40 lat Coca-Coli w Polsce

Ponad 360 mln euro, czyli niemal 1,5 mld zł zainwestował do tej pory nad Wisłą największy producent napojów na świecie. Kolejna inwestycja za 150 mln zł zostanie zakończona w przyszłym roku

Publikacja: 18.07.2012 15:43

40 lat Coca-Coli w Polsce

Foto: Flickr

Ponad 800 mln euro - czyli ponad 3,3 mld zł według aktualnego kursu walutowego - wyniosła wartość zakupionych produktów Coca-Coli w Polsce w 2010 roku. Z tego 150 mln euro stanowił VAT, który jest wliczony w ceny detaliczne – wynika z raportu „Wkład systemu Coca-Cola w życie społeczno-gospodarcze  w Polsce" przygotowanym przez zespół ekspertów pod kierunkiem profesora Ethana B. Kapstein z INSEAD. Dokument ten powstał z okazji 40. rocznicy debiutu znanego napoju gazowanego na polskim rynku, która przypada 19 lipca 2012 roku.

Nowa linia w Radzyminie

W 2010 roku podatki zapłacone przez firmy z sytemu Coca-Cola (bez VAT) to w sumie 14 mln euro, co stanowi 0,03 proc. przychodów podatkowych Polski. Z kolei 66 mln euro wyniosły wynagrodzenia netto dla pracowników. W sumie, wszystkie przedsiębiorstwa Coca-Coli w Polsce przynoszą polskiej gospodarce ponad 639 mln euro wartości dodanej, czyli aż 0,19 proc. polskiego PKB.

Obecnie w Polsce działają dwie spółki Coca-Cola. Coca-Cola Poland Services, należąca do globalnej The Coca-Cola Company jest odpowiedzialna m.in. za marketing produktów. Od 2011 roku w ramach Coca-Cola Poland Services działa również  Centrum Usług Księgowych oraz Obsługi Klienta, świadczące usługi dla oddziałów Coca-Cola w Europie i Euroazji. Druga z funkcjonujących w Polsce spółek to Coca-Cola HBC Polska – należąca do firmy Coca-Cola Hellenic, która zajmuje się butelkowaniem  i dystrybucją napojów. Coca-Cola ma zakłady w Radzyminie, Staniątkach i Tyliczu. Zakłady te poprzez 26 centrów dystrybucji i sieć niemal 4 tys. dostawców  dostarczają produkty firmy  do przeszło 120 tys. punktów sprzedaży na terenie całej Polski. Organizacja bezpośrednio zatrudnia prawie 2,8 pracowników.

Na początku tego roku poinformowała, że z powodu likwidacji linii produkcyjnej w Łodzi pracę straci tam ok. 160 osób. Firma tłumaczy, że z powodu rosnących kosztów produkcji została zmuszona do zwiększenia efektywności produkcji.

- Nie planujemy dalszych zwolnień grupowych, natomiast tak, jak każda inna firma będziemy dostosowywać swoje zatrudnienie do zmieniającej sie sytuacji rynkowej i modelu biznesowego, który wdrażamy w życie – mówi „Rz" Iwona Jacaszek, dyrektor ds. korporacyjnych w Coca-Cola HBC Polska.

Do tej pory Coca-Cola zainwestowała w Polsce 360 mln euro, czyli około 1,5 mld zł. Obecnie realizuje m.in. inwestycje za 150 mln zł w zakładzie w Radzyminie. - Najważniejsze elementy to instalacja nowej linii produkcyjnej oraz automatyzacja magazynu produktów gotowych – mówi Iwona Jacaszek.

Rynek napojów może nadal rosnąć

Coca-Cola jest największym graczem rynku napojów bezalkoholowych w Polsce. W 2011 roku udział jej udział w nim wyniósł 12,9 proc. pod względem wielkości sprzedaży i 22,4 proc. pod względem j wartości sprzedaży.

-  Zgodnie z danymi firmy badawczej Nielsen w kategoriach napojowych, w których Coca-Cola jest liderem - czyli napoje gazowane, herbaty mrożone oraz napoje sportowe - nasze udziały nieznacznie wzrosły – wyjaśnia Katarzyna Borucka, dyrektor ds. kontaktów zewnętrznych i komunikacji w Coca-Cola Poland Services.

Zdaniem Coca-Coli rynek napojów bezalkoholowych w Polsce ma jeszcze pontencjał do wzrostu. Wprawdzie średnie spożycie napojów w naszym kraju wynosi 235 litrów i jest bliskie przeciętnej europejskiej. Nadal są jednak kraje, gdzie wypija ich się znacznie więcej. Według danych firmy badawczej Candean w 2011 roku średnie spożycie napojów w Niemczech wyniosło 361 litrów, w Czechach 241 l, w Hiszpanii 266 litrów, a we Włoszech 262 litry.

- Spodziewamy się jednak, że wśród rosnących segmentów znajdą się napoje gazowane oraz woda i herbaty. Dynamicznie powinny się też rozwijać segmenty napojów sportowych oraz energetyzujących – uważa Katarzyna Borucka. - Szczególnie bacznie obserwujemy też rozwój kategorii light, czyli napojów o obniżonej lub zerowej zawartości cukru. Spodziewamy się i liczymy na to, że będą coraz bardziej popularne, ze względu na zmieniający się styl życia i rosnący trend health & wellness. W 2012 r.  wprowadziliśmy do naszej oferty trzy nowe napoje: Powerade Zero i Nestea Light, które nie zawierają cukru oraz Nestea z ograniczoną o 30 proc. ilością cukru z uwagi na zawartość słodzika naturalnego pochodzenia pozyskiwanego z liści stewii – dodaje.

Marka zza żelaznej kurtyny

Początki Coca – Coli sięgają 1886 roku. W Polsce napój przez długi czas był słabo znana. Po wojnie dostępu do niego broniła żelazna kurtyna. Coca-Cola została zaprezentowana Polakom dopiero podczas Międzynarodowych Targów Poznańskich w 1957 roku.

W lutym 1972 roku ruszyła budowa linii produkcyjnej Coca-Coli w Warszawskich Zakładach Piwowarskich przy ul. Grzybowskiej ruszyła w lutym 1972 roku. Niespełna pół roku później rozpoczęła się produkcja napoju z dostarczonego do Polski koncentratu. Początkowo nie działała jeszcze rodzima fabryka opakowań, więc pierwsze siedem milionów charakterystycznych szklanych butelek o pojemności 0,25 l sprowadzono z Hiszpanii. Produkcja szklanych butelek w Hucie Szkła w podwarszawskim Wołominie została uruchomiona w październiku.

Ponad 800 mln euro - czyli ponad 3,3 mld zł według aktualnego kursu walutowego - wyniosła wartość zakupionych produktów Coca-Coli w Polsce w 2010 roku. Z tego 150 mln euro stanowił VAT, który jest wliczony w ceny detaliczne – wynika z raportu „Wkład systemu Coca-Cola w życie społeczno-gospodarcze  w Polsce" przygotowanym przez zespół ekspertów pod kierunkiem profesora Ethana B. Kapstein z INSEAD. Dokument ten powstał z okazji 40. rocznicy debiutu znanego napoju gazowanego na polskim rynku, która przypada 19 lipca 2012 roku.

Pozostało 90% artykułu
Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki