W Polsce rośnie sprzedaż ekspresów na kapsułki

O 40 proc. może w 2012 roku zwiększyć się sprzedaż ekspresów do kawy w kapsułkach. Boom zamierza wykorzystać szwajcarskie Nespresso

Publikacja: 09.12.2012 10:36

W Polsce rośnie sprzedaż ekspresów na kapsułki

Foto: Bloomberg

- Planujemy otwarcie kilku kolejnych butików Nespresso w największych polskich miastach – mówi „Rz" Dariusz Rompa, dyrektor generalny polskiego oddziału Nespresso, czołowego gracza światowego rynku kawy w kapsułkach i przystosowanych do nich ekspresów.

Należąca do szwajcarskiego giganta spożywczego Nestle firma na początku 2012 roku miała około 270 punktów sprzedaży w ponad 50 krajach świata, w tym jeden w Warszawie. Na koniec tego roku ma ich mieć ponad 300.

- Kiedy i gdzie będzie kolejne otwarcie zależy m.in. od lokalizacji, którą uda się nam znaleźć. Mogą to być luksusowe centra handlowe  – wyjaśnia Dariusz Rompa.

Kapsułki rosną najszybciej

Plany Nespresso są efektem trwającego od kilku lat boomu na ekspresy kapsułkowe  w Polsce. Nie zahamowało go nawet spowolnienie gospodarcze.

– W 2011 roku sprzedaż ekspresów na kapsułki zwiększyła się o ok. 40 proc., a tegoroczny wzrost nie powinien być mniejszy – szacuje Dariusz Rompa. –  Tempo jest dwa razy szybsze niż średnia dla wszystkich ekspresów. To także najlepszy wyniki uzyskiwany przez tzw. mały sprzęt AGD w Polsce – dodaje.

Firma badawcza Euromonitor International prognozuje, że w tym roku wartość całego rynku ekspresów do kawy wyniesie niemal 115 mln zł, wobec 110 mln rok wcześniej. Do 2015 roku może zwiększyć się do prawie 136 mln zł.

W tym roku Nespresso może zanotować w Polsce dwucyfrowy wzrost sprzedaży. O ostatecznym wyniku zadecyduje końcówka roku, kluczowa dla branży. Globalnie przychody firmy sięgają 3,5 mld franków szwajcarskich. W ubiegłym roku zwiększyły ją o 20 proc.

- W przyszłym roku nasza sprzedaż w Polsce także powinna dynamicznie rosnąć – uważa Dariusz Rompa.

Kluczowym kanałem sprzedaży dla firmy jest Internet. Jej kawę i ekspresy można także zamawiać telefonicznie. Nespresso współpracuje również ze sklepami ze sprzętem ADG oraz wyposażeniem do domu, np. z siecią Duka.

– Dynamicznie rozwija się także nasza współpraca z kanałem gastronomicznym oraz biurami – wyjaśnia szef Nespresso Polska.

Kawiarnie podnoszą poprzeczkę

Jego zdaniem kolejne lata będą udane dla branży, w której działa Nespresso. Pod względem nasycenia rynku daleko nam jeszcze do krajów Europy Zachodnie. Największymi rynkami porcjowanej kawy są Szwajcaria (szacuje się, że ekspresy na kawę tej firmy są tam w prawie połowie gospodarstw domowych), Francja, kraje Beneluksu i Niemcy.

Zmieniają się także nasze gusta.  - Klienci chcą mieć dostęp do dobrego kubka kawy niezależnie od miejsca, w którym się znajdą. Wiedzą, że mogą różnicować rodzaj kawy w zależności od pory dnia, zatem kawa nie jest już tylko poranną przyjemnością i pobudzeniem. Kawa też stała się popularnym dodatkiem kulinarnym, na nim bazuje m.in. doskonałe ciasto tiramisu – mówi Dorota Szczerbicka, dyrektor marketingu CHI Polska operatora marek coffeeheaven i Costa by coffeeheaven, pod którymi działa największej sieci kawiarni w Polsce.

Dariusz Ropma uważa, że coraz większa świadomość Polaków oraz ich wyedukowanie  w kwestiach konsumpcji kawy to m.in. zasługa rosnącej w naszym kraju liczby kawiarni, gdzie kawa przyrządzana jest przez profesjonalnych baristów.

Z badania Cafe Monitor ARC Rynek i Opinia wynika, że w ciągu ostatniego miesiąca kawiarnię sieciową odwiedziło 53 proc. badanych. Trzy lata temu było to 46 proc.

Brytyjska Costa, głównie za sprawą nowej marki Costa by coffeeheaven chce w ciągu dwóch lat podwoić u nas liczbę lokali. Dziś ma ich nieco ponad 110.

W czołówce są także lokale Grycan, Empik Cafe i Tchibo. Około 30 lokali ma już także amerykański Starbucks.

- W tym segmencie jest dziś bardzo wielu graczy, ale możemy spodziewać się, że na przestrzeni 2-3 lat, będzie dochodziło do jego konsolidacji – mówi Szczerbicka.

Zdaniem analityków, nawet jeśli kryzys wyhamuje czasowo rozwój kawiarni w Polsce, to w dłuższej perspektywie jest on nadal możliwy. Tym, co zachęca do inwestowania w kawiarnie są m.in. wysokie marże czy zmiana stylu życia w Polsce.

Ta ostatnio sprzyja także rynkowi ekspresów na porcjowaną kawę.

- Ze względu na szybkie tempo życia, konsumenci poszukują także łatwych i wygodnych rozwiązań  – mówi Dariusz Rompa.

Dorota Szczerbicka uważa, że oprócz kawiarni przybywać będzie także punktów z dobrej jakości kawą na uczelniach czy stacjach benzynowych. Na tych ostatnich Costa rusza z coffeeheaven express .

Wzrost popularności kawy w kapsułkach jest także coraz większa oferta na rynku. Swoje systemy mają czołowi dystrybutorzy kawy w Polsce: Tchibo i Kraft Foods. Nie licząc Nespresso, Nestle ma także Nescafe Dolce Gusto.

Sprzedaż detaliczna cierpi

Rosnąca konkurencja prowadzi także do obniżek cen. Ekspresy kapsułkowe można kupić dziś nawet za ok. 200 zł.

Nespresso, którego twarzą się aktor George Clooney wprowadziło w tym roku dwa nowe ekspresy na kapsułki. Jednym z nich jest U.

– To spersonalizowane urządzenie, które zapamiętuje, jaka kawa jest przyrządzana najczęściej. Jest także energooszczędny i wyłącza się automatycznie – mówi Dariusz Rompa.

Kolejnych nowych urządzeń można spodziewać się także w przyszłym roku.

Rosnąca popularność kawy porcjowanej oraz kawiarni jest jednym z powodów wyhamowania sprzedaży detalicznej kawy mielonej i rozpuszczalnej.  Euromonitor szacuje, że do 2015 roku wartość polskiego rynku kawy będzie oscylować wokół 4,9 mld zł. Więcej na kawę wydaje się tylko w Niemczech, Rosji, Francji i we Włoszech.

- Zmiana przyzwyczajeń konsumpcyjnych Polaków powoduje coraz większy wzrost spożycia kawy poza domem, w szczególności w licznie powstających kawiarniach, ale też na dworcach czy stacjach benzynowych. Intensywnie rozwija się też sieć automatów do kawy. W efekcie, procesy te mogą powodować  wyhamowanie sprzedaży kawy w handlu detalicznym – komentuje Piotr Grauer, ekspert KPMG.

Euromonitor szacuje, że w tym roku kupimy tam 108,75 tys. ton kawy, wobec 109,2 tys. ton przed rokiem. Do 2015 r. wielkość sprzedaż może spaść do 106,3 tys. ton.

- Planujemy otwarcie kilku kolejnych butików Nespresso w największych polskich miastach – mówi „Rz" Dariusz Rompa, dyrektor generalny polskiego oddziału Nespresso, czołowego gracza światowego rynku kawy w kapsułkach i przystosowanych do nich ekspresów.

Należąca do szwajcarskiego giganta spożywczego Nestle firma na początku 2012 roku miała około 270 punktów sprzedaży w ponad 50 krajach świata, w tym jeden w Warszawie. Na koniec tego roku ma ich mieć ponad 300.

Pozostało 92% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca