40 lat Coca-Coli w Polsce

Ponad 360 mln euro, czyli niemal 1,5 mld zł zainwestował do tej pory nad Wisłą największy producent napojów na świecie. Kolejna inwestycja za 150 mln zł zostanie zakończona w przyszłym roku

Publikacja: 18.07.2012 15:43

40 lat Coca-Coli w Polsce

Foto: Flickr

Ponad 800 mln euro - czyli ponad 3,3 mld zł według aktualnego kursu walutowego - wyniosła wartość zakupionych produktów Coca-Coli w Polsce w 2010 roku. Z tego 150 mln euro stanowił VAT, który jest wliczony w ceny detaliczne – wynika z raportu „Wkład systemu Coca-Cola w życie społeczno-gospodarcze  w Polsce" przygotowanym przez zespół ekspertów pod kierunkiem profesora Ethana B. Kapstein z INSEAD. Dokument ten powstał z okazji 40. rocznicy debiutu znanego napoju gazowanego na polskim rynku, która przypada 19 lipca 2012 roku.

Nowa linia w Radzyminie

W 2010 roku podatki zapłacone przez firmy z sytemu Coca-Cola (bez VAT) to w sumie 14 mln euro, co stanowi 0,03 proc. przychodów podatkowych Polski. Z kolei 66 mln euro wyniosły wynagrodzenia netto dla pracowników. W sumie, wszystkie przedsiębiorstwa Coca-Coli w Polsce przynoszą polskiej gospodarce ponad 639 mln euro wartości dodanej, czyli aż 0,19 proc. polskiego PKB.

Obecnie w Polsce działają dwie spółki Coca-Cola. Coca-Cola Poland Services, należąca do globalnej The Coca-Cola Company jest odpowiedzialna m.in. za marketing produktów. Od 2011 roku w ramach Coca-Cola Poland Services działa również  Centrum Usług Księgowych oraz Obsługi Klienta, świadczące usługi dla oddziałów Coca-Cola w Europie i Euroazji. Druga z funkcjonujących w Polsce spółek to Coca-Cola HBC Polska – należąca do firmy Coca-Cola Hellenic, która zajmuje się butelkowaniem  i dystrybucją napojów. Coca-Cola ma zakłady w Radzyminie, Staniątkach i Tyliczu. Zakłady te poprzez 26 centrów dystrybucji i sieć niemal 4 tys. dostawców  dostarczają produkty firmy  do przeszło 120 tys. punktów sprzedaży na terenie całej Polski. Organizacja bezpośrednio zatrudnia prawie 2,8 pracowników.

Na początku tego roku poinformowała, że z powodu likwidacji linii produkcyjnej w Łodzi pracę straci tam ok. 160 osób. Firma tłumaczy, że z powodu rosnących kosztów produkcji została zmuszona do zwiększenia efektywności produkcji.

- Nie planujemy dalszych zwolnień grupowych, natomiast tak, jak każda inna firma będziemy dostosowywać swoje zatrudnienie do zmieniającej sie sytuacji rynkowej i modelu biznesowego, który wdrażamy w życie – mówi „Rz" Iwona Jacaszek, dyrektor ds. korporacyjnych w Coca-Cola HBC Polska.

Reklama
Reklama

Do tej pory Coca-Cola zainwestowała w Polsce 360 mln euro, czyli około 1,5 mld zł. Obecnie realizuje m.in. inwestycje za 150 mln zł w zakładzie w Radzyminie. - Najważniejsze elementy to instalacja nowej linii produkcyjnej oraz automatyzacja magazynu produktów gotowych – mówi Iwona Jacaszek.

Rynek napojów może nadal rosnąć

Coca-Cola jest największym graczem rynku napojów bezalkoholowych w Polsce. W 2011 roku udział jej udział w nim wyniósł 12,9 proc. pod względem wielkości sprzedaży i 22,4 proc. pod względem j wartości sprzedaży.

