Reklama

Fiat Chrysler osiągnął ugodę w USA. Zapłaci 800 mln dolarów

Federalny sędzia w San Francisco zatwierdził ugodę Fiata Chryslera (FCA) z ok. 100 tys. właścicieli diesli, które według rządu emitowały za dużo spalin i wypłaci im 307,5 mln dolarów.

Aktualizacja: 04.05.2019 14:45 Publikacja: 04.05.2019 14:42

Fiat Chrysler osiągnął ugodę w USA. Zapłaci 800 mln dolarów

Foto: Bloomberg

Sędzia Edward Chen zatwierdził ugodę, która przewiduje, że 100 tys. właścicieli i leasingobiorców pojazdów Ram 1500 i Jeep Grand Cherokee z 3-litrowymi dieslami z lat modelowych 2014-16 otrzyma pieniądze — większość po 3075 dolarów — za dopracowanie oprogramowania kontroli emisji spalin.

Obecni właściciele i korzystający z leasingu mają czas do lutego 2021, by zgłosić się z roszczeniem i do maja 2021 na dokonanie tej naprawy i otrzymania rekompensaty. Dawni właściciele mają do sierpnia zgłosić swe roszczenia.

Włosko-amerykański producent pojazdów ogłosił 10 stycznia o dojściu do porozumienia z resortem sprawiedliwości, władzami Kalifornii i właścicielami diesli w postępowaniu cywilnym dotyczącym stosowania bezprawnego oprogramowania zakłamującego testy na emisję spalin. Śledztwo karne trwa nadal.

Sędzia Chen zatwierdził również styczniowe porozumienie FCA z Agencją Ochrony Środowiska, władzami Kalifornii i ze wszystkimi 50 stanami. FCA zgodził się w nich powiadamiać niezależnego audytora o stanie realizacji możnych inicjatyw. Teraz podał, że uruchomił trzy czwarte z nich, a jedną czwartą ukończył.

Firma Robert Bosch, która dostarczała FCA program kontroli emisji spalin zgodziła się zapłacić 27,5 mln dolarów na zaspokojenie roszczeń właścicieli diesli, FCA pokryje 280 mln z sumy 307,5 mln. FCA przeleje też 311 mln dolarów łącznych grzywien organom nadzoru, federalnemu i kalifornijskiemu, przedłuży gwarancje na sumę 105 mln dolarów, kolejne 72,5 mln to grzywny stanowe i 33,5 mln dla Kalifornii za nadmierne emisje i na roszczenia konsumentów. Prawicy reprezentujący właścicieli pojazdów otrzymają od obu firm 66 mln dolarów. 

Reklama
Reklama

Łączna wartość wszystkich porozumień FCA wynosi ok. 800 mln dolarów — wyliczył Reuter.

Furgonetki pociągną roczny zysk

Nowe modele furgonetek (pickup trucks) m. in. Jeep Gladiator i całkowicie odnowione Ram pozwolą grupie osiągnąć zakładany zysk w 2019 t. i zniwelują słaby początek roku — ogłosił FCA.

Zysk operacyjny zmalał o 29 proc. do 1,07 mld euro, poniżej 1,31 mld oczekiwanych przez analityków, bo Maserati zanotowała spadek o 87 proc. z powodu mniejszej sprzedaży w Chinach. Marża w Ameryce Płn. wyniosła 6,5 proc. po 7,4 proc. rok temu, była niższa niż w GM i w Fordzie. FCA potwierdziła jednak roczny zysk operacyjny ponad 6,7 mld euro.

Niemal cały (98 proc.) zysk kwartalny przypadł na furgonetki Ram; ich sprzedaż skoczyła o ponad 20 proc., przy spadku całej grupy o 3,1 proc., była lepsza od konkurencyjnych Chevolet Silverado. Analityk w Cox Automotive, Michelle Krebs podkreśliła, że cały kwartał wypadł dobrze dzięki Ramom, bo reszta firmy odstawała, ale problem w tym, czy dobre wyniki tej marki wystarczą.

Prezes Mike Manley powiedział analitykom, że zasadnicza poprawa wyników nastąpi w II półroczu. FCA wypadła w kwartale dobrze w Ameryce Łacińskiej i to się utrzyma, w Europie, gdzie poniosła straty będzie mieć zysk i marżę ok. 3 proc. na koniec roku. FCA obiecała przeznaczyć w ciągu 3 lat 5 mld euro na nowe modele i silniki we Włoszech, aby bardziej wykorzystać zakłady, zwiększyć zatrudnienie i marze.

Manley pytany o możliwe partnerstwa stwierdził, że w ciągu 2-3 lat spodziewa się dużych okazji i obiecał aktywną rolę

Reklama
Reklama

Zakład w Detroit

Władze Detroit zgodziły się zapłacić 107,6 mln dolarów za działkę o powierzchni 40,5 ha potrzebną od budowę za 1,6 mln dolarów nowej montowni Fiata Chryslera. Kosztem zakupu podzielą się władze miasta i stanu Michigan.

Firma samochodowa zamierza ponadto zainwestować 900 mln w wymianę oprzyrządowania i modernizację montowni w Jefferson, co pozwoli stworzyć 5 tys. miejsc pracy — podało biuro burmistrza Detroit.

Biznes
Chińskie auta jak szpiedzy, blokada Wenezueli i nowe sankcje USA na Rosję
Biznes
Chiński „szpieg” na kółkach. Czy chińskie samochody są bezpieczne?
Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama