Reklama

Cydr chce mieć prawo do reklamy

Producenci domagają się zniesienia zakazu reklamy cydru. Wspierać ich będzie w tym zakresie Polska Rada Winiarstwa.

Publikacja: 30.09.2013 12:56

Cydr chce mieć prawo do reklamy

Foto: Bloomberg

Ostatnie miesiące przyniosły w Polsce wysyp cydrów, czyli niskoalkoholowych napojów z jabłek. Przyczyniła się do tego m.in. wywalczona przez branżę obniżka akcyzy na ten alkohol. Od 1 stycznia 2013 r. resort finansów zmniejszył jej stawkę na cydry ze 158 do 97 zł za hektolitr. Obniżka dotyczy jednak tylko trunków o zawartości alkoholu do 5 proc.

Cydr, który jest m.in. alternatywą dla piwa nie może jednak w przeciwieństwie do produktów browarów, reklamować się w ogólnodostępnych mediach. Producenci chcą to zmienić.

Koniec dyskryminacji?

Polska Rada Winiarska przypomina, że obowiązujące w Polsce przepisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (art. 13) zabraniają publicznej promocji i reklamy jakichkolwiek alkoholi, robiąc jednak w tym zakresie wyjątek dla piwa.  - Uzasadnieniem dla takiego rozstrzygnięcia jest kształtowanie odpowiedniej struktury spożycia alkoholu - poprzez przekierowanie konsumpcji z alkoholi mocnych (wódka) na słabsze (piwo). Zakaz reklamy jednych, przy dozwolonej w pewnych granicach reklamie drugich, miał pomóc w ukształtowaniu nowej kultury spożycia alkoholu. W roku 2001, gdy uchwalano art. 13 ustawy, udział cydrów w rynku alkoholowym i ich popularność były statystycznie pomijalne. A na rynku piwa nie było popularnych gatunków piwa smakowego (aromatyzowanego np. jabłkowego) - mówi Jerzy Kwaśniewski, prawnik współpracujący z Polską Radą Winiarstwa.

Obecnie sytuacja wygląda inaczej, branża piwna reklamuje dzisiaj piwa smakowe, a nawet wzmacniane alkoholem jak np. Desperado (piwo z tequilą) – informuje PRW.

-  Tym bardziej producenci cydru nie zgadzają się, aby obowiązywały ich gorsze, dyskryminujące przepisy niż te wiążące przemysł browarniczy. Zawartość alkoholu w cydrach jest ustawowo ograniczona do 5%, zatem porównywalna z piwem, gdzie ta zawartość bywa wyższa. Brak możliwości reklamy dla cydru jest wyraźnym niedopatrzeniem ustawodawcy, jest niekonstytucyjne i sprzeczne z interesem polskiego sadownictwa - podkreśla Elżbieta Pawłowska, dyrektor biura PRW.

Reklama
Reklama

- Jeśli z uwagi na niską zawartość alkoholu prawo zezwala w określonym zakresie na promocję i reklamę piwa, to niezrozumiałym jest zakaz takich samych działań dla cydru. Nie chodzi tu jednak tylko o procenty. Walka toczy się o coś więcej. Umożliwienie reklamy cydrów będzie uzupełnieniem programu zmiany kultury spożywania alkoholi w Polsce na rzecz słabszych trunków. Nie wszyscy lubią piwo. Cydr jest właśnie dla nich, dla poszukiwaczy nowych smaków i trendów. Widzimy naturalny potencjał eksportu polskiej marki cydru na duże już dzisiaj rynki zagraniczne – zwłaszcza Wielkiej Brytanii, USA i Skandynawii. Polska nie powinna być dla tych rynków jedynie bazą surowcową. Podstawą do takiego rozwoju są jednak silne marki na własnym rynku, nie mamy szans ich tworzyć bez możliwości promocji i reklamy – mówi Robert Ogór, prezes grupy Ambra , producenta marki Cydr Lubelski.

Rolnik też skorzysta

Producenci cydru podkreślają, że umożliwienie rozwoju rynku cydru to też kwestia dbałości o interesy polskiego rolnictwa. Polska jest największym producentem jabłek w Europie. Według różnych danych w 2012r. w Polsce zebrano ich aż 2,9 miliona ton.

PRW informuje, że już podjęła decyzję o rozpoczęciu działań, które będą zmierzały do zwrócenia uwagi na wymienione aspekty problemu w kontekście przyznania cydrom prawa do reklamowania. - Adresatami naszych przedsięwzięć w tym zakresie będą zarówno organy ustawodawcze, na których pozytywną reakcję w tej sprawie liczymy, jaki i społeczeństwo, czyli smakosze cydrów - mówi Elżbieta Pawłowska Dyrektor Biura PRW.

Uzyskanie korzystnego rozstrzygnięcia wymaga poprawek ustawodawczych, wszystkie argumenty stoją jednak mocno za cydrami. W wielu krajach europejskich przepisy prawne na równi traktują cydry i piwo, co może być pewnym drogowskazem dla ustawodawców w Polsce. - Ponadto, uchwalając przesłanki legalności reklamy piwa - we wspomnianej ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi - powoływano się na przepisy art. 15 Dyrektywy 89/552/EWG Parlamentu Europejskiego i Rady z 3.10. 1989 r. Warto zwrócić jednak uwagę na to, że wskazany przepis Dyrektywy określa ogólnie warunki legalności reklamy alkoholu, nie wskazując na piwo, jako jedynego beneficjenta regulacji. Zgodne z dyrektywą byłyby również przepisy krajowe określające zasady reklamy innych napojów alkoholowych, w tym cydru lub wina - podkreśla Jerzy Kwaśniewski.

Ostatnie miesiące przyniosły w Polsce wysyp cydrów, czyli niskoalkoholowych napojów z jabłek. Przyczyniła się do tego m.in. wywalczona przez branżę obniżka akcyzy na ten alkohol. Od 1 stycznia 2013 r. resort finansów zmniejszył jej stawkę na cydry ze 158 do 97 zł za hektolitr. Obniżka dotyczy jednak tylko trunków o zawartości alkoholu do 5 proc.

Cydr, który jest m.in. alternatywą dla piwa nie może jednak w przeciwieństwie do produktów browarów, reklamować się w ogólnodostępnych mediach. Producenci chcą to zmienić.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Reklama
Biznes
Prezydent Karol Nawrocki zawetował dwie kolejne ustawy
Biznes
Kamera rozpozna narodowość i rasę. Totalna inwigilacja w Rosji
Biznes
Kreml zagrabia kolejne firmy. Teraz kraby i przekąski będą zarabiać na wojnę
Biznes
Kogo boi się Roman Abramowicz? Jego superjachty dostały systemy obrony rakietowej
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Biznes
Bartłomiej Babuśka został nowym prezesem ARP. Zastapił Wojciecha Balczuna
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama