Walka o kontrakty na utrzymanie dróg

Infrastruktura. Rząd przekazał już prywatnym firmom utrzymanie ponad 780 km dróg i autostrad. W latach 2013–2014 na rynek trafią kontrakty na utrzymanie kolejnych ok. 1,2 tys. km autostrad

Publikacja: 15.10.2012 03:22

Wartość umów często jest niższa od kosztorysu

Wartość umów często jest niższa od kosztorysu

Foto: Rzeczpospolita

Podpisane kontrakty na utrzymanie 782 km autostrad i tras ekspresowych są warte 740,2 mln zł, podczas gdy ich wartość zgodnie z kosztorysem szacowana była na 1,09 mld zł.

Docelowo Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce przekazać w prywatne ręce utrzymanie wszystkich zarządzanych przez siebie dróg krajowych. – Przetargi na utrzymanie większości ostatnio pooddawanych do użytku odcinków zostały już ogłoszone. W nadchodzących latach będziemy sukcesywnie ogłaszać postępowania dotyczące kolejnych nowo wybudowanych tras. Od przyszłego roku pojawią się też postępowania na utrzymanie dróg krajowych jednojezdniowych – mówi Andrzej Maciejewski, zastępca szefa GDDKiA, odpowiedzialny za utrzymanie tras. Docelowo wszystkie zarządzane przez GDDKiA drogi o długości ok. 17 tys. km mają być utrzymywane przez podmioty prywatne.

Dodatkowe przychody

Utrzymanie tras to sposób dla firm budowlanych na zdobycie dodatkowych przychodów w czasie, kiedy wysycha strumień zleceń na budowę autostrad. A dla GDDKiA to spore oszczędności. Z analiz przeprowadzonych przez GDDKiA, Bank Światowy i niezależnych ekspertów wynika, że po wdrożeniu kompleksowego utrzymania dróg oszczędności wahają się pomiędzy 10 proc. a 40 proc.

Jak podaje Urszula Nelken, rzecznik GDDKiA, średnio o 32 procent mniej kosztuje utrzymanie dróg krajowych w opartym na wskaźnikach modelu „utrzymaj standard" niż w realizowanym dotąd powszechnie modelu zlecania poszczególnych prac utrzymaniowych różnym wykonawcom i pracownikom GDDKiA. Zgodnie z nowym modelem firma przejmuje bieżące utrzymanie trasy na określony czas za określonym wynagrodzeniem i w trakcie trwania kontraktu utrzymuje jej przejezdność i niezmieniony stan techniczny. – To obliczenia na podstawie już podpisanych 16 kontraktów zawartych od 2010 roku w formule „utrzymaj standard" na kompleksowe utrzymanie dróg – mówi Urszula Nelken.

GDDKiA przyjęła zasadę, że każda nowo oddana do użytku droga, będzie utrzymywana w modelu „utrzymaj standard".

Kontrakty podpisywane były na okres od 3 do 6 lat. Teraz regułą ma być przekazywanie utrzymania drogi na 6 lat. Na taki okres zostało podpisanych dziesięć kontraktów zawartych w ty roku.

Taniej od kosztorysu

O kontrakty ubiega się średnio po kilku, kilkunastu chętnych. Wśród firm, które podpisały umowy, znajdują się zarówno spółki specjalizujące się w utrzymaniu tras, jak i drogowi giganci specjalizujący się dotąd głównie w budowie dróg, tacy jak Budimex czy Skanska.

Szwedzka firma utrzymuje trasę ekspresową nr 22 z Elbląga do Grzechotek o długości 51 km. Sześcioletnią umowę wyceniła na 24,3 mln zł, mimo że GDDKiA wyceniła kontrakt na 33,4 mln zł.

Budimex dba o utrzymanie przejezdności 48-kilometrowego odcinka trasy A1 z Sośnicy do Gorzyczek za 51,6 mln zł, przy kosztorysie na poziomie 95,5 mln zł.

– To rynek przyszłościowy, kontrakty są długoterminowe, kwota przeznaczana na utrzymanie dróg przez GDDKiA będzie rosnąć – mówi Dariusz Blocher, prezes Budimeksu. – My do tego typu zadań powołaliśmy odrębną spółkę, w której mamy 49 proc. udziałów, kolejne 51 proc. posiada nasza spółka-matka Ferovial. Startujemy również do przetargów na utrzymanie dróg wojewódzkich – dodaje.

Kontrakty na utrzymanie tras są podpisywane na kwotę średnio o 32 proc. niższą niż przewidywał kosztorys. Są jednak wyjątki.

To m.in. kontrakt za utrzymanie 54-kilometrowego odcinka drogi na terenie województwa zachodniopomorskiego. GDDKiA chciała na ten cel wydać 45,9 mln zł, ale podpisała pięcioletni kontrakt wart 52 mln zł.

Kolejną umową, która przekroczyła kosztorysowe szacunki, jest sześcioletni kontrakt na utrzymanie trasy S8 na 22,3-kilometrowym odcinku Konotopa – Marki opiewający na 76,5 mln zł (to o ponad 4 mln zł więcej niż przewidywał kosztorys).

Podpisane kontrakty na utrzymanie 782 km autostrad i tras ekspresowych są warte 740,2 mln zł, podczas gdy ich wartość zgodnie z kosztorysem szacowana była na 1,09 mld zł.

Docelowo Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce przekazać w prywatne ręce utrzymanie wszystkich zarządzanych przez siebie dróg krajowych. – Przetargi na utrzymanie większości ostatnio pooddawanych do użytku odcinków zostały już ogłoszone. W nadchodzących latach będziemy sukcesywnie ogłaszać postępowania dotyczące kolejnych nowo wybudowanych tras. Od przyszłego roku pojawią się też postępowania na utrzymanie dróg krajowych jednojezdniowych – mówi Andrzej Maciejewski, zastępca szefa GDDKiA, odpowiedzialny za utrzymanie tras. Docelowo wszystkie zarządzane przez GDDKiA drogi o długości ok. 17 tys. km mają być utrzymywane przez podmioty prywatne.

Biznes
Król jest tylko jeden. Ten czołg dominuje w Europie
Biznes
Umowa na czołgi K2 w końcu na finiszu. UE wymierza cios Ukrainie
Biznes
Czołgi K2 wreszcie na finiszu. Miało być szybko, wyszło jak zwykle
Biznes
Kłopoty producenta leku Ozempic. Prezes rezygnuje ze stanowiska
Biznes
Łączą się dwaj najwięksi operatorzy telewizji kablowej w USA