Reklama

Problemem tradycyjnych sklepów staje się tzw. showrooming

Rosnącym problemem dla sklepów stacjonarnych to klienci, których wizyta kończy się na oglądaniu, a nie na kupnie produktów.

Publikacja: 22.05.2013 16:59

Jak zwraca uwagę TNS Mobile Life, oglądanie i porównywanie produktów w sklepach jest napędzane przez dwie potrzeby: poczucie pewności, że cena produktu jest najlepszą możliwą ofertą oraz że produkt ten spełni oczekiwania i jest odpowiedni. Dlatego też 16 proc. konsumentów na świecie podczas wizyty w sklepie czyta recenzje i sprawdza media społecznościowe w poszukiwaniu opinii. W Polsce tego typu czynnościami zainteresowanych jest odpowiednio 12 proc. (czytanie recenzji) i 10 proc. (sprawdzanie mediów społecznościowych) konsumentów.

„Showrooming", czyli odwiedzanie sklepów jedynie po to, by oglądać i testować produkty z zamiarem nabycia ich gdzie indziej (online lub w tańszym sklepie), jest zachowaniem do którego przyznaje się jedna trzecia użytkowników telefonów komórkowych na świecie i tyle samo (33 proc.) Polaków.

- Rozwój urządzeń przenośnych i Internetu mobilnego, wraz z coraz popularniejszymi zakupami online, mogą stwarzać pewne zagrożenie dla tradycyjnego handlu. Jednocześnie jednak są także szansą dla tych marek, które wykorzystując kanały mobilne odpowiednio wywołają zaangażowanie konsumenta i będą umiały dopasować się do jego potrzeb, stylu i dynamiki realizowania zakupów oraz procesu podejmowania decyzji. Wtedy urządzenia mobilne mogą stać podstawą do budowania relacji o nowej jakości – komentuje Łukasz Chmura, starszy specjalista z zespołu cyfrowego TNS Polska.

Profesjonalna i pomocna obsługa w sklepie tradycyjnym nadal jest ogromnym atutem. Jedna trzecia konsumentów na świecie i aż 65 proc. w Polsce woli porozmawiać ze sprzedawcą, zamiast szukać informacji przez telefon. Jak pokazują wyniki badania TNS Mobile Life, na tle danych globalnych, konsumenci w Polsce są umiarkowanie otwarci na komunikację marek podczas wizyty w sklepie. Podczas gdy globalnie 1/5 posiadaczy smartfonów zainteresowana jest aplikacją lub serwisem pomagającym poruszać się po centrum handlowym oraz korzystaniem z kuponów pobranych na telefon podczas zakupów, w Polsce takimi rozwiązaniami zainteresowany jest średnio co dziesiąty konsument posiadający smartfona (odpowiednio 11 proc. kuponami i 14 proc. aplikacją nawigującą po sklepie).

Znacznie mniejszą popularnością w Polsce niż na świecie cieszy się także pomysł „wirtualnego asystenta", czyli usługi polegającej na udzielaniu informacji o produkcie za pośrednictwem telefonu (serwisu lub aplikacji) podczas wizyty w sklepie. W Polsce tylko 4 proc. posiadaczy smartfona jest zainteresowanych tego typu rozwiązaniem, na świecie zaś aż 13 proc.

Reklama
Reklama

Mobile Life to globalne badanie zachowań, motywacji i postaw 38 000 konsumentów z 43 krajów. W Polsce zrealizowane było na próbie 977 użytkowników telefonów komórkowych.

Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama