234 mld zł wydadzą Polacy na artykuły spożywcze w przyszłym roku – prognozuje firma badawcza PMR. Będzie to więc kolejny słaby rok na tym rynku. PMR?szacuje, że w 2012 r. jego wartość zwiększy się o 2,5 proc. Wzrost wygenerują głównie dyskonty. Ich udział w rynku sięga już 17 proc. i jest dwa razy większy niż pięć lat temu.
Spowolnienie tempa, w jakim rosną wydatki w sklepach, to jednak nie tylko efekt kryzysu, ale też zmian w sposobie konsumpcji. Jedną z branż, której dotykają, jest polski rynek kawy. Firma badawcza Euromonitor International szacuje, że w tym roku jej sprzedaż detaliczna wyniesie 108,8 tys. ton, wobec 109,2 tys. ton przed rokiem. Do 2015 r. może spaść do 106,3 tys. ton.
– Wyhamowanie sprzedaży kawy w handlu detalicznym może powodować zmiana przyzwyczajeń konsumpcyjnych Polaków, co wiąże się ze wzrostem spożycia kawy poza domem, w szczególności w licznie powstających kawiarniach – mówi Piotr Grauer, ekspert KPMG.
Branżę zmienia także boom na polskim rynku ekspresów do kawy, głównie porcjowanej.
– W 2011 roku sprzedaż ekspresów na kapsułki zwiększyła się o ok. 40 proc., a tegoroczny wzrost nie powinien być mniejszy – szacuje Dariusz Rompa, dyrektor Nespresso w Polsce, czołowego gracza światowego rynku kawy w kapsułkach i przystosowanych do nich ekspresów. – Tempo wzrostu jest dwa razy szybsze niż średnia dla wszystkich ekspresów. To także najlepszy wynik uzyskiwany przez tzw. mały sprzęt AGD w Polsce – dodaje.