Ponad 800 mln euro - czyli ponad 3,3 mld zł według aktualnego kursu walutowego - wyniosła wartość zakupionych produktów Coca-Coli w Polsce w 2010 roku. Z tego 150 mln euro stanowił VAT, który jest wliczony w ceny detaliczne – wynika z raportu „Wkład systemu Coca-Cola w życie społeczno-gospodarcze w Polsce" przygotowanym przez zespół ekspertów pod kierunkiem profesora Ethana B. Kapstein z INSEAD. Dokument ten powstał z okazji 40. rocznicy debiutu znanego napoju gazowanego na polskim rynku, która przypada 19 lipca 2012 roku.
Nowa linia w Radzyminie
W 2010 roku podatki zapłacone przez firmy z sytemu Coca-Cola (bez VAT) to w sumie 14 mln euro, co stanowi 0,03 proc. przychodów podatkowych Polski. Z kolei 66 mln euro wyniosły wynagrodzenia netto dla pracowników. W sumie, wszystkie przedsiębiorstwa Coca-Coli w Polsce przynoszą polskiej gospodarce ponad 639 mln euro wartości dodanej, czyli aż 0,19 proc. polskiego PKB.
Obecnie w Polsce działają dwie spółki Coca-Cola. Coca-Cola Poland Services, należąca do globalnej The Coca-Cola Company jest odpowiedzialna m.in. za marketing produktów. Od 2011 roku w ramach Coca-Cola Poland Services działa również Centrum Usług Księgowych oraz Obsługi Klienta, świadczące usługi dla oddziałów Coca-Cola w Europie i Euroazji. Druga z funkcjonujących w Polsce spółek to Coca-Cola HBC Polska – należąca do firmy Coca-Cola Hellenic, która zajmuje się butelkowaniem i dystrybucją napojów. Coca-Cola ma zakłady w Radzyminie, Staniątkach i Tyliczu. Zakłady te poprzez 26 centrów dystrybucji i sieć niemal 4 tys. dostawców dostarczają produkty firmy do przeszło 120 tys. punktów sprzedaży na terenie całej Polski. Organizacja bezpośrednio zatrudnia prawie 2,8 pracowników.
Na początku tego roku poinformowała, że z powodu likwidacji linii produkcyjnej w Łodzi pracę straci tam ok. 160 osób. Firma tłumaczy, że z powodu rosnących kosztów produkcji została zmuszona do zwiększenia efektywności produkcji.
- Nie planujemy dalszych zwolnień grupowych, natomiast tak, jak każda inna firma będziemy dostosowywać swoje zatrudnienie do zmieniającej sie sytuacji rynkowej i modelu biznesowego, który wdrażamy w życie – mówi „Rz" Iwona Jacaszek, dyrektor ds. korporacyjnych w Coca-Cola HBC Polska.