Reklama

Rynek aut ciężarowych ratuje rosnący reeksport

Sprze­daż sa­mo­cho­dów użyt­ko­wych jest mniej­sza niż przed ro­kiem. Ro­śnie za to pry­wat­ny re­ek­sport naj­więk­szych cię­ża­ró­wek

Publikacja: 08.08.2012 02:34

Na polskim rynku ciężarówek liderem jest daf

Na polskim rynku ciężarówek liderem jest daf

Foto: Rzeczpospolita

Red

Nie tyl­ko ry­nek aut oso­bo­wych ma kło­po­ty (pro­duk­cja od stycz­nia do koń­ca lip­ca by­ła aż o 21,4 proc. mniej­sza niż rok te­mu). Ta­kże sprze­daż po­jaz­dów użyt­ko­wych po­wy­żej 3,5 to­ny jest słab­sza od ubie­gło­rocz­nej. Po sied­miu mie­sią­cach licz­ba re­je­stra­cji ta­kich aut wy­nio­sła 25 175 sztuk, po­nad 15 proc. mniej niż rok te­mu. W sa­mym lip­cu re­je­stra­cje zma­la­ły o pra­wie 11 proc.

To efekt co­raz więk­szej po­wścią­gli­wo­ści firm: nie­pew­na sy­tu­acja go­spo­dar­cza znie­chę­ca do in­we­sty­cji w po­więk­sza­nie flot, a na­wet wy­mia­nę aut.

Słab­nie w po­rów­na­niu z ubie­głym ro­kiem za­in­te­re­so­wa­nie zwłasz­cza cię­ża­rów­ka­mi uży­wa­ny­mi. Według Pol­skie­go Związ­ku Prze­my­słu Mo­to­ry­za­cyj­ne­go (PZPM) w tym seg­men­cie ry­nek skur­czył się o po­nad 26 proc. w lip­cu i prze­szło jed­ną pią­tą od po­cząt­ku ro­ku.

Za to w przy­pad­ku no­wych aut nie­spo­dzian­ka: choć wy­nik sku­mu­lo­wa­ny li­czo­ny od po­cząt­ku ro­ku jest od ubie­głe­go słab­szy o pra­wie 5 proc. (na dro­gi wy­je­cha­ło 10 tys. no­wych cię­ża­ró­wek), w lip­cu pierw­szych re­je­stra­cji no­wych aut użyt­ko­wych po­wy­żej 3,5 to­ny przy­by­ło po­nad 19 proc.

Do­brą pas­sę mia­ły zwłasz­cza po­tę­żne cią­gni­ki sio­dło­we po­wy­żej 16 ton, któ­rych lip­co­wa sprze­daż by­ła o pra­wie 40 proc. wy­ższa w uję­ciu rok do ro­ku. Dla di­le­rów no­wych cię­ża­ró­wek był to naj­lep­szy li­piec od czte­rech lat.

Reklama
Reklama

Skąd taki wzrost? Spo­ra część sa­mo­cho­dów ku­po­wa­na jest z za­mia­rem wy­wo­zu za gra­ni­cę. Wska­zu­je na to m.in. fakt, że wśród re­je­stro­wa­nych po raz pierw­szy no­wych aut cię­ża­ro­wych jest co­raz wię­cej re­je­stra­cji cza­so­wych. – W lip­cu z ta­ką re­je­stra­cją na ko­niec mie­sią­ca po­zo­sta­wa­ło 14,5 proc. po­jaz­dów i po­nad po­ło­wa z nich mia­ła wska­za­ną za­gra­nicz­ną miej­sco­wość re­je­stra­cji – podaje PZPM. Mie­siąc te­mu by­ło to 11,8 proc. Przed ro­kiem 4,4 proc.

Po­dob­nie od po­cząt­ku ro­ku: w re­je­stra­cjach na klien­tów in­dy­wi­du­al­nych (18,3-proc. udział w ca­ło­ści re­je­stra­cji) po­pyt na no­we cię­ża­rów­ki wzrósł o 40 proc. Z te­go praw­do­po­dob­nie więk­szość prze­zna­czo­na by­ła do wy­wo­zu za gra­ni­cę, bo re­je­stra­cję cza­so­wą mia­ło dwie trze­cie w tej gru­pie aut.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama