Reklama

Pocztowcy chcą podwyżek. Grożą strajkiem

Pracownicy Poczty Polskiej (PP) żądają podniesienia płacy zasadniczej o 400–500 zł. Negocjacje z zarządem nie przyniosły efektów, więc w tym tygodniu będą pracować w żółtych kamizelkach.

Aktualizacja: 07.05.2019 14:44 Publikacja: 06.05.2019 21:00

500 zł podwyżki dla pracowników to dla Poczty koszt 660 mln zł

500 zł podwyżki dla pracowników to dla Poczty koszt 660 mln zł

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak

Ubiór nawiązujący do francuskich protestów ma być formą ostrzeżenia, które – w odróżnieniu od strajku – nie przyniesie firmie strat. Ale, jak wskazują związkowcy pocztowej Solidarności, akcja wkładania żółtych kamizelek pozwoli w prosty sposób zbadać, jak duże jest niezadowolenie wśród pracowników. „Wymiar tej akcji pokaże nam, jak duża jest determinacja zatrudnionych w Poczcie Polskiej do walki o lepsze wynagrodzenie i warunki pracy" – czytamy w oświadczeniu Solidarności.

Związki zawodowe stawiają sprawę jasno: albo dostaną to, czego żądają, albo będzie strajk. Solidarność domaga się podwyżki o 500 zł brutto na etat. Z kolei Związek Zawodowy Pracowników Poczty postuluje 400 zł. Żądania podwyżek popiera kilkanaście innych organizacji pracowników PP, wchodzących w skład tzw. wspólnej reprezentacji związkowej. Przedstawiciele Solidarności, choć zastrzegają, że strajk jest drastyczną i ostateczną formą walki o lepszą płacę, to mówią wprost: jeżeli będzie taka potrzeba, sięgniemy po to narzędzie. Spełnienie oczekiwań pracowników oznaczałoby, że koszty Poczty wzrosną w tym roku aż o 660 mln zł. To dla firmy, która generuje straty, kwota abstrakcyjna, ponadtrzykrotnie wyższa, niż wynoszą jej zaplanowane na br. nakłady inwestycyjne.

– Strata w 2018 r. wprost wynika z podwyżek wynagrodzeń, jakie przeprowadziliśmy w ubiegłych latach – mówił nam niedawno Przemysław Sypniewski, prezes PP. Wówczas było to 160 mln zł dodatkowych kosztów. Ale związkowcy widzą to inaczej. Twierdzą, że do przeprowadzenia protestu skłaniają ich „pełne zachwytu i entuzjazmu wypowiedzi przedstawicieli zarządu, ukazujące się w mediach, dotyczące kondycji i rozwoju PP, które w żaden sposób nie przekładają się na poprawę wynagrodzeń i warunków pracy".

Sam moment protestu nie jest przypadkowy. Upływa bowiem kadencja Sypniewskiego oraz jego współpracowników. Jeszcze w tym tygodniu ma dojść do wyboru nowego zarządu państwowej spółki. Już przed długim weekendem majowym związkowcy spotkali się z nim na wielogodzinnych negocjacjach, które nie przyniosły rozstrzygnięcia. – Partnerzy społeczni nie zgłosili żadnych wniosków dotyczących innego podziału środków funduszu wynagrodzeń na 2019 r. niż zaproponowany przez pracodawcę. Strona społeczna wystosowała ponownie postulat podniesienia wynagrodzenia – mówi „Rzeczpospolitej" Justyna Siwek, rzeczniczka PP.

Państwowy operator wskazuje, że w br. fundusz wynagrodzeń będzie o prawie 6 proc. wyższy niż w 2018 r., ale jednocześnie podkreśla wolę do dalszych rokowań z pracownikami. Jak ustaliliśmy, negocjacje będą kontynuowane w przyszłym tygodniu.

Reklama
Reklama

Minimalna pensja w PP to 2,5 tys. zł brutto. Wynagrodzenia u pocztowego operatora od 2016 r. wzrosły średnio o 1200 zł brutto na etat. Justyna Siwek wskazuje, że płace rosną mimo topniejącego rynku listów. – Największy spadek nastąpił w obszarze usług powszechnych, o ponad 2 proc. od 2016 r. – podkreśla. I dodaje, że oczekiwany jest dalszy spadek w segmencie tradycyjnej korespondencji, co ma związek z wdrożeniem rozwiązań e-administracji i planowanymi zmianami w przepisach, zrównującymi status tradycyjnego listu poleconego z tzw. listem cyfrowym.

Materiał Promocyjny
System Arche dostępny też dla drobnych inwestorów. Wystarczy 10 tys. zł
Biznes
Nadchodzi Europejski Kongres Gospodarczy 2026. Dialog w centrum uwagi
Biznes
Szybka decyzja Londynu. Aktywa z lodówki trafią na Ukrainę
Biznes
„Lex Huawei” po pierwszym czytaniu w Sejmie. Są wyniki głosowania
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Elektryfikacja flot do 2030? Australia odcina młodych od social mediów
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama