Rynek aut ciężarowych ratuje rosnący reeksport

Sprze­daż sa­mo­cho­dów użyt­ko­wych jest mniej­sza niż przed ro­kiem. Ro­śnie za to pry­wat­ny re­ek­sport naj­więk­szych cię­ża­ró­wek

Publikacja: 08.08.2012 02:34

Na polskim rynku ciężarówek liderem jest daf

Na polskim rynku ciężarówek liderem jest daf

Foto: Rzeczpospolita

Red

Nie tyl­ko ry­nek aut oso­bo­wych ma kło­po­ty (pro­duk­cja od stycz­nia do koń­ca lip­ca by­ła aż o 21,4 proc. mniej­sza niż rok te­mu). Ta­kże sprze­daż po­jaz­dów użyt­ko­wych po­wy­żej 3,5 to­ny jest słab­sza od ubie­gło­rocz­nej. Po sied­miu mie­sią­cach licz­ba re­je­stra­cji ta­kich aut wy­nio­sła 25 175 sztuk, po­nad 15 proc. mniej niż rok te­mu. W sa­mym lip­cu re­je­stra­cje zma­la­ły o pra­wie 11 proc.

To efekt co­raz więk­szej po­wścią­gli­wo­ści firm: nie­pew­na sy­tu­acja go­spo­dar­cza znie­chę­ca do in­we­sty­cji w po­więk­sza­nie flot, a na­wet wy­mia­nę aut.

Słab­nie w po­rów­na­niu z ubie­głym ro­kiem za­in­te­re­so­wa­nie zwłasz­cza cię­ża­rów­ka­mi uży­wa­ny­mi. Według Pol­skie­go Związ­ku Prze­my­słu Mo­to­ry­za­cyj­ne­go (PZPM) w tym seg­men­cie ry­nek skur­czył się o po­nad 26 proc. w lip­cu i prze­szło jed­ną pią­tą od po­cząt­ku ro­ku.

Za to w przy­pad­ku no­wych aut nie­spo­dzian­ka: choć wy­nik sku­mu­lo­wa­ny li­czo­ny od po­cząt­ku ro­ku jest od ubie­głe­go słab­szy o pra­wie 5 proc. (na dro­gi wy­je­cha­ło 10 tys. no­wych cię­ża­ró­wek), w lip­cu pierw­szych re­je­stra­cji no­wych aut użyt­ko­wych po­wy­żej 3,5 to­ny przy­by­ło po­nad 19 proc.

Do­brą pas­sę mia­ły zwłasz­cza po­tę­żne cią­gni­ki sio­dło­we po­wy­żej 16 ton, któ­rych lip­co­wa sprze­daż by­ła o pra­wie 40 proc. wy­ższa w uję­ciu rok do ro­ku. Dla di­le­rów no­wych cię­ża­ró­wek był to naj­lep­szy li­piec od czte­rech lat.

Skąd taki wzrost? Spo­ra część sa­mo­cho­dów ku­po­wa­na jest z za­mia­rem wy­wo­zu za gra­ni­cę. Wska­zu­je na to m.in. fakt, że wśród re­je­stro­wa­nych po raz pierw­szy no­wych aut cię­ża­ro­wych jest co­raz wię­cej re­je­stra­cji cza­so­wych. – W lip­cu z ta­ką re­je­stra­cją na ko­niec mie­sią­ca po­zo­sta­wa­ło 14,5 proc. po­jaz­dów i po­nad po­ło­wa z nich mia­ła wska­za­ną za­gra­nicz­ną miej­sco­wość re­je­stra­cji – podaje PZPM. Mie­siąc te­mu by­ło to 11,8 proc. Przed ro­kiem 4,4 proc.

Po­dob­nie od po­cząt­ku ro­ku: w re­je­stra­cjach na klien­tów in­dy­wi­du­al­nych (18,3-proc. udział w ca­ło­ści re­je­stra­cji) po­pyt na no­we cię­ża­rów­ki wzrósł o 40 proc. Z te­go praw­do­po­dob­nie więk­szość prze­zna­czo­na by­ła do wy­wo­zu za gra­ni­cę, bo re­je­stra­cję cza­so­wą mia­ło dwie trze­cie w tej gru­pie aut.

Nie tyl­ko ry­nek aut oso­bo­wych ma kło­po­ty (pro­duk­cja od stycz­nia do koń­ca lip­ca by­ła aż o 21,4 proc. mniej­sza niż rok te­mu). Ta­kże sprze­daż po­jaz­dów użyt­ko­wych po­wy­żej 3,5 to­ny jest słab­sza od ubie­gło­rocz­nej. Po sied­miu mie­sią­cach licz­ba re­je­stra­cji ta­kich aut wy­nio­sła 25 175 sztuk, po­nad 15 proc. mniej niż rok te­mu. W sa­mym lip­cu re­je­stra­cje zma­la­ły o pra­wie 11 proc.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Biznes
Porozumienie USA–Ukraina. Wyzwanie demograficzne przed nami
Biznes
Poczta Polska staje na nogi? Wyraźna poprawa wyników
Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne