Polska chwalona w Hanowerze

W sobotę zakończyły się targi CeBIT w Hanowerze, których Polska była w tym roku strategicznym partnerem. Nasza obecność została pozytywnie oceniona

Publikacja: 10.03.2013 16:23

- Widać, że wizerunek Polski w świecie się zmienia. Jesteście postrzegani jako kraj dużo bardziej nowoczesny – mówi Frank Pörschmann członek zarządu Deutsche Messe, odpowiedzialny za organizację zakończonych właśnie targów CeBIT. Pozytywnie ocenia nie tylko to, co Polacy prezentują na targach branży informacyjnej i telekomunikacyjne, ale również współpracę w ramach partnerstwa strategicznego.

Od poniedziałku do soboty polskie firmy mogły promować swoje produkty w Hanowerze. To jedno z największych spotkań przedstawicieli sektora teleinformatycznego na świecie. Każdego roku przyciągają setki tysięcy zwiedzających z całego świata. Tegoroczna edycja CeBIT była dla naszego kraju szczególnie ważna, ponieważ Polska była partnerem strategicznym wydarzenia. Współorganizatorami natomiast Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości i nasze Ministerstwo Gospodarki.

Szef CeBIT podkreślił, że Polacy pokazali, że są społeczeństwem kreatywnym i rozwiniętym technologicznie, a dodatkową zaletą jest fakt, że polskie społeczeństwo jest najmłodszym w UE.

– Myślę, że dla wielu to było zaskoczenie – zauważa w rozmowie z agencją Newseria  Pörschmann. – Kiedy rozmawiam z ludźmi, słyszę i przekonuję się, że postrzeganie Polski zmieniło się, widzą was jako kraj bardziej nowoczesny.

Przykładem sukcesów Polski, które zaskoczyły wiele osób na świecie, są dokonania polskich twórców gier komputerowych.

– Dla wielu osób na całym świecie było dość zaskakujące, że Polska jest jednym z kluczowych graczy na tym rynku, że tu odbywa się produkcja – mówi Pörschmann. – Teraz to się staje oczywiste. To jest bardzo specjalistyczne know how i Polska wydaje się być międzynarodowym graczem w tej dziedzinie. Zaskakująca jest też wysoka jakość oprogramowania.

Trzecim elementem, którym pozytywnie zaskoczyliśmy naszych partnerów z Zachodu, jest dobra znajomość języka niemieckiego. Jak podkreśla Frank Pörschmann, to może być ważny czynnik, któy skłoni zagraniczne firmy, szczególnie niemieckie czy austriackie, do nawiązywania bliższych kontaktów biznesowych z Polakami.

Kolejnym czynnikiem może być dynamicznie rozwijający się rynek ICT, czyli technologii informacyjnych i komunikacyjnych.

– Polska branża ICT od wielu lat rośnie i to zdecydowanie szybciej niż wynosi średnia dla Europy – mówi Pörschmann. –To dowód, że polski rynek funkcjonuje bardzo dobrze.

Żeby to kontynuować, powinniśmy – w ocenie szefa CeBIT – starać się być unikalni w tym, z czym wchodzimy na rynek. Choć, jak podkreśla, polska oferta na targach jest już wyjątkowa. Jego zdaniem, to dobrze wróży na przyszłość. Tym bardziej, że wciąż tego typu wydarzenia są cenione wśród firm jako miejsce spotkań biznesowych.

– Pomimo całej cyfryzacji, jasne jest, że interesy są robione między ludźmi, a nie pomiędzy maszynami czy systemami – zauważa Pörschmann. – Szczególnie w branży IT, która jest bardziej zorientowana na kompleksowe projekty, ważne jest, by ludzie się spotkali i budowali wzajemne zaufanie, partnerstwo. A to da się zrobić tylko poprzez osobiste spotkania. Dlatego dziś znaczenie takich imprez jak CeBIT rośnie.

Zdaniem Pörschmanna polska delegacja państwowa i organizatorzy stanęli na wysokości zadania, a ich podejście było bardzo profesjonalne.

– To pokazuje, że kultura Niemiec i Polski jest podobna pod względem podejścia do pracy i zarządzania projektem – zauważa.

Pozytywnie o polskiej prezentacji wypowiadał się też premier Saksonii Stanislaw Tillich. - Wspaniała prezentacja - powiedział Tillich - Polska jest krajem sukcesu, ma wykształconych informatyków i może mierzyć się w tej branży z najlepszymi - podkreślił polityk CDU. Jego zdaniem nie tylko krakowski Comarch, będący już potentatem na niemieckim rynku, lecz także wiele mniejszych firm jest wizytówkami Polski, świadczącymi o wielkich możliwościach kraju.

Z kolei rzecznik targów Hartwig von Sass powiedział, że Polska spełniła oczekiwania z nawiązką. Jego zdaniem polscy organizatorzy podnieśli bardzo wysoko poprzeczkę dla wszystkich krajów, które przejmą funkcję strategicznego partnera w kolejnych latach.

- Byliśmy zafascynowani powagą i pasją, z jaką Polska podeszła do organizacji swojego występu - podkreślił rzecznik, dodając, że Polska zaskoczyła publiczność, prezentując bardzo nowoczesny i kreatywny sektor IT. - Słyszymy bez wyjątku pozytywne opinie - ocenił von Sass.

Rzecznik wskazał na sektor gier komputerowych, który uważany jest za domenę polskich firm. Podkreślił też dobry system kształcenia informatyków. - Widać, że Polska dysponuje dobrą siecią uniwersyteckiego kształcenia - chwalił von Sass.

Wskazując na fakt, że w Niemczech brak jest informatyków, powiedział, że dobrzy specjaliści z Polski mogą przebierać w ofertach pracy w Niemczech.

Jednak nie wszyscy dobrze oceniają polską obecność w Hanowerze. Słowa krytyki pod adresem polskich organizatorów padły kilka dni temu ze strony największej polskiej firmy na niemieckim rynku - Comarchu. Jej szef Janusz Filipiak ocenił w rozmowie z Deutsche Welle polską prezentację jako słabą.

- Polska jest w tej chwili raczej jednym wielkim centrum zasobów informatycznych, gdzie obce korporacje lokują swoje oddziały, bo mają dostęp do ludzi - powiedział Filipiak.

- Widać, że wizerunek Polski w świecie się zmienia. Jesteście postrzegani jako kraj dużo bardziej nowoczesny – mówi Frank Pörschmann członek zarządu Deutsche Messe, odpowiedzialny za organizację zakończonych właśnie targów CeBIT. Pozytywnie ocenia nie tylko to, co Polacy prezentują na targach branży informacyjnej i telekomunikacyjne, ale również współpracę w ramach partnerstwa strategicznego.

Od poniedziałku do soboty polskie firmy mogły promować swoje produkty w Hanowerze. To jedno z największych spotkań przedstawicieli sektora teleinformatycznego na świecie. Każdego roku przyciągają setki tysięcy zwiedzających z całego świata. Tegoroczna edycja CeBIT była dla naszego kraju szczególnie ważna, ponieważ Polska była partnerem strategicznym wydarzenia. Współorganizatorami natomiast Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości i nasze Ministerstwo Gospodarki.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca