Na tle poważnych spadków sprzedaży obserwowanych w 2009 oraz w 2010 r. oraz minimalnego odbicia w 2011 r. bieżący rok wygląda zupełnie nieźle i obroty sprzętem elektronicznym mogą wzrosnąć nawet ponad 5 proc.
Internetowy boom
Mimo to branża jest nadal daleka od optymizmu. Wszystko wskazuje na to, że przyszły rok przyniesie ponownie obniżenie dynamiki sprzedaży.
– Rynek wyraźnie zwolnił w czwartym kwartale, nie spodziewam się wzrostów w ujęciu rok do roku. Trudno powiedzieć, co przyniesie 2013 r., powtórzenie niezłego 2012 r. będzie bardzo dobrym wynikiem – mówi Marcin Rosati, członek zarządu Media Saturn Holding, lidera rynku.
Należące do spółki sieci Media Markt oraz Saturn mają już 63 wielkopowierzchniowe sklepy w 54 miastach, w przyszłym roku mają otworzyć ok. czterech kolejnych. W listopadzie firma po długich przygotowaniach uruchomiła także sklepy internetowe obydwu sieci i zapowiada już za trzy lata zdobycie pozycji lidera e-rynku.
E-handel to obecnie jeden z priorytetów branży. Z szacunków firmy PMR wynika, że w 2011 r. już 16,2 proc. sprzedaży elektroniki pochodziło właśnie ze sklepów internetowych. Dojście do pułapu 20 proc. to kwestia co najwyżej kilku lat. Elektronika jest pod względem wartościowym najczęściej kupowaną w sieci kategorią, a jej udział, według różnych badań, oceniany jest nawet na ok. 20 proc. rynku e-commerce. Tego typu asortyment sprzedaje już ok. 2 tys. e-sklepów, co szósty ogółem działający, a dodatkowo ich liczba nadal rośnie.