Volkswagenowi śpieszno do pozycji lidera

Volkswagen przeznaczy 50,2 mld euro na inwestycje w najbliższych trzech latach, bo chce szybciej zrealizować plany stania się największą grupą samochodową na świecie pod koniec dekady

Publikacja: 25.11.2012 14:19

Volkswagenowi śpieszno do pozycji lidera

Foto: Bloomberg

Grupa z Wolfsburga dąży do zajęcia miejsca Toyoty jako największej firmy samochodowej na świecie, postanowiła więc zwiększać swą obecność poza Europą — zbuduje albo zaplanuje nowe fabryki w Chinach, Meksyku i Rosji.

Zwiększy także nakłady na nowe wyroby i technologie, aby wzmocnić swoją przewagę nad borykającymi się z trudnościami rywalami w Europie, którzy odłożyli na półkę albo zwolnili realizację całych programów, prace nad nowymi silnikami i nowymi wersjami płyt podłogowych z powodu wysokich kosztów przy kurczącej się sprzedaży.

- Mimo trudnych warunków gospodarczych zainwestujemy więcej niż dotąd dla osiągnięcia długofalowych celów -- oświadczył prezes Martin Winterkorn.

Łączne inwestycje oznaczają wydawanie po średnio 17,7 mld euro rocznie w latach 2013-15. W ubiegłym roku grupa zapowiedziała przeznaczenie 62,4 mld euro w ciągu 5 lat, od 2012 do 2016, czyli średnio po 12,5 mld rocznie.

Nakłady kapitałowe wyniosą 39,2 mld euro, czyli 6-7 proc. wielkości obrotów, zgodnie z oszacowaniami analityków. Oznacza to, że VW zainwestuje w ciągu 3 lat w nieruchomości, fabryki i wyposażenie tyle samo, ile zdaniem analityków Toyta i General Motors łącznie.

Dobra sprzedaż Volkswagena poza Europą pozwoliła grupie oferować atrakcyjne ceny, z rabatami i zwiększyć udział na znękanym rynku europejskim do prawie jednej czwartej. Grupa mająca 12 marek jest mniej narażona na skutki działań oszczędnościowych w Europie od takich rywali jak Peugeot czy Fiat, ale zdobycie gotówki na realizację planów będzie dla niej takie trudniejsze i musi zachować równowagę między surową kontrolą kosztów a koniecznością prac nad nowymi wyrobami. Pod koniec września VW miał 9,2 mld euro zasobów gotówkowych netto, ale na rozwój, np. nowe modele i prace nad alternatywnym napędem chce wydać 10,6 mld.

Ponad dwie trzecie całych inwestycji będzie przeznaczone na zwiększenie sprawności energetycznej pojazdów i na zaprojektowanie bardziej przyjaznych dla środowiska.

Chiny oddzielnie

Ponadto grupa zainwestuje 9,8 mld euro w nowe zakłady produkcyjne i wyroby w swych spółkach j. v. w Chinach. Nie wchodzą one do skonsolidowanego bilansu, więc wydatki na nie nie są liczone w łącznych planach firmy.

Szef VW w Chinach, Jochem Heizmann wyjaśnił w dzienniku „China Daily", że po 10 miesiącach sprzedaż VW wzrosła o 18,3 proc. do 2 mln pojazdów. Do 2018 r. moce produkcyjne w Chinach dojdą do co najmniej 4 mln sztuk, a zatrudnienie z 50 tys. obecnie do 85 tys. W ciągu 2-3 lat Niemcy chcą uruchomić produkcję samochodów hybrydowych plug-in i silników do nich.

Grupa z Wolfsburga dąży do zajęcia miejsca Toyoty jako największej firmy samochodowej na świecie, postanowiła więc zwiększać swą obecność poza Europą — zbuduje albo zaplanuje nowe fabryki w Chinach, Meksyku i Rosji.

Zwiększy także nakłady na nowe wyroby i technologie, aby wzmocnić swoją przewagę nad borykającymi się z trudnościami rywalami w Europie, którzy odłożyli na półkę albo zwolnili realizację całych programów, prace nad nowymi silnikami i nowymi wersjami płyt podłogowych z powodu wysokich kosztów przy kurczącej się sprzedaży.

Biznes
Amerykańska firma będzie produkować więcej półprzewodników w USA
Biznes
Kanada uderza w dwór i krewnych Putina oraz byłą szefową MSZ Austrii
Materiał Promocyjny
Rockfin na fali wznoszącej
Biznes
Za dużo OZE w Polsce? Zakaz rosyjskiego gazu. Sukces Airbusa na Airshow w Paryżu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Sprawiedliwa, konkurencyjna i akceptowalna dla przedsiębiorców transformacja