Najwięcej centrów w Zgorzelcu

Polskie centra handlowe wciąż mocno się różnią ofertą sprzedawanych marek i nic nie wskazuje, żeby miało się to zmienić. Jednak w powszechnej opinii wszystkie mają to samo.

Publikacja: 16.10.2013 04:56

Najwięcej centrów w Zgorzelcu

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

To właśnie centra handlowe decydują o kierunku rozwoju, jak i sposobie postrzegania branży. Ten trend utrzymuje się już od kilku lat.

Takich obiektów jest już w Polsce ok. 400. W 2012 r. łącznie wygenerowały ponad 110 mld zł obrotów. Wciąż otwierane są kolejne, nawet na tak wydawałoby się nasyconych rynkach, jak chociażby warszawski.

Ponad 3 tys. marek

Z badania Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH) wynika, że najczęściej występującą w polskich centrach marką są salony prasowe Inmedio, które można znaleźć w 77 proc. obiektów. Kolejne są takie marki, jak CCC, Reserved czy Apart. I tylko one przekroczyły próg 50 proc.

– Oferta centrów handlowych jest mocno zróżnicowana. Przygotowując analizę braliśmy pod uwagę ponad 3 tys. marek z salonami w 222 takich obiektach – mówi Radosław Knap, wicedyrektor ds. badań rynku w PRCH.

– Jest silna grupa marek międzynarodowych i ogólnopolskich występujących w wielu centrach, ale wciąż mamy również wiele przykładów lokalnych sukcesów i marek, które w danym mieście występują w niemal każdym obiekcie, podczas gdy w innym regionie są zupełnie nieznane – dodaje Knap.

Dlatego zarzuty, że wszystkie centra są takie same, nie mają potwierdzenia w rzeczywistości. Jak podaje PRCH, tylko odzież damska jest sprzedawana w badanych przez nią centrach handlowych pod ponad 330 różnymi markami, a cała branża mody i akcesoriów zajmuje w polskich galeriach średnio ok. 50 proc. powierzchni najmu i jest reprezentowana przez ok. 1,3 tys. różnych nazw sklepów.

– Warto zaznaczyć, że wiele marek postrzeganych przez konsumentów jako zagraniczne, należy do firm polskich. Przykładem są choćby marki grupy LPP, jak Reserved, Mohito czy Sinsay. Ale jednocześnie bardzo wiele sklepów marek międzynarodowych działa na zasadach franczyzy i jest prowadzonych przez polskich właścicieli – dodaje Radosław Knap.

Czy faktycznie oferta różni się zależnie od regionu? – My regionalizacji nie widzimy, a z punktu właściciela centrów widać wręcz, jak dużą wartością jest znana w całym kraju marka, która często wręcz gwarantuje określony napływ klientów do obiektu – mówi Dawid Rutkowski, szef ds. zarządzania nieruchomościami handlowymi w Peakside Polonia Management, do którego należą trzy centra Fashion House.

– Oczywiście takie przykłady się zdarzają, ale w bardzo ograniczonym zakresie i widać niekiedy, że marki regionalne są wręcz minimalizowane kosztem tych znanych w całym kraju nie tylko z powodu wygody właścicieli, którym łatwiej jest rozmawiać z sieciowymi najemcami, ale właśnie z powodu starań o obroty i liczbę klientów – dodaje Rutkowski.

Rekordy biją mniejsi

Rynek centrów handlowych i tak się zmienia. Przez lata za główny kierunek ekspansji uważano największe aglomeracje i dziś średni wskaźnik nasycenia w nich taką powierzchnią w mkw. na 1 tys. mieszkańców wynosi 550; we Wrocławiu to 759, a w Warszawie 559.

Jednak deweloperzy zaczęli inwestować w miastach mniejszych i dziś w grupie mającej 200–400 tys. mieszkańców wskaźnik nasycenia takimi powierzchniami wynosi 567 mkw. na 1 tys. mieszkańców. W miastach o 100–200 tys. mieszkańców wynosi on 762.

W lokalizacjach jeszcze mniejszych bite są nawet krajowe rekordy. W Zgorzelcu bowiem na tysiąc mieszkańców przypada aż 1617 mkw., co jest prawdopodobnie krajowym rekordem. Z kolei w Opolu wskaźnik wynosi 1425, a w Rzeszowie 1329.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora p.mazurkiewicz@rp.pl

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Specjaliści IT znów w cenie – rynek pracy ożywia się