Dzień piwa i piwowara w cieniu walki o rynek

W poniedziałek 5 sierpnia obchodzony będzie dzień piwa i piwowara. W Polsce, jednym z największy rynków piwa w Europie, upłynie on pod znakiem ostrej rywalizacji o udziały rynkowe.

Publikacja: 04.08.2013 12:53

Dzień piwa i piwowara w cieniu walki o rynek

Foto: ROL

Międzynarodowy dzień piwa i piwowara obchodzony jest od 2007 roku. Od tamtej pory polski rynek chmielowego trunku przeszedł głęboką rewolucję. Spożycie piwa sięga w naszym kraju już 97–98 litrów na jednego mieszkańca. Niemal dekadę temu wynosiło tylko 60–65 litrów.

Z  raportu firmy Ernst&Young dla Brewers of Europe wynika, że już trzy lata temu z produkcją 36,6 mln hl zajmowaliśmy trzecie miejsce w UE, za Niemcami oraz Wielką Brytanią. Tymczasem w 2012 roku padł rekord kolejny rekord i browary sprzedały niemal 38 mln hl piwa.

Konsument wymaga więcej

Nadal najczęściej sięgamy po jasne pełne, ale lagery przestały już gwarantować browarom szybki rozwój. Stąd wysyp nowości i innowacyjnych produktów. Tegorocznym hitem są radlery, czyli piwa z lemoniadą. Sprzedają je wszystkie największe firmy, czyli Kompania Piwowarska, Grupa Żywiec oraz Carlsberg Polska. Ostatnio radlera wprowadziła także lubelska Perła.

W ofercie największych firm piwowarskich - które swoją dominującą pozycję rynkową (mają ok. 80 proc. udziałów) zbudowały na masowych markach jasnych pełnych - znaleźć można dziś także piwa niepasteryzowane czy pszeniczne. To reakcja na coraz większe wymagania polskich miłośników piwa.

- Wiedza i świadomość konsumentów ewoluuje. Zaczynają poszukiwać nowych smaków, gatunków i  odmian piwa – mówi Maciej Chołdrych, ekspert piwny i właściciel firmy piwoznawcy.pl.

- Branża jest bardzo konkurencyjna, więc wszyscy jesteśmy czujni i obserwujemy trendy, które pojawiają się na świecie. Nie ma jednak wątpliwości, że mimo pojawiających się i znikających mód najpopularniejsze będą piwa jasne pełne – powiedział „Rz" w czerwcu tego roku Tomasz Bławat, prezes Carlsberg Polska oraz szef Związku Browary Polskie.

Polubiliśmy domowe warzenie

Dlatego przy okazji wprowadzania nowych piw, browary starają się także podtrzymywać  zainteresowanie swoimi największymi markami gwarantującymi im największe obroty. Kompania promując Tyskie podkreśla, że powstało ono  400 lat temu. Grupa Żywiec radykalnie zmieniła w tym roku etykietę Żywca oraz przekaz reklamowy marki (chce dotrzeć do młodszych konsumentów). Z kolei Carlsberg Polska stara się ożywić sprzedaż Okocimia sponsorując polskich siatkarzy. Twarzą piwa z Brzeska jest Zbigniew Bartman.

Rewolucję na rynku  piwa kilka lat temu zapoczątkowały browary regionalne, takie jak Ciechan czy Amber. Przypada na nie 6-7 proc. rynku piwa w Polsce. Poprzeczkę podnoszą także piwowarzy domowi. Polskie Stowarzyszenie Piwowarów Domowych szacuje, że regularnie warzeniem piwa zajmuje się w naszym kraju już co najmniej 10 tys. osób. Liczba tych, którzy choć raz spróbowali zrobić własny chmielowy trunek, może być nawet kilka razy wyższa. Nie jest nawet wykluczone, że w Polsce mamy obecnie najwięcej domowych piwowarów w Europie.

Międzynarodowy dzień piwa i piwowara obchodzony jest od 2007 roku. Od tamtej pory polski rynek chmielowego trunku przeszedł głęboką rewolucję. Spożycie piwa sięga w naszym kraju już 97–98 litrów na jednego mieszkańca. Niemal dekadę temu wynosiło tylko 60–65 litrów.

Z  raportu firmy Ernst&Young dla Brewers of Europe wynika, że już trzy lata temu z produkcją 36,6 mln hl zajmowaliśmy trzecie miejsce w UE, za Niemcami oraz Wielką Brytanią. Tymczasem w 2012 roku padł rekord kolejny rekord i browary sprzedały niemal 38 mln hl piwa.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej