To właśnie centra handlowe decydują o kierunku rozwoju, jak i sposobie postrzegania branży. Ten trend utrzymuje się już od kilku lat.
Takich obiektów jest już w Polsce ok. 400. W 2012 r. łącznie wygenerowały ponad 110 mld zł obrotów. Wciąż otwierane są kolejne, nawet na tak wydawałoby się nasyconych rynkach, jak chociażby warszawski.
Ponad 3 tys. marek
Z badania Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH) wynika, że najczęściej występującą w polskich centrach marką są salony prasowe Inmedio, które można znaleźć w 77 proc. obiektów. Kolejne są takie marki, jak CCC, Reserved czy Apart. I tylko one przekroczyły próg 50 proc.
– Oferta centrów handlowych jest mocno zróżnicowana. Przygotowując analizę braliśmy pod uwagę ponad 3 tys. marek z salonami w 222 takich obiektach – mówi Radosław Knap, wicedyrektor ds. badań rynku w PRCH.
– Jest silna grupa marek międzynarodowych i ogólnopolskich występujących w wielu centrach, ale wciąż mamy również wiele przykładów lokalnych sukcesów i marek, które w danym mieście występują w niemal każdym obiekcie, podczas gdy w innym regionie są zupełnie nieznane – dodaje Knap.