Każdy chce być mobilny

Sprzedaż smartfonów, tabletów czy laptopów rośnie lawionowo. Coraz młodsze pokolenie sięga po urządzenia mobilne - mówi Renata Filipek-Baryłowska, dyrektor komercyjny Pionu Klientów Biznesowych Netii, mówi o nowościach branży komunikacyjnej.

Publikacja: 11.10.2013 06:10

Każdy chce być mobilny

Foto: materiały prasowe

Czy komunikacja przenosi się do sieci bezprzewodowych?

Renata Filipek-Baryłowska: Gdybym miała odpowiedzieć jednym zdaniem, to oczywiście tak, ale firma jako instytucja zawsze będzie potrzebować rozwiązań opartych na dostępie przewodowym, czyli np. światłowodzie, który zapewnia najlepszą jakość transmisji, bardzo dużą przepustowość i bezpieczeństwo. Często, aby szybko podłączyć firmę, zestawiamy połączenie na radiolinii, ale równolegle budujemy światłowód i przepinamy klienta na sprawdzone i niezawodne rozwiązanie.

Jeżeli natomiast myślimy o użytkownikach końcowych, pracownikach i osobach prywatnych, to tendencja jest taka, że każdy chce być mobilny i online.

Nawet wtedy, gdy bardzo szybko rośnie liczba użytkowników?

To prawda, sprzedaż smartfonów, tabletów czy laptopów rośnie lawionowo. Coraz młodsze pokolenie sięga po urządzenia mobilne.

Nasze badania mówią, że transfer danych w sieciach komórkowych w ciągu trzech lat wzrośnie aż 50-krotnie. Dostrzegamy tę tendencję i jesteśmy na to przygotowani. Naszym rozwiązaniem jest sieć WLAN (wireless local area network). Ten produkt adresujemy do firm, instytucji publicznych, galerii handlowych, wszędzie tam, gdzie przebywa wiele osób i chce skorzystać z sieci WI-FI. Taka sieć ma większą przepustowość od sieci komórkowej, jest znacznie szybsza w budowie i tańsza.

Jest zainteresowanie taką ofertą?

Bardzo duże, bo ono daje wymierne korzyści dla klienta. Na sieci WI-FI można implementować różne usługi, np. widekonferencję. Przetestowaliśmy to w naszym biurze. Mam czterystu pracowników i po wprowadzeniu wideokonferencji znacznie zmniejszyłam koszty w moim departamencie, oszczędzając na przejazdach i podróżach służbowych. Ważna jest także oszczędność czasu, sprawy szybciej biegną dzięki ułatwionej komunikacji. I na koniec – choć nie jest to najmniej ważne – nowinek domagają się także młodzi pracownicy.

Oni zapewne chcieliby wszystko mieć mobilne?

Mobilne wideorozmowy też są możliwe.

Ale to nie tylko nowinki, to przede wszystkim wzrost efektywności organizacji. Możemy robić zdalne prezentacje, udostępniać i pracować na wspólnych dokumentach, nawet gdy jedna osoba jest w Warszawie, druga w Gdańsku, a trzecia we Wrocławiu.

A czy nowe rozwiązania dają także gwarancję bezpieczeństwa?

Dotknął pan ważnej kwestii. Generalnie, kiedy myślimy o WI-FI, to pierwsze skojarzenie jest takie, że to rozwiązanie niebezpieczne i o niskiej jakości. Celowo użyłam sformułowania WLAN, bo mówię o rozwiązaniu operatorskim, zaprojektowanym na określoną liczbę jednoczesnych połączeń z zapewnieniem roamingu między punktami dostępowymi i rozwiązaniu bezpiecznym dla klienta.

Tyle się mówi o atakach hakerskich...

To prawda, jeżeli klient ma otwarty dostęp bezprzewodowy, to jest to potencjalne źródło ataków hakerskich i wszelkiego rodzaju nadużyć. Netia dostarcza rozwiązanie bezpieczne, to znaczy, że logi z połączeń w sieci WLAN klienta są rejestrowanie w naszym centralnym systemie i mogą być udostępnione w razie potrzeby policji. Jest to wręcz wymóg prawny, aby takie dane rejestrować i w razie potrzeby udostępnić odpowiednim służbom.

Czy mamy zatem bać się używać smartfonów w miejscach publicznych?

Jeżeli nie jesteśmy hakerem, to nie mamy się czego bać. Tak jak wspomniałam wcześniej, jest to nieodwracalna tendencja i trzeba myśleć, jak wychodzić naprzeciw potrzebom klientów i budować dla nich nowe rozwiązania. WLAN to nie tylko dostęp, to również kanał reklamowy dla firmy, to narzędzie analityczne dla klienta. Wyobraźmy sobie model, gdzie klient restauracji, który chce skorzystać z bezpłatnego WI-FI, musi najpierw wypełnić ankietę na swoim telefonie albo obejrzeć kilkusekundowy film reklamowy.

Czyli dla klienta komunikacja, dla przedsiębiorcy kanał reklamowy?

Za pośrednictwem naszej platformy można wysyłać reklamy, i to skierowane do wybranych grup. Taka reklama jest wygodnym narzędziem dla branży handlowej, gastronomicznej. Trafia do tych, którzy są najbardziej nią zainteresowani. Dla przedsiębiorców to szansa na wzrost sprzedaży, nie muszą też korzystać z drogich telewizyjnych reklam, które skierowane są do wszystkich, czyli w sumie do nikogo.

Czy infrastruktura jest w stanie przenieść rosnący ruch?

Inwestuje w nią cała branża telekomunikacyjna. Dużo sieci jest budowanych, rozbudowywanych. Technologia jest cały czas unowocześniana i pojawiają się rozwiązania zaspokajające coraz większe potrzeby klientów. Nie ma zatem podstaw do obaw, że coś się zatka. Widzimy rosnące potrzeby przesyłu danych i każdy operator chce to wykorzystać, dokładając swoją cegiełkę, aby wzrosła wydajność. Pracujemy wszyscy w dużej symbiozie.

Dlaczego zatem sieci komórkowe lub Internet przestają działać 24 grudnia, gdy wszyscy wysyłają życzenia świąteczne?

Sieci komórkowych nie sposób zbudować na maksymalne zapotrzebowanie, bo wtedy trzeba by postawić mnóstwo anten bazowych. Jest to nieefektywne kosztowo, bo nikt nie projektuje sieci na dwie godziny największego ruchu w roku. Pewnym rozwiązaniem jest nasza oferta WLAN, tam można przesłać więcej informacji i znacznie szybciej, trzeba tylko zbudować odpowiedni zasięg. To będzie się działo ewolucyjnie.

Mówi pani: ewolucja, tymczasem branża przyzwyczaiła nas do rewolucji.

Przygotowujemy rewolucyjną nowość: inteligentny wideomonitoring. Brzmi to jak oferta ochrony, ale to coś zupełnie innego. Dołączamy kamery „sklepowe" za pośrednictwem urządzeń przetwarzających sygnał analogowy na cyfrowy i jednocześnie analizujących obraz według zadanych algorytmów. Dzięki temu otrzymujemy informacje np. o przepływie klientów przez punkt handlowy oraz ich zachowaniu. Kamera umieszczona przed witryną sklepu (dajmy na to z biżuterią) ma możliwość zliczenia osób zatrzymujących się przed wystawą, ustalenia średniego czasu obserwacji prezentowanej kolekcji. Ponadto oprogramowanie analityczne zlicza klientów wchodzących do sklepu, analizuje trasę ruchu wewnątrz wraz z ustaleniem, czy dany klient dokonał zakupu. Dzięki temu możemy określić natężenie ruchu klientów, liczbę i wartość dokonywanych zakupów, tworzyć na podstawie tras poruszania się klientów tzw. heat maps dla obiektów o różnorodnej powierzchni.

Nasz inteligentny wideomonitoring to fantastyczne narzędzie marketingowe. Pozwala w ciągu kilku godzin ocenić, czy wystawa jest atrakcyjna i przyciąga klientów, umożliwia odpowiedź na pytanie, czy sklep jest właściwie zaaranżowany. Marketing dowiaduje się także, ile osób odchodzi od witryny bez zaglądania do sklepu.

Jeżeli porównamy te dane z wynikami sprzedaży, z podziałem na asortyment, otrzymujemy unikalne analizy. Właśnie zaczynamy testować nasz wideomonitoring.

Macie długą listę chętnych?

Już zgłosiło się na testy kilkanaście różnej wielkości firm. Małe, bo potrzebują zdobyć więcej informacji, jak zatrzymać klienta, który odchodzi do galerii. Galerie z kolei,

w których powierzchnia jest bardzo droga, muszą wiedzieć, jak złapać klienta. Inteligentny wideomonitoring pozwala szybko ocenić, ile odwiedzin ma dany sklep, i powiązać jego położenie z czynszem. Dzięki naszemu rozwiązaniu przedsiębiorcy nie są już ślepi, marketing na co dzień otrzyma twarde wyniki.

Gdzie powstał inteligentny wideomonitoring?

To nasze, polskie, rozwiązanie. Netia kilka lat temu kupiła płocką firmę Petrotel i to właśnie jej specjaliści przygotowali ten produkt, korzystając ze swoich doświadczeń oraz najnowocześniejszych dostępnych na rynku urządzeń – kamer oraz systemów rejestracji i zaawansowanej analizy obrazu.

Petrotel realizuje w Płocku unikalny w skali Polski system monitoringu wizyjnego miasta, który jest dostarczany Urzędowi Miasta jako usługa abonamentowa z serwisem technicznym i gwarancją sprawności przez 24 h na dobę. Kamery rozlokowane są na terenie całego miasta, dzięki czemu spadła przestępczość, a co najważniejsze – gdy ktoś potrzebuje pomocy, ratunek przybywa bardzo szybko.

Ponadto Petrotel uruchomił dla Miejskiego Zarządu Dróg w Płocku serwis wideo ułatwiający mieszkańcom miasta unikanie korków, zatorów i wypadków – ponad 30 kamer umożliwia obserwację kluczowych skrzyżowań w mieście na stronie internetowej MZD. Płock jest dla nas swoistym poligonem do wdrażania i testowania nowych produktów i rozwiązań z obszaru wideomonitoringu. Warto obserwować to, co się dzieje w Płocku, ponieważ wiele rozwiązań tam wprowadzanych przez Petrotel może się za chwilę pojawić w ofercie Netii.

—rozmawiał Robert Przybylski

Czy komunikacja przenosi się do sieci bezprzewodowych?

Renata Filipek-Baryłowska: Gdybym miała odpowiedzieć jednym zdaniem, to oczywiście tak, ale firma jako instytucja zawsze będzie potrzebować rozwiązań opartych na dostępie przewodowym, czyli np. światłowodzie, który zapewnia najlepszą jakość transmisji, bardzo dużą przepustowość i bezpieczeństwo. Często, aby szybko podłączyć firmę, zestawiamy połączenie na radiolinii, ale równolegle budujemy światłowód i przepinamy klienta na sprawdzone i niezawodne rozwiązanie.

Pozostało 94% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca