Rośnie sprzedaż ekspresów na kapsułki

W 2013 r. wartość sprzedaży produktów spożywczych może zwiększyć się zaledwie o 2 proc. To nie tylko efekt spowolnienia gospodarczego, ale też nowych trendów, które widać m.in. w branży kawowej.

Publikacja: 10.12.2012 00:31

Rośnie sprzedaż ekspresów na kapsułki

Foto: Fotorzepa

234 mld zł wydadzą Polacy na artykuły spożywcze w przyszłym roku – prognozuje firma badawcza PMR. Będzie to więc kolejny słaby rok na tym rynku. PMR?szacuje, że w 2012 r. jego wartość zwiększy się o 2,5 proc. Wzrost wygenerują głównie dyskonty. Ich udział w rynku sięga już 17 proc. i jest dwa razy większy niż pięć lat temu.

Spowolnienie tempa, w jakim rosną wydatki w sklepach, to jednak nie tylko efekt kryzysu, ale też zmian w sposobie konsumpcji. Jedną z branż, której dotykają, jest polski rynek kawy. Firma badawcza Euromonitor International szacuje, że w tym roku jej sprzedaż detaliczna wyniesie 108,8 tys. ton, wobec 109,2 tys. ton przed rokiem. Do 2015 r. może spaść do 106,3 tys. ton.

– Wyhamowanie sprzedaży kawy w handlu detalicznym może powodować zmiana przyzwyczajeń konsumpcyjnych Polaków, co wiąże się ze wzrostem spożycia kawy poza domem, w szczególności w licznie powstających kawiarniach – mówi Piotr Grauer, ekspert KPMG.

Branżę zmienia także boom na polskim rynku ekspresów do kawy, głównie porcjowanej.

– W 2011 roku sprzedaż ekspresów na kapsułki zwiększyła się o ok. 40 proc., a tegoroczny wzrost nie powinien być mniejszy – szacuje Dariusz Rompa, dyrektor Nespresso w Polsce, czołowego gracza światowego rynku kawy w kapsułkach i przystosowanych do nich ekspresów. – Tempo wzrostu jest dwa razy szybsze niż średnia dla wszystkich ekspresów. To także najlepszy wynik uzyskiwany przez tzw. mały sprzęt AGD w Polsce – dodaje.

Euromonitor podaje, że w tym roku Polacy wydadzą na ekspresy łącznie 115 mln zł, a w 2015 r. wartość rynku zwiększy się do 136 mln zł.

W tym roku Nespresso może zanotować w Polsce dwucyfrowy wzrost sprzedaży. Prowadzi ją m.in. przez Internet. Ma także butik w Warszawie. Wkrótce jednak liczba punktów sprzedaży firmy może się zwiększyć. – Planujemy otwarcie kilku kolejnych butików Nespresso w największych polskich miastach – mówi Dariusz Rompa. – Kiedy i gdzie będzie kolejne otwarcie, zależy m.in. od lokalizacji, którą uda się nam znaleźć. Mogą to być luksusowe centra handlowe – dodaje.

Jego zdaniem kolejne lata będą udane dla branży, w której działa firma. Pod względem nasycenia rynku daleko nam jeszcze bowiem do Europy Zachodniej. Największymi rynkami porcjowanej kawy są Szwajcaria, Francja, kraje Beneluksu i Niemcy.

234 mld zł wydadzą Polacy na artykuły spożywcze w przyszłym roku – prognozuje firma badawcza PMR. Będzie to więc kolejny słaby rok na tym rynku. PMR?szacuje, że w 2012 r. jego wartość zwiększy się o 2,5 proc. Wzrost wygenerują głównie dyskonty. Ich udział w rynku sięga już 17 proc. i jest dwa razy większy niż pięć lat temu.

Spowolnienie tempa, w jakim rosną wydatki w sklepach, to jednak nie tylko efekt kryzysu, ale też zmian w sposobie konsumpcji. Jedną z branż, której dotykają, jest polski rynek kawy. Firma badawcza Euromonitor International szacuje, że w tym roku jej sprzedaż detaliczna wyniesie 108,8 tys. ton, wobec 109,2 tys. ton przed rokiem. Do 2015 r. może spaść do 106,3 tys. ton.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca