Na drogi wyjedzie 2 tys. hybryd

Hybrydy mało palą, a ich ceny schodzą do poziomu aut z silnikami Diesla

Publikacja: 15.04.2013 14:32

Na drogi wyjedzie 2 tys. hybryd

Foto: Bloomberg

Na polskich drogach mocno wzrośnie liczba samochodów hybrydowych. Według Jerzego Szymłowskiego, prezesa Polskiego Związku Automobilowego cytowanego przez agencję Informacyjną Newseria, w tym roku należy się spodziewać sprzedaży nawet 2 tys. takich pojazdów. - – Wyraźnie widać tendencję w kierunku obniżenia cen i prawie dorównywania cen samochodów hybrydowych do cen samochodów o napędzie spalinowym – stwierdza Szymowski.

Przykładem jest Toyota: w ubiegłym roku wprowadziła do sprzedaży miejskiego hybrydowego Yarisa w cenie porównywalnej do takiego samego modelu z silnikiem Diesla. – Stoimy przed rewolucją – zapowiadał wówczas Robert Mularczyk, rzecznik Toyota Motor Poland. Chodziło nie tylko o niską cenę, ale fakt, że zastosowanie napędu hybrydowego nie zmniejszyło miejsca ani w kabinie pasażerskiej ani w przedziale bagażowym.

- To rynek, który będzie się coraz szybciej rozwijał – podkreśla Andrzej Halarewicz z firmy analitycznej Jato Dynamics. Jeśli w latach 2007-2009 rejestrowano po niespełna 300 takich aut rocznie, trzy lata temu już dwa razy tyle, a dwa lata temu sprzedaż wzrosła znowu o połowę: według Instytutu Samar, w 2011 roku zarejestrowano w Polsce 897 samochodów z napędem hybrydowym.

Toyota jest niekwestionowanym pionierem hybryd. Według danych sprzedażowych Toyota Motor Europe, w pierwszym kwartale 2013 roku z łącznej sprzedaży  197,3 tys. aut marek Toyoty i Lexusa, aż 20 proc. stanowiły samochody hybrydowe. To dwa razy więcej niż przed rokiem.

W Polsce zadebiutowała właśnie hybrydowa Toyota Auris, która na rynku francuskim stanowi aż 70 proc. całkowitej sprzedaży modelu. Auto w mieście spala 3,7 litra paliwa i ma 10-letnią gwarancję na akumulatory napędu hybrydowego.

Tymczasem to właśnie w mieście auta hybrydowe pokazują najwięcej zalet. Oszczędności są największe w jeździe miejskiej, bo przy niskiej prędkości silniki spalinowe mają niską wydajność i zużywają dużo paliwa.

– Kiedy się poruszamy głównie po mieście, w żółwim tempie w korkach, to zużycie paliwa takiego samochodu jest niższe niż samochodu konwencjonalnego – podkreśla cytowany przez Newserię prof. Lech Sitnik z Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej.

Jak działa hybryda?

Napęd hybrydowy to połączenie silników spalinowego i elektrycznego, które mogą pracować jednocześnie lub na przemian, w zależności od potrzeb. Przy niewielkich prędkościach, w mieście wykorzystywany jest zwykle silnik elektryczny. Włącza się np. w trakcie ruszania, podczas zjazdów ze wzniesień bez obciążenia. W czasie normalnej jazdy auto napędza już silnik tradycyjny, a układ podziału mocy rozdziela  moc silnika spalinowego pomiędzy napęd kół oraz napęd generatora, który jednocześnie zasila silnik elektryczny i ładuje akumulator. W czasie szybkiego przyspieszania pracują już oba silniki. Natomiast podczas hamowania lub zwalniania silnik spalinowy zostaje wyłączony, a elektryczny pracuje jak prądnica napędzana przez toczące się koła. Wytwarzana energia elektryczna magazynowana jest w akumulatorze napędu hybrydowego.

Do niedawna napędy hybrydowe budowano w oparciu o silniki elektryczne i benzynowe. Teraz w hybrydach pojawiły się także Diesle. Zaletą takiego rozwiązania jest jeszcze niższe zużycie paliwa.

Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji