 r. przychody grupy wyniosły 2,2 mld zł, rok później wyceniana była nawet na 1 mld zł, planowany był także giełdowy debiut. Jednak szybko upadłość zaczęły ogłaszać kolejne spółki regionalne. Swego czasu spekulowano, że częścią placówek zainteresowany jest konkurencyjny Neonet.