-  Zgodnie z danymi firmy badawczej Nielsen w kategoriach napojowych, w których Coca-Cola jest liderem - czyli napoje gazowane, herbaty mrożone oraz napoje sportowe - nasze udziały nieznacznie wzrosły – wyjaśnia Katarzyna Borucka, dyrektor ds. kontaktów zewnętrznych i komunikacji w Coca-Cola Poland Services.

Zdaniem Coca-Coli rynek napojów bezalkoholowych w Polsce ma jeszcze pontencjał do wzrostu. Wprawdzie średnie spożycie napojów w naszym kraju wynosi 235 litrów i jest bliskie przeciętnej europejskiej. Nadal są jednak kraje, gdzie wypija ich się znacznie więcej. Według danych firmy badawczej Candean w 2011 roku średnie spożycie napojów w Niemczech wyniosło 361 litrów, w Czechach 241 l, w Hiszpanii 266 litrów, a we Włoszech 262 litry.

- Spodziewamy się jednak, że wśród rosnących segmentów znajdą się napoje gazowane oraz woda i herbaty. Dynamicznie powinny się też rozwijać segmenty napojów sportowych oraz energetyzujących – uważa Katarzyna Borucka. - Szczególnie bacznie obserwujemy też rozwój kategorii light, czyli napojów o obniżonej lub zerowej zawartości cukru. Spodziewamy się i liczymy na to, że będą coraz bardziej popularne, ze względu na zmieniający się styl życia i rosnący trend health & wellness. W 2012 r.  wprowadziliśmy do naszej oferty trzy nowe napoje: Powerade Zero i Nestea Light, które nie zawierają cukru oraz Nestea z ograniczoną o 30 proc. ilością cukru z uwagi na zawartość słodzika naturalnego pochodzenia pozyskiwanego z liści stewii – dodaje.

Marka zza żelaznej kurtyny

Początki Coca – Coli sięgają 1886 roku. W Polsce napój przez długi czas był słabo znana. Po wojnie dostępu do niego broniła żelazna kurtyna. Coca-Cola została zaprezentowana Polakom dopiero podczas Międzynarodowych Targów Poznańskich w 1957 roku.

Reklama
Reklama

W lutym 1972 roku ruszyła budowa linii produkcyjnej Coca-Coli w Warszawskich Zakładach Piwowarskich przy ul. Grzybowskiej ruszyła w lutym 1972 roku. Niespełna pół roku później rozpoczęła się produkcja napoju z dostarczonego do Polski koncentratu. Początkowo nie działała jeszcze rodzima fabryka opakowań, więc pierwsze siedem milionów charakterystycznych szklanych butelek o pojemności 0,25 l sprowadzono z Hiszpanii. Produkcja szklanych butelek w Hucie Szkła w podwarszawskim Wołominie została uruchomiona w październiku.

Ponad 800 mln euro - czyli ponad 3,3 mld zł według aktualnego kursu walutowego - wyniosła wartość zakupionych produktów Coca-Coli w Polsce w 2010 roku. Z tego 150 mln euro stanowił VAT, który jest wliczony w ceny detaliczne – wynika z raportu „Wkład systemu Coca-Cola w życie społeczno-gospodarcze  w Polsce" przygotowanym przez zespół ekspertów pod kierunkiem profesora Ethana B. Kapstein z INSEAD. Dokument ten powstał z okazji 40. rocznicy debiutu znanego napoju gazowanego na polskim rynku, która przypada 19 lipca 2012 roku.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Reklama
Biznes
Ścięte rekomendacje dla producentów gier. Faworyt inwestorów jest już tylko jeden
Biznes
Putin ignoruje Trumpa, szansa dla sektora kosmicznego, chipy wracają do Chin
Biznes
Przedsiębiorcy boją się wyższych ceł Trumpa
Biznes
Polak wrócił na Ziemię. Czy wykorzystamy kosmiczną szansę?
Biznes
Ultimatum Trumpa dla Putina, mniej ofert pracy, Bruksela szykuje cła odwetowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama