W ciągu ostatnich 12 miesięcy rejestr REGON powiększył się o ponad 56 tys. podmiotów. Działalność gospodarczą rozpoczęło ponad 316 tys. jednoosobowych firm, a zakończyło – 255 tys. Jak policzył TaxCare tylko raz, w styczniu liczba wyrejestrowań była wyższa niż zarejestrowań.
W powstawanie mikrofirm zaangażowanych jest coraz więcej instytucji. To już nie tylko fundusze pożyczkowe czy firmy doradcze, realizujące programy unijne, ale także instytucje finansowe. Coraz częściej zdarza się też, że jest to kolejna firma, a nie pierwszy start-up.
– Widzimy duże zainteresowanie zakładaniem działalności gospodarczej u osób w różnym wieku. Niekiedy jest to alternatywa dla niepewnej pracy w korporacjach, ale nie tylko. Wielu przyszłych przedsiębiorców ma po prostu fantastyczne pomysły na własną firmę i szuka silnego partnera do postawienia tego biznesu – mówi Jakub Domeracki, menedżer w Inkubatorze Przedsiębiorczości Idea Banku. – Takich osób jest coraz więcej. Można powiedzieć, że prowadzenie własnej firmy staje się swego rodzaju modą – dodaje.
W trzech edycjach Inkubatora Przedsiębiorczości tego banku zgłosiło się 4700 osób z pomysłami na biznes (w ostatniej ponad 3 tys.). Jak dotąd istnieją już 24 małe firmy, a w trakcie rejestracji jest kolejnych 25 przedsiębiorstw.
– Zajmowałem się poligrafią, chciałem zmienić branżę. Połączyć przyjemność z gotowania z produkcją spożywczą – opowiada Sebastian Moraś, który od listopada prowadzi firmę Food Farm, zajmującą się produkcją świeżego makaronu. Zatrudnia trzy osoby, produkcja jest zmechanizowana. Makaron dostarcza do sieci handlowych oraz do restauracji. – Obroty rosną z miesiąca na miesiąc – podkreśla. Do konkursu przystąpił, ponieważ do nowego biznesu szukał dużego partnera i finansowania.