Maleje sprzedaż używanych samochodów

Polacy najchętniej kupują volkswageny i ople. Ale sprzedaż tych marek również spada

Publikacja: 16.10.2012 00:55

Maleje sprzedaż używanych samochodów

Foto: Bloomberg

 

Nie tylko na rynku nowych samochodów zapanowała głęboka bessa. Spadki popytu dotknęły także sprzedaży samochodów używanych. Jeszcze nie tak dawno mogło się wydawać, że Polacy, chcąc zaoszczędzić na kupnie nowego, a więc droższego samochodu, zdecydują się na tańszy używany. Nic z tego. We wrześniu liczba rejestrowanych aut z rynku wtórnego zmalała w porównaniu z sierpniem o przeszło 9 proc. W ujęciu do września ubiegłego roku spadek był nieco mniejszy – o niecałe 5 proc. W podobnym stopniu zmniejszył się prywatny import używanych aut z zagranicy – o 4,5 proc. Jak informuje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, od stycznia do końca września prywatne osoby sprowadziły z zagranicy 486,6 tys. pojazdów.

Będzie jeszcze gorzej. Eksperci Samaru przewidują, że negatywny trend utrzyma się dłużej. Jest ku temu kilka powodów: kryzys i niepewność co do rozwoju sytuacji gospodarczej zniechęca do większych wydatków. Zwłaszcza że coraz więcej osób obawia się utraty pracy.

Właściciele autokomisów przyznają, że liczba zawieranych transakcji dramatycznie zmalała. Spadły także średnie ceny – w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy o blisko jedną dziesiątą. Widać to również w serwisach internetowych. Według największego – otoMoto – przed rokiem było to nieco ponad 26 tys. zł. Teraz – niecałe 24 tys. zł.

Niebezpieczną tendencją jest starzenie się wtórnego rynku. Większość samochodów, które sprzedawane są przez Internet, ma ponad 10 lat. O ile jeszcze w pierwszym półroczu 2011 r. średni wiek wystawianych do sprzedaży samochodów wynosił 8,5 roku, teraz wydłużył się do 10,5 roku. Podobnie jest w autokomisach i na giełdach. Widać to po strukturze prywatnego importu: z danych Samaru wynika, że więcej niż dziesięć lat ma 47,6 proc. przywożonych do kraju pojazdów. 44,9 proc. to samochody w przedziale od czterech do dziesięciu lat. Natomiast zaledwie nieco ponad 7 proc. to samochody młode, których wiek nie przekracza czterech lat. Ta niekorzystna struktura importu umacnia się: udział samochodów najstarszych rośnie kosztem tych najmłodszych.

Kto jest liderem rynku? Na niezagrożonych pozycjach znajdują się auta niemieckie. – W świadomości Polaków mocno tkwi przekonanie, że niemieckie samochody są gwarancją jakości i solidności – twierdzi Piotr Grzemski, brand manager w otoMoto.pl.

Największym powodzeniem cieszy się niezmiennie Volkswagen. W pierwszych trzech kwartałach zarejestrowano 76,6 tys. samochodów tej marki. Na drugim miejscu – 54 tys. rejestracji – znalazł się Opel. Na trzecim – 44,4 tys. – Renault. Jednak wszystkie trzy brandy odnotowały zarówno w sierpniu, jak i w ciągu trzech kwartałów, spadki w porównaniu z ubiegłym rokiem. W przypadku Volkswagena i Opla (wyniki skumulowane) były to spadki dwucyfrowe. Ale nie powinno to dziwić: na dziesięć marek o największej liczbie rejestracji zaledwie trzy poprawiły ubiegłoroczne wyniki w sposób znaczący.

Nową tendencją na rynku wtórnym jest mniejszy niż dotąd popyt na samochody z silnikami Diesla. I tu powodem jest chęć zmniejszenia kosztów. Diesle wymagają drogich serwisów, do tego różnica w spalaniu pomiędzy samochodami na benzynę i olej napędowy coraz bardziej się zaciera. Nie bez znaczenia jest to, że wiele aut benzynowych można łatwo dostosować do LPG.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora a.wozniak@rp.pl

Nie tylko na rynku nowych samochodów zapanowała głęboka bessa. Spadki popytu dotknęły także sprzedaży samochodów używanych. Jeszcze nie tak dawno mogło się wydawać, że Polacy, chcąc zaoszczędzić na kupnie nowego, a więc droższego samochodu, zdecydują się na tańszy używany. Nic z tego. We wrześniu liczba rejestrowanych aut z rynku wtórnego zmalała w porównaniu z sierpniem o przeszło 9 proc. W ujęciu do września ubiegłego roku spadek był nieco mniejszy – o niecałe 5 proc. W podobnym stopniu zmniejszył się prywatny import używanych aut z zagranicy – o 4,5 proc. Jak informuje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, od stycznia do końca września prywatne osoby sprowadziły z zagranicy 486,6 tys. pojazdów.

Biznes
Majówka 2024 z zaciśniętym pasem. Większość Polaków zostanie w domu
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?
Materiał partnera
Raport ZUS: stabilna sytuacja Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
Biznes
ZUS: 13. emerytury trafiły już do ponad 6 mln osób
Biznes
Premier Australii o Elonie Musku: Arogancki miliarder, który myśli, że jest ponad prawem
Biznes
Deloitte obserwuje dużą niepewność w branży chemicznej