Motoryzacja: jak zatrzymać Koreańczyków

W przeddzień inauguracji tegorocznego salonu samochodowego w Paryżu francuski minister odrodzenia przemysłowego Arnaud Montebourg zaapelował do Francuzów o wykazanie patriotyzmu ekonomicznego i nie kupowanie samochodów Hyundaia i Kia

Publikacja: 27.09.2012 10:58

Motoryzacja: jak zatrzymać Koreańczyków

Foto: Bloomberg

Jego zdaniem - oba pochodzą z kraju stosującego dumping socjalny, gdzie pracownicy  harują 12 godzin dziennie i nie mają  żadnych praw. Zapowiedział, że w czwartek nie odwiedzi stoisk obu tych marek na salonie.

W dzienniku France 2 przedstawiciel Hyundaia na Francję, Jean-Claude Debard  stwierdził, że nie rozumie apelu ministra, bo 90 proc. aut obu marek powstaje w Unii Europejskiej. Nie jest to do końca zgodne z prawdą. Pytany o tę sprawę ekspert powiedział, że nie 90 tylko 78 proc. samochodów Hyundaia i Kia oferowanych na europejskim rynku powstaje w Czechach. Tam zresztą produkuje też Peugeot, ale w bardzo niewielkim stopniu. Koreańczycy robią to masowo. Pozostałe samochody powstają w Indiach (10 proc.) i w Korei (12 proc.).

„Koreańczycy" są tańsi od „francuzów", bo godzina pracy w Czechach to 15 euro, a we Francji 35 - uważają francuscy eksperci. Tymczasem dzień pracy w koreańskich fabrykach liczył do końca sierpnia 2012 r. 10 godzin. Od 1 września jest on o godzinę krótszy.

Zwykli Francuzi pytani o te auta, mówią, że są dobre (bo na przykład mają 5 lat gwarancji) i tanie. Stwierdzają, że skoro powstają w Polsce(!) i Czechach i większość podzespołów pochodzi z krajów Unii Europejskiej to dodatkowo spełniają wymogi ekologii.

Tymczasem koreańska Kia zachowuje się w Paryżu, jakby żadnego kryzysu nie było. Zaplanowano 4 premiery całkowicie nowa Kia Carens oraz sportowa Kia pro-cee'd drugiej generacji (oba modele dostępne będą na rynku polskim wiosną 2013). W skali europejskiej debiutuje w Paryżu sedan Kia Optima Hybrid i zmodernizowany SUV Kia Sorento (modele dostępne na rynku polskim jeszcze w tym roku). Ponadto na stoisku koreańskiego producenta, zaprezentowana została także nowa Kia cee'd kombi (Sportswagon) oraz elektryczna Kia Ray EV.

Jednakże szefowie „braterskiej" marki Hyundai mają świadomość, że obecne spowolnienie na rynku europejskim musi odbyć się na jego kondycji i planach. Allan Rushforth, dyrektor generalny Hyundai Motor Europe na Europę nie ukrywa, że będzie zmuszony do korekty strategii, która zakładała sprzedaż pół miliona aut w 2013 r. i zwiększenie udziału rynkowego z obecnych 3,5 proc. do 5 proc. w 2015 r. Te daty przesuną się najprawdopodobniej o rok - zdaniem Rushfortha. Niemniej jednak bogata koreańska firma nie będzie szczędziła pieniędzy i wysiłków w promowaniu swoich aut. Jak na razie dane ACEA wskazują, że Hyundai ma 3,4 proc. udziału w europejskim rynku i w tym czasie sprzedał 292,28 tys. aut. Czyli o 10 proc więcej, niż w tym samym okresie 2011 r.

Paradoksalnie francuska awantura o koreańskie auta, w tym przede wszystkim produkowane w Europie, może przyspieszyć decyzję o rozpoczęciu produkcji (montażu) Chevroletów na naszym kontynencie. Jednakże General Motors, właściciel marki Chevrolet stoi na silniejszej pozycji, niż Kia i Hyundai, dzięki swojemu sojuszowi z francuskimi markami PSA Peugeot/Citroen. Więc atak na produkowane w Korei Chevrolety, które coraz lepiej sprzedają się na europejskim rynku może nastąpić nieco później.

- Danuta Walewska z Paryża

Jego zdaniem - oba pochodzą z kraju stosującego dumping socjalny, gdzie pracownicy  harują 12 godzin dziennie i nie mają  żadnych praw. Zapowiedział, że w czwartek nie odwiedzi stoisk obu tych marek na salonie.

W dzienniku France 2 przedstawiciel Hyundaia na Francję, Jean-Claude Debard  stwierdził, że nie rozumie apelu ministra, bo 90 proc. aut obu marek powstaje w Unii Europejskiej. Nie jest to do końca zgodne z prawdą. Pytany o tę sprawę ekspert powiedział, że nie 90 tylko 78 proc. samochodów Hyundaia i Kia oferowanych na europejskim rynku powstaje w Czechach. Tam zresztą produkuje też Peugeot, ale w bardzo niewielkim stopniu. Koreańczycy robią to masowo. Pozostałe samochody powstają w Indiach (10 proc.) i w Korei (12 proc.).

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca