O prawie jedną piąta spadła w lipcu krajowa produkcja samochodów w Polsce. Fabryki Fiata w Tychach, Opla w Gliwicach oraz Volkswagena w Poznaniu wyprodukowały łącznie nieco ponad 53,5 tys. samochodów osobowych i dostawczych. To o 18,9 proc. mniej niż w lipcu przed rokiem i o 7,1 proc. mniej niż w tegorocznym czerwcu. Według monitorującego rynek Instytutu Samar, łączna produkcja od stycznia do końca lipca wyniosła 414,2 tys. aut i była aż o 21,4 proc. mniejsza niż w pierwszych siedmiu miesiącach 2011 roku.

Ten spadek to rezultat malejącej liczby zamówień eksportowych. W przypadku samochodów osobowych zaledwie 1,2 proc. wyprodukowanych w Polsce aut trafia na rynek krajowy. Tymczasem w Europie Zachodniej, głównego odbiorcy produkcji z Polski, większość rynków notuje spadki sprzedaży. Ostatnie dane z eksportu publikowane przez AutomotiveSuppliers.pl – kwietniowe – pokazały spadek eksportu do 1,48 mld euro. To wynik o przeszło 10 proc. w porównaniu z ub. rokiem, a zarazem najgłębszy tegoroczny spadek. Najgorzej jest z samochodami: kwietniowa wartość eksportu aut stopniała w ujęciu rocznym o prawie jedną trzecią do zaledwie 443,37 mld euro. Z kolei eksport samochodów za 4 miesiące wynoszący 1,99 mld euro okazał się mniejszy od ubiegłorocznego o prawie 22 proc. Z kolei opublikowane dziś przez Samar dane o produkcji aut na eksport za siedem miesięcy mówią o spadku głębokim na 22,3 proc. W pierwszej połowie roku liczba rejestracji w krajach UE spadła w porównaniu z ubiegłym rokiem o prawie 7 proc. A dwa najważniejsze dla polskich producentów rynki – włoski oraz niemiecki – coraz bardziej słabną. Np. we Włoszech popyt zmalał o blisko jedną piątą.

W polskich fabrykach słaby będzie także sierpień. M.in. dlatego, że zakłady zrobiły tradycyjne wakacyjne przestoje. Opel w Gliwicach zastopował linie produkcyjne już 23 lipca, tyski Fiat stanął w dwa dni później 25 lipca, a w poniedziałek 30 lipca przerywa pracę Volkswagen w Poznaniu. Wszystkie przerwy to standardowe wakacyjne przestoje, które wykorzystywane są m.in. do konserwacji i napraw urządzeń. Opel przygotowuje się także do uruchomienia produkcji kolejnego modelu astry – czterodrzwiowej wersji sedan. Praca z powrotem ruszy w przyszłym miesiącu: w Gliwicach 12 sierpnia, w Tychach 20 sierpnia.

W branży panuje przekonanie, że druga połowa roku nie przyniesie jeszcze poprawy, a bessa może dotykać przemysł samochodowy także w roku przyszłym. Problemem fabryk w Polsce jest także fakt, że produkują samochody małe i kompaktowe, najbardziej narażone na spowodowany kryzysem spadek popytu.