Reklama

Cydr chce mieć prawo do reklamy

Producenci domagają się zniesienia zakazu reklamy cydru. Wspierać ich będzie w tym zakresie Polska Rada Winiarstwa.

Publikacja: 30.09.2013 12:56

Cydr chce mieć prawo do reklamy

Foto: Bloomberg

Ostatnie miesiące przyniosły w Polsce wysyp cydrów, czyli niskoalkoholowych napojów z jabłek. Przyczyniła się do tego m.in. wywalczona przez branżę obniżka akcyzy na ten alkohol. Od 1 stycznia 2013 r. resort finansów zmniejszył jej stawkę na cydry ze 158 do 97 zł za hektolitr. Obniżka dotyczy jednak tylko trunków o zawartości alkoholu do 5 proc.

Cydr, który jest m.in. alternatywą dla piwa nie może jednak w przeciwieństwie do produktów browarów, reklamować się w ogólnodostępnych mediach. Producenci chcą to zmienić.

Koniec dyskryminacji?

Polska Rada Winiarska przypomina, że obowiązujące w Polsce przepisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (art. 13) zabraniają publicznej promocji i reklamy jakichkolwiek alkoholi, robiąc jednak w tym zakresie wyjątek dla piwa.  - Uzasadnieniem dla takiego rozstrzygnięcia jest kształtowanie odpowiedniej struktury spożycia alkoholu - poprzez przekierowanie konsumpcji z alkoholi mocnych (wódka) na słabsze (piwo). Zakaz reklamy jednych, przy dozwolonej w pewnych granicach reklamie drugich, miał pomóc w ukształtowaniu nowej kultury spożycia alkoholu. W roku 2001, gdy uchwalano art. 13 ustawy, udział cydrów w rynku alkoholowym i ich popularność były statystycznie pomijalne. A na rynku piwa nie było popularnych gatunków piwa smakowego (aromatyzowanego np. jabłkowego) - mówi Jerzy Kwaśniewski, prawnik współpracujący z Polską Radą Winiarstwa.

Obecnie sytuacja wygląda inaczej, branża piwna reklamuje dzisiaj piwa smakowe, a nawet wzmacniane alkoholem jak np. Desperado (piwo z tequilą) – informuje PRW.

-  Tym bardziej producenci cydru nie zgadzają się, aby obowiązywały ich gorsze, dyskryminujące przepisy niż te wiążące przemysł browarniczy. Zawartość alkoholu w cydrach jest ustawowo ograniczona do 5%, zatem porównywalna z piwem, gdzie ta zawartość bywa wyższa. Brak możliwości reklamy dla cydru jest wyraźnym niedopatrzeniem ustawodawcy, jest niekonstytucyjne i sprzeczne z interesem polskiego sadownictwa - podkreśla Elżbieta Pawłowska, dyrektor biura PRW.

Reklama
Reklama

- Jeśli z uwagi na niską zawartość alkoholu prawo zezwala w określonym zakresie na promocję i reklamę piwa, to niezrozumiałym jest zakaz takich samych działań dla cydru. Nie chodzi tu jednak tylko o procenty. Walka toczy się o coś więcej. Umożliwienie reklamy cydrów będzie uzupełnieniem programu zmiany kultury spożywania alkoholi w Polsce na rzecz słabszych trunków. Nie wszyscy lubią piwo. Cydr jest właśnie dla nich, dla poszukiwaczy nowych smaków i trendów. Widzimy naturalny potencjał eksportu polskiej marki cydru na duże już dzisiaj rynki zagraniczne – zwłaszcza Wielkiej Brytanii, USA i Skandynawii. Polska nie powinna być dla tych rynków jedynie bazą surowcową. Podstawą do takiego rozwoju są jednak silne marki na własnym rynku, nie mamy szans ich tworzyć bez możliwości promocji i reklamy – mówi Robert Ogór, prezes grupy Ambra , producenta marki Cydr Lubelski.

Rolnik też skorzysta

Producenci cydru podkreślają, że umożliwienie rozwoju rynku cydru to też kwestia dbałości o interesy polskiego rolnictwa. Polska jest największym producentem jabłek w Europie. Według różnych danych w 2012r. w Polsce zebrano ich aż 2,9 miliona ton.

PRW informuje, że już podjęła decyzję o rozpoczęciu działań, które będą zmierzały do zwrócenia uwagi na wymienione aspekty problemu w kontekście przyznania cydrom prawa do reklamowania. - Adresatami naszych przedsięwzięć w tym zakresie będą zarówno organy ustawodawcze, na których pozytywną reakcję w tej sprawie liczymy, jaki i społeczeństwo, czyli smakosze cydrów - mówi Elżbieta Pawłowska Dyrektor Biura PRW.

Uzyskanie korzystnego rozstrzygnięcia wymaga poprawek ustawodawczych, wszystkie argumenty stoją jednak mocno za cydrami. W wielu krajach europejskich przepisy prawne na równi traktują cydry i piwo, co może być pewnym drogowskazem dla ustawodawców w Polsce. - Ponadto, uchwalając przesłanki legalności reklamy piwa - we wspomnianej ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi - powoływano się na przepisy art. 15 Dyrektywy 89/552/EWG Parlamentu Europejskiego i Rady z 3.10. 1989 r. Warto zwrócić jednak uwagę na to, że wskazany przepis Dyrektywy określa ogólnie warunki legalności reklamy alkoholu, nie wskazując na piwo, jako jedynego beneficjenta regulacji. Zgodne z dyrektywą byłyby również przepisy krajowe określające zasady reklamy innych napojów alkoholowych, w tym cydru lub wina - podkreśla Jerzy Kwaśniewski.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama