Puby są ważne dla promocji piwa

Piwo jest napojem o długiej i bogatej historii. To gama smaków i wariantów, jakich nie oferuje nic innego na rynku napojów. Ale kto o tym obecnie wie? – mówi Marzena Piórko, wiceprezes ds. sprzedaży Kompanii Piwowarskiej

Publikacja: 03.02.2013 11:24

Puby są ważne dla promocji piwa

Foto: materiały prasowe

Rz: Przez ostatnie lata malała sprzedaż piwa w kanale gastronomicznym. Jaki był dla branży 2012 rok?

Marzena Piórko:

Miniony rok był niemalże równy poprzedniemu i niewątpliwie duży wpływ na jego wynik miała pierwsza połowa roku. Obserwowałam polskie miasta zaraz po tzw. efekcie Euro2012. Ludzie byli pogodni, dużo czasu spędzali poza domem, spotykali się. Tak wyglądały jeszcze w lipcu centra gastronomiczne naszych miast. Szkoda, że nie udało nam się utrzymać tej atmosfery na dłużej. Naszą rolą, jako lidera rynku, ale i naszych kolegów z branży, jest właściwe rozumienie kanału gastronomicznego. Dla Kompanii Piwowarskiej to miejsce, gdzie chcemy podzielić się z naszymi konsumentami nowymi doznaniami smakowymi, wynikającymi z miejsca, okazji i w końcu opakowania – tak unikalnego dla gastronomii właśnie – ulubionych marek piwa. Patrząc na gastronomię w ten sposób nie odwołujemy się wyłącznie do wielkości sprzedaży.

Jakie są perspektywy dla sprzedaży piwa w gastronomii w kolejnych latach?

Polska ma ogromny potencjał drzemiący w gastronomii. Patrząc tylko na taki wskaźnik, jak liczba lokali na 1000 mieszkańców, jest na tym rynku co robić. Oczywiście, ostatnie dane dotyczące tzw. poziomu optymizmu konsumenckiego mogą nasuwać pytania co do niedalekiej przyszłości gastronomii. Mówiąc o gastronomii powinniśmy jednak przyjrzeć się również szeroko pojętej ofercie: co proponujemy statystycznemu Kowalskiemu, gdy już decyduje się wyjść z domu. Czego oczekuje i co znajduje w swojej okolicy.

Jakie wnioski się nasuwają?

Znamy lokale, które pomimo długiego stażu na rynku cieszą się nadal zainteresowaniem konsumentów. Mają duszę, pomysł, atmosferę, no i ofertę, która powoduje, że wracamy do nich z przyjemnością. Jako Kompania Piwowarska musimy  przekonać właścicieli lokali gastronomicznych do stałej dbałości o jakość obsługi konsumentów, czyli sposób podania, kompetencje barmanów, jakich zatrudniają u siebie, doradztwo produktowe. Piwo jest napojem o długiej i bogatej historii. To gama smaków i wariantów, jakich nie oferuje nic innego na rynku napojów. Ale kto o tym obecnie wie? Znawcy, koneserzy, tzw. poszukujący konsumenci. Nie chodzi w tym wypadku o rodzaj etykietki, jaką ktoś przykleja na opakowaniu, ale o jakość związaną z procesami, dbałość o składniki, proces produkcji, dystrybucji i powtarzalność receptur, ale także pasję, z jaką podchodzi się do tego trunku.

Skąd decyzja Kompanii Piwowarskiej, aby inwestować w Tyskie z tanka?

Tank daje konsumentowi możliwość porównania tzw. piwa niepasteryzowanego dostępnego na sklepowej półce, z prawdziwie świeżym piwem, które trafia do niego w ciągu 7- 10 godzin po rozlaniu w browarze. Wyłącznie gastronomia daje takie możliwości. Detal, gdzie proces dystrybucji jest inny, wymaga innej technologii, aby konsument miał pewność, że trafi na najwyższą jakość piwa. Obecne procesy pasteryzacji, wbrew wszelkim mitom, wpływają pozytywnie na jakość produktów wszystkich producentów.

Jakie macie plany wobec Tyskiego z tanków?

Do niedawna piwo Tyskie z tanka było dostępne wyłącznie dla mieszkańców południowej Polski, skąd pochodzi ta marka. W pierwszej kolejności trafiło do 23 lokali w, m.in. Wrocławiu, Krakowie i Tychach. Ponieważ konsumenci bardzo polubili piwo prosto z browaru, zdecydowaliśmy się wprowadzić to rozwiązanie w całym kraju. Jest już serwowane w dwóch lokalach w Warszawie, wkrótce tankowego piwa będzie można napić się w pozostałych największych miastach Polski.

Co decyduje o tym, gdzie trafi Tyskie z tanka?

Do serwowania świeżego piwa konieczna jest unikatowa instalacja z wbudowanym system chłodzącym, który pozwala utrzymywać piwo w niskiej temperaturze. Przy wyborze lokalizacji kierowaliśmy się m.in. liczbą odwiedzających lokal konsumentów. To gwarantuje, że piwo nie będzie zbyt długo stało. Wybieraliśmy duże lokale jakościowe, dbające o kulturę serwowania piwa, a także takie, które zagwarantowały, że tanki zostaną wyeksponowane w głównej sali, w widocznym miejscu, a nie zostaną schowane na zapleczu. Chodzi nam o to, aby wszyscy konsumenci widzieli drogę piwa z tanka do kufla.  Nie mamy nic do ukrycia. Ani w instalacji beczkowej, ani w przypadku tanka. I choć systematycznie staramy się zwiększać liczbę lokali, bardzo skrupulatnie podchodzimy do ich wyboru.

Polski konsument  ma wystarczającą wiedzę, aby rozpoznać dobre piwo?

W tym roku  został powołany w firmie specjalny zespół ds. gastronomii, który ma za zadanie wypracować optymalną ofertę dla konsumentów i klientów gastronomicznych Kompanii Piwowarskiej, przy jednoczesnym wspieraniu wysiłków budowania kultury piwa. Edukujemy barmanów, a część naszych działań skierowanych jest też bezpośrednio do konsumentów. Poprzez media staramy się rozpowszechniać zasady „Piwnego dekalogu", dotyczące transportu, przechowywania i serwowania chmielowego napoju w lokalu gastronomicznym. Dzięki temu każdy klient będzie mógł zaobserwować i zwrócić uwagę obsłudze na ewentualne nieprawidłowości, przyczyniając się tym samym do lepszej jakości oferowanego piwa.

Grupa Żywiec ma Pijanie Wareckie. Rozważacie otwarcie własnych lokali serwujących piwo?

Nie dyskredytujemy żadnych rozwiązań, które mogą okazać się skuteczne. Być może w przyszłości poszukiwać będziemy takich sposobów dotarcia do konsumentów, których obecna jakość piwnej gastronomii nam nie gwarantuje.

Rz: Przez ostatnie lata malała sprzedaż piwa w kanale gastronomicznym. Jaki był dla branży 2012 rok?

Marzena Piórko:

Pozostało jeszcze 98% artykułu
Biznes
Rosjanie chcą się zabrać z Muskiem na Marsa. Sami nie dadzą rady
Biznes
Portugalia rezygnuje z amerykańskich F35. Stawia na europejskie myśliwce
Biznes
Huawei o aferze w Parlamencie Europejskim. Jest pierwsze nazwisko
Biznes
Ulubiony oligarcha Kremla pozostanie na liście sankcyjnej UE. Oto kto z niej zniknie
Materiał Promocyjny
Współpraca na Bałtyku kluczem do bezpieczeństwa energetycznego
Biznes
Krok w stronę produkcji amunicji 155 mm w Polsce. Będzie linia do elaboracji
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń