Strategia tele-regulatora zaczyna budzić emocje

Urząd Komunikacji Elektronicznej opublikował strategię regulacyjną, którą będzie realizować do 2015 r. Podoba się ona Orange.

Publikacja: 29.11.2012 23:53

Opublikowana w tym tygodniu strategia prezes UKE Magdaleny Gaj zasadza się na dwóch filarach: dbałości o konkurencyjność rynku z myślą o interesie użytkownika oraz tworzeniu warunków do inwestowania dla operatorów telekomunikacyjnych działających w Polsce.

Prezes UKE wymienia osiem istotnych obszarów. Z punktu widzenia operatorów do najistotniejszych należeć będą: stworzenie bodźców do inwestycji w infrastrukturę, w tym w rozwój Sieci Nowej Generacji (tzw. NGN), zapewnienie neutralności technologicznej czy efektywne i gwarantujące rozwój inwestycji oraz usług udostępnienie zasobów radiowego widma. Z kolei konsumentów powinno cieszyć, że UKE będzie starać się doprowadzić do poprawy jakości i przystępności cenowej usług.

Co ciekawe, wśród celów regulatora znalazło się m.in.: zwiększenie zróżnicowania cen szybkiego Internetu tak, by w 2015 r. różnica między najniższą a najwyższą stawką urosła o 25 proc. UKE zakłada, że taki będzie efekt mechanizmów rynkowych: popyt uzasadnić ma inwestycje operatorów w usługi szerokopasmowe o wyższych przepustowościach. To oznacza, że wg UKE pojawią się i będą się sprzedawać droższe usługi.

Założenie to budzi niepokój największego alternatywnego operatora stacjonarnego – Netii. Spółki wskazują, że cen Internetu – nawet tego szybkiego – nie da się podnieść. Podobną opinię ma telewizja kablowa UPC?Polska.

Netia obawia się też egzekucji celów UKE, który założył sobie, że tak wpłynie na operatorów, aby do 2015 r. przeznaczali na budowę sieci światłowodowych 30 proc. swoich budżetów. Telekom podnosi, że to niejedyna technologia zapewniająca abonentom szybki Internet, a jest relatywnie droga.

– W naszej ocenie strategia wskazuje, że UKE chce przejść od regulacji cenowej do regulacji usługowej i tym samym mocniej wspierać nowe inwestycje oraz walkę o jakość usług. Rozumiemy takie przesunięcie akcentu, ponieważ na rynku panuje duża konkurencja, a poziom cen jest niski w porównaniu z innymi krajami – mówi zaś Wojciech Jabczyński, rzecznik Grupy Orange.

PTC, operator T-Mobile, skutków planu UKE?nie przesądza. – Wszystko będzie zależało od właściwego wdrożenia tej spójnej strategii – mówi Cezary Albrecht, odpowiedzialny za regulacje w PTC.

Rynek dzieli zapisany w noweli Prawa telekomunikacyjnego pomysł UKE, by nie tylko TP była zobligowana do udostępniania kanalizacji (tam kładzie się łącza) konkurentom, ale także na odwrót. Przeciwko są nie objęte dotąd ingerencją UKE kablówki.

Opublikowana w tym tygodniu strategia prezes UKE Magdaleny Gaj zasadza się na dwóch filarach: dbałości o konkurencyjność rynku z myślą o interesie użytkownika oraz tworzeniu warunków do inwestowania dla operatorów telekomunikacyjnych działających w Polsce.

Prezes UKE wymienia osiem istotnych obszarów. Z punktu widzenia operatorów do najistotniejszych należeć będą: stworzenie bodźców do inwestycji w infrastrukturę, w tym w rozwój Sieci Nowej Generacji (tzw. NGN), zapewnienie neutralności technologicznej czy efektywne i gwarantujące rozwój inwestycji oraz usług udostępnienie zasobów radiowego widma. Z kolei konsumentów powinno cieszyć, że UKE będzie starać się doprowadzić do poprawy jakości i przystępności cenowej usług.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej