Na drogi wyjedzie 2 tys. hybryd

Hybrydy mało palą, a ich ceny schodzą do poziomu aut z silnikami Diesla

Publikacja: 15.04.2013 14:32

Na drogi wyjedzie 2 tys. hybryd

Foto: Bloomberg

Na polskich drogach mocno wzrośnie liczba samochodów hybrydowych. Według Jerzego Szymłowskiego, prezesa Polskiego Związku Automobilowego cytowanego przez agencję Informacyjną Newseria, w tym roku należy się spodziewać sprzedaży nawet 2 tys. takich pojazdów. - – Wyraźnie widać tendencję w kierunku obniżenia cen i prawie dorównywania cen samochodów hybrydowych do cen samochodów o napędzie spalinowym – stwierdza Szymowski.

Przykładem jest Toyota: w ubiegłym roku wprowadziła do sprzedaży miejskiego hybrydowego Yarisa w cenie porównywalnej do takiego samego modelu z silnikiem Diesla. – Stoimy przed rewolucją – zapowiadał wówczas Robert Mularczyk, rzecznik Toyota Motor Poland. Chodziło nie tylko o niską cenę, ale fakt, że zastosowanie napędu hybrydowego nie zmniejszyło miejsca ani w kabinie pasażerskiej ani w przedziale bagażowym.

- To rynek, który będzie się coraz szybciej rozwijał – podkreśla Andrzej Halarewicz z firmy analitycznej Jato Dynamics. Jeśli w latach 2007-2009 rejestrowano po niespełna 300 takich aut rocznie, trzy lata temu już dwa razy tyle, a dwa lata temu sprzedaż wzrosła znowu o połowę: według Instytutu Samar, w 2011 roku zarejestrowano w Polsce 897 samochodów z napędem hybrydowym.

Toyota jest niekwestionowanym pionierem hybryd. Według danych sprzedażowych Toyota Motor Europe, w pierwszym kwartale 2013 roku z łącznej sprzedaży  197,3 tys. aut marek Toyoty i Lexusa, aż 20 proc. stanowiły samochody hybrydowe. To dwa razy więcej niż przed rokiem.

W Polsce zadebiutowała właśnie hybrydowa Toyota Auris, która na rynku francuskim stanowi aż 70 proc. całkowitej sprzedaży modelu. Auto w mieście spala 3,7 litra paliwa i ma 10-letnią gwarancję na akumulatory napędu hybrydowego.

Tymczasem to właśnie w mieście auta hybrydowe pokazują najwięcej zalet. Oszczędności są największe w jeździe miejskiej, bo przy niskiej prędkości silniki spalinowe mają niską wydajność i zużywają dużo paliwa.

– Kiedy się poruszamy głównie po mieście, w żółwim tempie w korkach, to zużycie paliwa takiego samochodu jest niższe niż samochodu konwencjonalnego – podkreśla cytowany przez Newserię prof. Lech Sitnik z Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej.

Jak działa hybryda?

Napęd hybrydowy to połączenie silników spalinowego i elektrycznego, które mogą pracować jednocześnie lub na przemian, w zależności od potrzeb. Przy niewielkich prędkościach, w mieście wykorzystywany jest zwykle silnik elektryczny. Włącza się np. w trakcie ruszania, podczas zjazdów ze wzniesień bez obciążenia. W czasie normalnej jazdy auto napędza już silnik tradycyjny, a układ podziału mocy rozdziela  moc silnika spalinowego pomiędzy napęd kół oraz napęd generatora, który jednocześnie zasila silnik elektryczny i ładuje akumulator. W czasie szybkiego przyspieszania pracują już oba silniki. Natomiast podczas hamowania lub zwalniania silnik spalinowy zostaje wyłączony, a elektryczny pracuje jak prądnica napędzana przez toczące się koła. Wytwarzana energia elektryczna magazynowana jest w akumulatorze napędu hybrydowego.

Do niedawna napędy hybrydowe budowano w oparciu o silniki elektryczne i benzynowe. Teraz w hybrydach pojawiły się także Diesle. Zaletą takiego rozwiązania jest jeszcze niższe zużycie paliwa.

Biznes
Amerykanie bez TikToka. Apple i Google usuwają aplikację ze swoich sklepów
Biznes
Przenieśli produkcję z Polski do Niemiec i Rumunii. Grupowe zwolnienia na Pomorzu
Biznes
Państwowa agencja chce przejąć dawną spółkę Marka Falenty
Biznes
Totalizator Sportowy ma nowego prezesa. Została nim była podsekretarz stanu w MSZ
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Biznes
Polski potentat meblarski rozważa przejęcia za granicą. Kto jest na celowniku?
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego